مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گیلان؛

احداث نیروگاه‌های CHP در شهرک های صنعتی گیلان | احداث ۱۰ تصفیه خانه فاضلاب

مهدی محبوبی حسن کیاده با تاکید بر اینکه بر آن هستیم که در شهرک‌های صنعتی تامین کننده برق باشیم، افزود: در زمینه نیروگاه‌های CHP ورود کرده‌ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مهدی محبوبی حسن کیاده صبح روز چهارشنبه در نشست با اصحاب رسانه ضمن تبریک فرا رسیدن روز خبرنگار با بیان ایتکه تعامل بین صنعت و خبرنگاران باعث ارتقای صنعت می‌شود، اظهار کرد: هر چقدر اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی در زمینه‌های فعالیت‌های اقتصادی بیشتر شود، حاشیه‌ها نیز کمتر خواهد بود.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان با بیان اینکهیکی از معضلات واحدهای صنعتی استان‌ عدم نمایش و معرفی مناسب محصولاتشان به جامعه است، گفت: بسیاری از واحدهای صنعتی گیلان دغدغه فروش تولیدات و عرضه خدمات خود را دارند که رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه کمک و حمایت کنند.

وی در ادامه با اشاره به تاریخچه ایجاد شرکت شهرک‌های صنعتی در کشور عنوان کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با عنوان سازمان نواحی صنعتی در تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۴۳ مصوب و تاسیس شد.

محبوبی ۲ ماموریت اصلی این سازمان را ایجاد زیر ساخت‌ها جهت توسعه شهرک‌های صنعتی و دیگری توسعه و ارتقای صنعت استان و کشور دانست و گفت: در سال ۱۳۸۴ اصلاحاتی انجام شد و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌ها و نواحی صنعتی با ساختار جدید فعالیت خود را ادامه داد.

وی در ادامه گفت: به جهت جذب سرمایه گذاران تمامی تلاش ما بر این است که بتوانیم زیر ساخت‌هایی نظیر آب، برق، آسفالت و… را در حد مطلوب ایجاد کرده و در اختیار صنایع قرار دهیم.

محبوبی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۳ شهرک صنعتی بهره بردار در استان گیلان و ۷۱۲ واحد صنعتی در نواحی صنعتی فعال هستند، افزود: بیش از ۷۲ درصد واحدهای بهره بردار دارای پروانه بوده و مابقی واحدهایی هستند که قرارداد زمین در ناحیه صنعتی با آن‌ها منعقد شده و در حال ساخت و ساز می‌باشند.

وی با تاکید بر اینکه به مرور زمان عرصه‌ها واگذار می‌شود، اضافه کرد: ۷۴ درصد قراردادهای شهرک‌های صنعتی گیلان در مراحل ساخت و ساز هستند.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان با بیان اینکه بحث تامین برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی از موارد مهمی است که این شرکت مد نظر قرار داده است، گفت: در تابستان سال گذشته به علت قطعی برق به صورت روزانه در شهرک‌ها، بسیاری از واحدهای صنعتی دچار صدمات جبران ناپذیری شدند اما در سال‌جاری با رایزنی‌هایی که با وزارت نیرو صورت گرفت و جلسات متعددی که با وزارت صمت و وزارت نیرو برگزار شد، همکاری در این خصوص انجام شد به گونه‌ای که در حال حاضر قطعی برق به یک روز در هفته انجام می‌شود.

محبوبی با تاکید بر اینکه بر آن هستیم که در شهرک‌های صنعتی تامین کننده برق باشیم، افزود: در زمینه نیروگاه‌های CHP ورود کرده‌ایم و انشالله با انعقاد قرارداد در این خصوص با سرمایه گذاران در شهرک‌های صنعتی ماسال، تالش، کیاشهر و صومعه سرا بحث تولید برق انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برای شهرک صنعتی لوشان به جهت شرایط اقلیمی و برخورداری آن منطقه از نور خورشید، در صدد هستیم که از طریق سرمایه گذاران بحث تولید برق را از طریق نور خورشید داشته باشیم و زمین نیز در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.

