باید یک متولی و مسئول برای ترویج غذاهای محلی مشخص شود

اعضای شورای شهر رشت در خصوص شهر خلاق خوراک چه گفتند؟

علیرضا تاج شهرستانی با تاکید بر اینکه برای حفظ سنت‌ها به ویژه در حوزه غذاهای محلی تاکنون کار خاصی در کشور و استان گیلان انجام نشده است، افزود: برای رسیدن به این هدف در وهله نخست باید یک متولی و مسئول برای ترویج غذاهای محلی مشخص شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت بصورت مشترک با کمیسیون توسعه پایدار شورای شهر در راستای بررسی وضعیت شهر رشت بعنوان شهر خلاق خوراک با حضور اعضای شورای اسلامی شهر رشت، مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت، روسای سازمان‌های فرهنگی، میادین، فاوا و برخی از اساتید علمی و فعالین فرهنگی برگزار شد.

محمد حسین واثق کارگرنیا در ششمین سالگرد شهر خلاق خوراک در صحن علنی شورا اظهار داشت: برنامه‌ای که برای برگزاری شهر خلاق خوراک در پیاده راه فرهنگی شهر رشت تدوین شده بسیار جامع و کامل و برخلاف برنامه‌های گذشته منحصر به فرد است.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت ضمن درخواست از متولیان برگزاری جشنواره شهر خلاق خوراک مبنی بر اینکه در این رویداد فقط غذاهای بومی و اصیل مختص رشت ترویج بشود، افزود: شهر رشت تنوع غذایی بسیار بالایی دارد. از طرفی معتقدم برگزاری جشنواره شهر خلاق خوراک سرمایه خوبی برای رشت است و شورا هم برای برگزاری هر چه بهتر آن کمکهای لازم را خواهد داشت.

هادی رمضانی نیز در این جلسه ضمن ارائه طرح پیشنهادی در مورد برگزاری شهر خلاق خوراک، تصریح کرد: اینکه شهر رشت توانست عنوان شهر خلاق خوراک را در یونسکو به دست آورد، بدین خاطر بود که یک بسته آموزشی برای این کار تهیه و تدارک دیده شد.

رئیس کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه در کنار معرفی غذاهای محلی، ترویج فرهنگ مصرف این نوع غذاها هم از جمله سرفصلهای بسته آموزشی اشاره شده بود، اذعان کرد: بدون شک، اینکه فقط در ایام خاصی غذاهای محلی در پیاده راه یا جاهای دیگر رشت طبخ شود، نمی‌تواند کارکرد مناسبی در جهت ترویج سنتهای بومی و محلی و حفظ جایگاه این شهر در یونسکو داشته باشد.

نادر حسینی در این جلسه ضمن بزرگداشت فرا رسیدن ایام یکصدمین سالروز پاسداشت میرزا کوچک جنگلی، خاطرنشان کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فردا به گیلان سفر می‌کنند، بنابراین لازم است از این فرصت مغتنم به بهترین نحو در راستای تحقق برخی از مطالبات فرهنگی و نیازمندی‌ها استفاده شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت اظهار داشت: از تلاش‌های مدیریت ارتباطات و امور بین الملل، سازمان‌های سیما و منظر و فرهنگی شهرداری رشت برای آماده‌سازی فضای شهر جهت پاسداشت یکصدمین سالروز میرزا کوچک جنگلی تقدیر و تشکر می‌کنم و امیدواریم همین روند مثبت در سایر رویدادها نظیر شهر خلاق خوراک همچنان ادامه داشته باشد.

سید حسین رضویان دیگر عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه اظهار داشت: برند شهر رشت باید به جایی برسد که هر وقت یک رشتی در این شهر فعالیت خرد اقتصادی انجام می‌دهد، همه مردم کشور بر اعتبار محصولش صحه بگذارند و این امر که به آن اقتصاد خلاق گفته می‌شود با توجه به پتانسیلهای گسترده شهر رشت، کاملا شدنی است.

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت، درج لوگوی شهر رشت اولین شهر خلاق خوراک ایران را روی تمام مرسوله‌های پستی این شهر، رستورانها، بلیط‌ها و تمام حوزه‌های مشابه دیگر را به عنوان پیشنهاد مطرح کرد و گفت: متاسفانه ما هنوز به این باور نرسیده‌ایم که می‌توانیم و بهترین هستیم. در حالیکه باید روی ویژگی شهر خلاق خوراک شهر رشت و تقویت برند آن تلاش کنیم.

علیرضا تاج شهرستانی عضو دیگر شورای شهر رشت نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه برای حفظ سنت‌ها به ویژه در حوزه غذاهای محلی تاکنون کار خاصی در کشور و استان گیلان انجام نشده است، افزود: برای رسیدن به این هدف در وهله نخست باید یک متولی و مسئول برای ترویج غذاهای محلی مشخص شود.

عضو شورای اسلامی شهر رشت ادامه داد: باید با فراهم آوردن زیرساخت‌ها و تبادل نظر با صاحبان رستورانها و غذاخوری‌ها از داشته‌های خود استفاده کنیم و به گونه‌ای نباشد که یک مسافر، گردشگر اعم از داخلی و خارجی برای پیدا کردن محل سرو خوراک‌های بومی و محلی در شهر رشت سرگردان شود.

سید پیام جعفری نیا مدیر ارتباطات و امور بین الملل، علیرضا حسنی رئیس سازمان میادین و مشاغل شهری، یاسر محجوب رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و روح اله یزدانی رییس سازمان فاوا، پریسا رستگار مسئول امور بین الملل شهرداری رشت، دکتر بابایی روشن و دکتر علیپور از اساتید دانشگاه، رضا حقی فعال فرهنگی، پورمحمدی رئیس صنف رستوران داران و غذاهای سنتی نیز در این جلسه هر یک اظهار نظرهایی در خصوص شهر خلاق و برنامه‌های پیش رو عنوان کردند.

Share