در جلسه شورای شهر رشت مطرح شد؛

انقلاب بهداشتی در شهرستان رشت؛ ساماندهی فاضلاب توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء

علیپور اظهار کرد: با اعتبارات قطر‌ه‌چکانی که داریم چیزی حدود ۴۰ سال بدون تورم طول می‌کشد که فاضلاب رشت را به اتمام برسانیم و با توجه به تورم یک قرن را باید در نظر بگیریم که فاضلاب رشت به اتمام برسد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، چهل و هشتمین جلسه شورای شهر رشت با حضور اعضای شورا عصر امروز (چهارشنبه ۵ مرداد ماه) برگزار شد.

هیچ کسی قبول نمی‌کند در رشت سرمایه‌گذاری کند

در این جلسه لایحه مرمت ساختمان میرزا خلیل رفیع مورد بررسی قرار گرفت.

میثم حرفت‌خواه، رئیس سازمان عمران شهرداری رشت گفت: سازمان عمران هیچ کوتاهی نکرده است و برای ساختمان میرزا خلیل دو بار مناقصه گذاشته شد اما هیچ کسی قبول نمی‌کند که به رشت بیاید و سرمایه‌گذاری کند.

وی ادامه داد: چندین بار خودم با افراد تماس گرفتم و گفتند که برای گرفتن مطالبات در شهرداری رشت به مشکل بر می‌خوریم چون نمی‌دانیم با چه کسی باید صحبت کنیم و می‌ترسند به شهر رشت بیاید.

همچنین با ترک تشریفات برای این پروژه و جذب اعتبار دولتی به رقم ۳۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از سازمان بازآفرینی کشور برای این ساختمان موافقت شد.

نگران هستیم که در دوره شورای ششم، رودخانه‌های رشت ساماندهی نشوند

در ادامه جلسه لایحه بررسی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود مورد بررسی قرار گرفت.

سید حسین رضویان، عضو شورای شهر رشت در مورد این لایحه گفت: یکی از مطالبات مردم ساماندهی دو رودخانه زرجوب و گوهررود است؛ دور‌ه‌های مختلف آمدند و رفتند و کاری برای این دو روخانه صورت نگرفت و نگران هستیم که شورای ششم هم برود و برای این مسئله کاری انجام نشود.

وی با اشاره به اینکه فاضلاب‌ها، پسماندها و… به رودخانه‌های رشت می‌ریزد، تصریح کرد: بیمارستان‌ها قرار بود که آب تصفیه شده به رودخانه‌ها بریزند و اعتباراتی را برای همین مورد در استان چرخیده است.

هیچ سرمایه‌گذاری بر روی فاضلاب سرمایه‌گذاری نمی‌کند

رضویان با بیان اینکه در استان هر کسی که کاری را شروع می‌کند فاضلابش را به دو روخانه‌ی رشت ریختند، گفت: هیچ سرمایه‌گذاری بر روی فاضلاب سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

این عضو شورای شهر رشت اظهار داشت: در اروپا رودخانه‌های ۸۰۰ کیلومتری داریم که شهرهای مختلف عبور می‌کنند اما در رشت ۱۴ و ۱۵ کیلومتر رودخانه از شهر عبور می‌کند ولی ما نتوانستیم همین ۱۴ کیلومتر را ساماندهی کنیم.

در ادامه هادی رمضانی، دیگر عضو شورای شهر رشت با اشاره به اینکه هیچ اطلاعات دقیقی در مورد فاضلاب بانک جهانی در دسترس نیست، تأکید کرد: این اطلاعات را در اختیار ما بگذارید، شورای ششم در نظر دارد که وضعیت دو رودخانه را حل کند تا دیگر شاهد بوی تعفن در این رودخانه‌ها نباشیم.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) طرح بزرگ ساماندهی فاضلاب رشت را اجرا می‌کند

در ادامه مازیار علیپور، مدیرعامل آبفای گیلان در مورد احیای رودخانه‌های رشت گفت: در مورد بانک جهانی ۵۲ میلیارد هزینه شده است که بخشی به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه تاکنون برای فاصلاب رشت ۲۰۰ میلیارد هزینه کردیم، اظهار داشت: ۴۵۰ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب انجام شده است؛ تصفیه‌خانه‌ای را نیز در فخب احداث کردیم و ۴۲۴ کیلومتر خط جمع‌آوری باید احداث شود.

علیپور همچنین ادامه داد: با اعتبارات قطر‌ه‌چکانی که داریم چیزی حدود ۴۰ سال بدون تورم طول می‌کشد که فاضلاب رشت را به اتمام برسانیم و با توجه به تورم نیز یک قرن را باید در نظر بگیریم که فاضلاب رشت به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان با اشاره به پروژه بزرگ ساماندهی فاضلاب رشت با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) اظهار داشت: قرارگاه خاتم این‌ طرح را در اهواز آغاز کرد و پس پیگیری‌ و‌ مذاکرات متعدد طی جلسه‌ای با حضور تعدادی از نمایندگان‌ مجلس گیلان قرار شد این‌ پروژه در رشت هم اجرایی شود.

علیپور گفت: برای پروژه رفع مشکلات فاضلاب رشت قرار شد درخواست اعتبار ۵ یا ۷ هزار میلیارد تومانی داشته باشیم و با اجرای این پروژه که یک افق ۵ ساله برای آن در نظر گرفته شده بزرگترین انقلاب بهداشتی در شهرستان رشت اتفاق خواهد افتاد تا فاضلاب رشت به سامان برسد.

وی افزود: قرارگاه خاتم هم قول دادند که‌ پس از انجام مقدمات کار، کارگاه را فعال و سریعاً پروژه را آغاز کنند و اجرای این‌ پروژه موجب نجات دو رودخانه شهر رشت و ساماندهی فاضلاب شهر می‌شود و در تلاش هستیم که اعتبارات لازم را اخذ کرده و افق پیش‌بینی شده برای این طرح تا پایان اجرا شود.

Share