محببوی گفت: در همین راستا مقداری از عرصه‌های صنعتی به ازای تولید میزان مگاوات برق در اختیار سرمایه گذاران و به صورت اقساط ده‌ساله در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص تملک اراضی به جهت ایجاد شهرک‌های صنعتی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان گیلان و دارا بودن مراتع، جنگل‌ها و… تملک اراضی برای شهرک‌های صنعتی بسیار سخت است و این یک محدودیت برای جذب سرمایه گذاران است در حالی که استان‌های دیگر نظیر قزوین و زنجان به جهت داشتن عرصه‌های آزاد صنعتی در جذب سرمایه گذار موفق‌تر هستند.

محبوبی تاکید کرد: یکی از معضلات صنعت نبود آب می‌باشد که خوشبختانه در استان گیلان این کمبود وجود ندارد.

وی با اشاره به بحث‌های زیست محیطی و فاضلاب واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در شهرک‌ها افزود: ۱۰ تصفیه خانه فاضلاب در شهرک‌های صنعتی سطح استان احداث شده و در سال ۱۴۰۱، چهار تصفیه خانه دیگر مقرر شده که بحث اجرایی آن‌ها نهایی شده و تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان گیلان با بیان اینکه این شرکت به توسعه و ارتقای صنعت استان می‌اندیشد، اضافه کرد: بسیاری از واحدهای صنعتی گیلان با ظرفیت اسمی پایین‌تری فعالیت می‌کنند و برخی از واحدها نیز پس از شروع و فعالیت چندساله متوقف شده‌اند

محبوبی گفت: یکی از معضلات عمده فعالان این واحدها بحث‌عدم آگاهی از قوانین و مقررات و همچنین عرضه و معرفی محصولاتشان است که شرکت شهرک‌های صنعتی بسته‌های حمایتی را نیز در زمینه فروش محصولات به صورت آنلاین و خدمات دیجیتال در نظر گرفته و هزینه‌های آن را متقبل می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد نمایشگاه در داخل و خارج کشور این امکان را به شرکت‌ها و واحدهای صنعتی کوچک که توان و قدرت مالی حضور در نمایشگاه‌ها را ندارند، فراهم می‌کند تا به عنوان یک برند محصولات خود را به نمایش بگذارند.

محبوبی تصریح کرد: در سال گذشته و در زمان استقرار دولت سیزدهم، ۱۰۷ واحد صنعتی در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی مستقر شده و حضور یافتند که بیش از ۵۷ حضور و استقرار در نمایشگاههای خارجی بوده است و ۱۶ درصد موفق به انعقاد قراردادهای صادراتی شده اند.

وی با بیان اینکه برای درمان صنعت استان به دنبال ارائه بسته‌های حمایتی و ارتقای سطح آموزش و دانش واحدهای صنعتی هستیم، گفت: قرار داد فی مابین با کشور آلمان در خصوص دوره‌های GIZ منعقد شده که دو واحد از واحدهای صنعتی توانمند استان به واحدهای صنعتی و تجار موفق آلمان مرتبط کنیم و انتقال تجربیات و تبادل نظر ایجاد گردد.

محبوبی اظهار کرد: همچنین امکان برپایی تورهای صنعتی به استان‌های همجوار برای بازدید مدیران صنایع از ظرفیت‌های واحدهای تولیدی فراهم می‌شود.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان ادامه داد: در خصوص شرکت‌های دانش بنیان نیز حمایت‌هایی صورت می‌گیرد تا دانشجویان و فارغ التحصیلانی که دارای سرمایه نیستند اما ایده و خلاقیت دارند، بتوانند قدم‌هایی را بردارند.

وی در پایان گفت: در سال گذشته چهار هزار نفر ساعت در بحث‌های آموزشی نظیر فراگیری قوانین و مقررات، موارد مرتبط با حوزه بیمه، دارایی، حفاظت و ایمنی، فروش و بازاریابی و… از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی گیلان، آموزش صورت گرفته است.

خبرنگار :صدیقه زرین دوگوری

Share