استاندار گیلان در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران عنوان کرد؛

سرعت بخشیدن به رونق اقتصاد گیلان، اولویت برنامه‌های ارائه شده به رئیس‌جمهوری

استاندار گیلان رویکرد سفرهای رئیس جمهوری را کاهش فاصله بین مردم و مسئولان دانست و گفت: سرعت بخشیدن به رونق اقتصاد گیلان از اولویت برنامه‌های ارائه شده به رئیس‌جمهوری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اسدالله عباسی پنجشنبه شب در برنامه گفتگوی ویژه خبری ساعت ۲۰ و ۳۰ سیمای مرکز گیلان با اشاره به سفر روز جمعه آیت الله دکتر رئیسی رئیس‌جمهوری به گیلان اظهار کرد: سفر رئیس جمهوری به استان ها با دستاوردهای بسیار خوب و امید آفرین همراه است.

وی افزود: با تشکیل کارگروه‌ها و جلسات در گیلان و همچنین حضور در نهاد ریاست جمهوری نیازها و خواسته های مردم و میزان درخواست اعتبارات در سطح ملی بررسی و بیان شده است.

نماینده عالی دولت در گیلان از آمادگی کامل استان برای میزبانی از رئیس جمهوری و هیأت دولت خبر داد و افزود: آیت‌الله رئیسی بر اساس گزارشهای واصله در برخی مناطق به صورت سرزده حضور خواهند داشت و از نزدیک مشکلات و مسائل مردم را رفع و رجوع و دستورات لازم را صادر می کنند.

وی ادامه داد: حضور در نشست با اقشار مختلف جامعه از جمله دانشجویان، دانشگاهیان، سرمایه‌گذاران، کشاورزان، فعالان حوزه صنعت، ورزش در عصر جمعه از دیگر برنامه‌های سفر رئیس‌جمهوری به گیلان است.

استاندار گیلان همچنین به محدودیت مکانی و نیز لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی اشاره و از همه مردم گیلان که امکان حضور برای آنان وجود نداشته است، عذرخواهی کرد.

وی به ادامه برنامه های سفر رئیس جمهور به استان گیلان اشاره کرد و افزود: جلسه شورای اداری گیلان نیز با حضور رئیس‌جمهوری و وزراء برگزار و مشکلات بررسی شده توسط نمایندگان دکتر رئیسی در سطح شهرستان ها به سمع و نظر رئیس قوه مجریه رسانده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با بازدیدهای رئیس‌جمهوری از مناطق مختلف وزراء نیز به عنوان نمایندگان تام الاختیار رئیس جمهور به همراه نمایندگان مردم، ائمه جمعه و فرمانداران در سطح شهرستانهای استان گیلان حضور خواهند داشت.

استاندار گیلان در پاسخ به اینکه اولویت های استان گیلان برای ارائه به رئیس جمهور کدامند، گفت: هم اکنون بیش از ۶۰۰ پروژه و طرح نیمه تمام در گیلان وجود دارد که برای اتمام این طرح ها و پروژه ها بیش از ۷۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز است و با توجه به محدودیت‌های اعتباری و موانع مدیریتی و درون استانی که متاسفانه تاکنون وجود داشته این کار دشوار باید حل شود.

دکتر عباسی با اشاره به اینکه سرعت بخشیدن به اقتصاد استان گیلان در اولویت برنامه‌های ارائه شده به رئیس جمهور است، اظهار کرد: زمانی اقتصاد استان گیلان شکوفا می‌شود که زیرساخت‌ها نظیر راه آهن، آزاد راه ها و بنادر ما تقویت شوند.

وی گفت: زنجیره ارزش از تولید به مصرف را باید ایجاد کرد و راه آهن کاسپین باعث می‌شود ظرفیت ها در منطقه آزاد تقویت و شکوفا شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بین قزاقستان، چین و عراق می تواند ارتباط موثری برقرار کند، خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط حضور گیلان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا از طریق توسعه بخش‌های مختلف، زمینه رشد و تعالی اقتصاد استان سهل می شود.

