با استفاده از دو روش فوق پیشرفته میتوتراپی و SVF تراپی

دستیابی محققان گیلانی به فوق پیشرفته‌ترین درمان سوختگی در کشور

محققان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نخستین بار در کشور دو روش فوق پیشرفته میتوتراپی و SVF تراپی در جراحی سوختگی و ترمیم زخم را ابداع و به کارگیری کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، پژوهشگران و متخصصان مرکز تحقیقات سوختگی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، برای نخستین بار در کشور موفق به ابداع و به کارگیری دو روش فوق پیشرفته میتوتراپی و SVF تراپی در جراحی سوختگی شدند.

دکتر محمدرضا مبین، رئیس قطب جامع سوختگی کشور در این باره ضمن ابراز خرسندی از تحقق این دستاورد ارزشمند زیر نظر پژوهشگران و متخصصین این مرکز، اظهار کرد: روش میتوتراپی با استفاده از اندامک داخل سلولی به نام میتوکندری که نقش دستگاه تنفسی و موتور محرک انرژی سلولی را بر عهده دارد، جهت بهبود کیفیت درمان زخم بر روی بیماران دچار سوختگی در مرکز آموزشی و درمانی ولایت رشت مورد بهره برداری قرار گرفته است.

به گفته رییس مرکز آموزشی و درمانی سوانح سوختگی ولایت رشت، روش میتوکندری منجر به کاهش نیاز بیماران به پیوند پوست و عوارض ناشی از آن می­‌شود.

استفاده از میتوکندری، نیازمند به کارگیری ابزار و فرآیندهای پیچیده درمانی و کارگروهی تخصصی و فوق تخصصی است که در حال حاضر این امر با بهره گیری از متخصصین، مراجع علمی و پژوهشی داخلی و همچنین کسب کد اخلاق در مرکز آموزشی و درمانی ولایت رشت انجام می‌شود.

دکتر مهریار حبیبی رودکنار، متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این رابطه گفته است: تاکنون تنها متخصصین دانشگاه هاروارد موفق به بهره برداری از میتوکندری در بهبود بیماران دچار ایسکمی قلبی شده ­اند و اکنون متخصصین دانشگاه علوم پزشکی گیلان به عنوان دومین مرجع علمی در دنیا از این روش جهت درمان زخم های سوختگی استفاده کرده­‌اند.

دکتر بهادری، مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز ضمن بازدید از فرآیند انجام کار و امکانات موجود در مرکز تحقیقات سوختگی و پزشکی بازساختی ولایت ابراز امیدواری کرده تا با بهره گیری از این روش، گیلان بتواند نقش مؤثری در پیشرفت سطح فناوری و همچنین درمان بیماران نیازمند در سطح کشور و خارج از آن داشته باشد.

امروزه با افزایش جمعیت، مخاطرات و سوانح به ویژه انواع سوختگی ها با سطوح متفاوت به کارگیری روش های فناورانه و نوین می‌تواند در درمان فوق پیشرفته بسیار حایز اهمیت باشد.

دستیابی به علوم و فنون به ویژه در بخش درمان بیماری های پیشرفته ابزاری برای سلطه گری بوده و بدون شک از ابزارهای قدرت و مانور آن در مجامع بین‌المللی است.

توسعه علم و فناوری به ویژه در بخش درمان امروزه نقش اساسی در رنکینگ های جهانی ایران دارد و علاوه بر آن می‌تواند در تحقق توریسم سلامت نیز حایز اهمیت باشد.

Share