رئیس کل دادگستری گیلان خبر داد:

قرارداد احداث پارک جنگلی ماکلوان فسخ می‌شود | ماجرای واگذاری ۲۷هکتار به یک فرد

رئیس شورای قضایی استان گیلان واگذاری منابع طبیعی و جنگل‌های هیرکانی را مخالف قانون دانست و در راستای صیانت از انفال و اراضی ملی دستور لغو قرارداد مذکور را صادر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت الاسلام حمزه خلیلی، رئیس کل دادگستری استان گیلان به همراه تعدادی از مسئولان قضایی استان از منطقه ماکلوان و روستای شیرذیل فومن بازدید کرد.

حجت الاسلام خلیلی با اشاره به اینکه ۵۰ هکتار از اراضی پوشش جنگلی در سال ۹۹ طی قراردادی جهت احداث پارک جنگلی به شهرداری منطقه واگذار شده است اظهارداشت: این واگذاری بستری برای تخریب جنگل بوده و از آن زمان تاکنون چندین مورد تغییر کاربری در حاشیه این جنگل مشاهده شده است.

رئیس شورای قضایی استان واگذاری منابع طبیعی و جنگل‌های هیرکانی را مخالف قانون دانست و در راستای صیانت از انفال و اراضی ملی دستور لغو قرارداد مذکور را صادر کرد.

وی در ادامه و در بازدید از روستای شیرذیل فومن از زمین توتستانی به وسعت ۲۷هکتار که در سال ۶۱ جهت ساخت استخر پرورش ماهی و بهره برداری از توتستان به فردی ذی نفوذ واگذار شده بود، اظهارداشت: توتستان‌های این منطقه که قدمت طولانی داشته‌اند نه تنها توسط این فرد مورد بهره برداری قرار نگرفته بلکه به طور کامل از بین رفته است و به جای پرورش ماهی نیز مقادیر زیادی از شن و ماسه که ثروت عمومی و متعلق به همه مردم است به طور شخصی برداشت شده است.

رییس شورای قضایی استان دستور داد در این خصوص پرونده قضایی تشکیل شود و اقدامات لازم در خصوص فسخ قرارداد صورت گیرد.

وی همچنین به بررسی مشکلات شهرستان فومن در حوزه زیست محیطی، پسماند، زباله و فاضلاب‌هایی که در مناطق روستایی به رودخانه‌ها سرازیر می‌شوند پرداخت و افزود: اراضی زراعی روستا‌های پایین دست با همین آب‌های آلوده رودخانه‌ها آبیاری شده و سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

رئیس کل دادگستری استان گیلان دستوراتی را نیز در خصوص ساخت و ساز‌های حاشیه جنگل‌ها و تغییر کاربری‌های غیر مجاز به مسولان و مدیران این شهرستان صادر کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای مدیران متولی که در پیگیری موارد مطرح شده اهمال و کوتاهی داشته باشند پرونده ترک فعل تشکیل شده و بر مدار قانون و بر اساس عدالت با آنان برخورد می‌شود.

Share