استاندار گیلان اضافه کرد: در بحث راه آهن و آزاد راه، سد سازی و همچنین خسارات وارده از سیل های مختلف، امیدواریم بتوانیم با حضور رئیس جمهوری این مشکلات را مرتفع کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه رئوس مسائل استان با اقدامات کارشناسی شده در سطوح ملی، استانی و شهرستانی طبقه‌بندی شده است، افزود: یکی از اساسی ترین چالش های استان گیلان پسماند است که نه تنها در رشت بلکه در نقاط مختلف گیلان به عنوان یک معضل مطرح است که امیدواریم با عنایت رئیس‌جمهوری به سرانجام خوبی برسد.

دکتر عباسی بیان کرد: خط های  آهن رشت – کاسپین، آستارا – آستارا، آزادراه ها، تنش آبی و سدسازی، توجه به آب کشاورزی، فاضلاب و هدایت آبهای سطحی و همچنین تالاب بین المللی بندر انزلی از دیگر مسائل مهمی است که به سمع و نظر دکتر رئیسی خواهد رسید.

وی ادامه داد: مشکلات شهرستان ها همچون رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود در سطح شهر رشت هم بررسی شده و در جلسه شورای اداری نیز مطرح می شود.

نماینده عالی دولت در گیلان اضافه کرد: مشکلات حوزه کشاورزی و محصولات استراتژیک همچون چای، برنج، زیتون، ابریشم، آبزی پروری و تولید ماهیان سردآبی، زمین‌های نسقی، طرح جهش مسکن و اشتغال بویژه کارگاه هایی که راکد و نیمه تمام هستند را نیز به عنوان مطالبه مردم در حضور رئیس‌جمهوری اعلام می‌کنیم.

وی پیگیری ایجاد اشتغال مناسب و در شأن جوانان گیلانی را جزء دستور کار سفر رئیس جمهوری به گیلان عنوان و اظهار کرد: اشتغال دریامحور با فعال کردن بنادر، ظرفیت‌هایی است که در این زمینه برنامه‌هایی در دستور کار قرار دارد.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه در زمینه حمایت از بخش کشاورزی در جهت ایجاد ارزش افزوده کشاورزان با بسترسازی فرآوری و بسته بندی محصولات و پرداخت تسهیلات می‌توان شاهد اشتغال جوانان بود، افزود: باید درهای صادرات گیلان باز شود و از هفتصد میلیون دلار درآمد صادراتی محصولات مختلف گیلان در شرایط کنونی می‌توان به دو میلیون دلار در سال رسید.

دکتر عباسی به ظرفیت‌های بسیار بالای صنعت در گیلان اشاره کرد و گفت: در زمان حاضر واحد کسب و کار و اطلس سرمایه گذاری به دستور شخص رئیس جمهوری و وزیر کشور طراحی شده و صدور مجوز های بی نام برای ایجاد مشاغل شروع شده است.

وی همچنین بر راه اندازی واحدهای تولیدی راکد و نیمه تمام استان و بنگاه‌های اقتصادی که ظرفیت ایجاد اشتغال دارند تاکید و تصریح کرد: برای ایجاد اشتغال به تعهدات خود عمل می‌کنیم و در سفر رئیس جمهوری به استان گیلان نیز تسهیلات خوبی را پیش بینی کرده ایم.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات کم بهره و نیز سرمایه در گردش برای ایجاد اشتغال جوانان گیلانی برنامه ریزی شده افزود: سهم گیلان از ایجاد سالانه یک میلیون اشتغال در سطح کشور، ۲۳ هزار نفر است که امیدواریم با برنامه‌ریزی انجام شده این امر طی سه سال در گیلان محقق شود.

وی در پایان با تقدیر از همه مردم گیلان و رسانه ها به واسطه مهمان نوازی و همچنین خدا قوت به اعضای نهاد ریاست جمهوری که از چند روز گذشته در گیلان مستقر شدند ابراز امیدواری کرد که مردم گیلان خبرهای خوبی از زبان رئیس جمهوری در نشست خبری پایان سفر بشنوند.

وی رویکرد سفرهای رئیس جمهور به استان ها را کم کردن فاصله بین مردم و مسئولین دانست و گفت: مردم در این زمینه می توانند طی تماس با سامانه سامد به شماره ۱۱۱ مسائل و مشکلات خود را بیان کنند.

وی همچنین با تبریک صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی گفت: بسیار خرسندم که این پیروزی شادی و نشاط را برای مردم ایران اسلامی به همراه داشته است.

Share