در همایش «آینده پژوهی فرهنگی اجتماعی با تکیه بر مسئله جمعیت» مطرح شد؛

تمایل به فرزندآوری بسیار کاهش یافته است | سالانه ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار سقط جنین در کشور انجام می‌شود!

مریم اردبیلی با اشاره به اینکه کاهش نرخ باروری نشانه آسیب پذیر شدن برخی حوزه‌های دیگر نیز است، بیان کرد: تمایل به فرزندآوری بسیار کاهش یافته است که شاخصی جدی بوده و باید دلایل و عوامل آن بررسی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مریم اردبیلی در همایش «آینده پژوهی فرهنگی اجتماعی با تکیه بر مسئله جمعیت» با بیان اینکه فرزندآوری مسئله‌ای مهم است اما یک شاخص فرهنگی نیز محسوب می‌شود، گفت: وضعیت امید اجتماعی و حالت خانواده و سرزندگی آن از طریق میزان فرزندآوری مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کاهش نرخ باروری نشانه آسیب پذیر شدن برخی حوزه‌های دیگر نیز است، بیان کرد: تمایل به فرزندآوری بسیار کاهش یافته است که شاخصی جدی بوده و باید دلایل و عوامل آن بررسی شود.

آینده‌پژوه و کارشناس جمعیت با اشاره به آمار ۳۰۰ تا ۸۰۰ هزار سقط سالانه در کشور، تصریح کرد: نرخ موالید و سقط به هم نزدیک است که این موضوع نقش مهمی در ایجاد بحران جمعیتی دارد.

لزوم اقناع سازی جامعه در زمینه مسئله فرزند آوری

اردبیلی با اشاره به عدم تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری و مشوق‌های اقتصادی دولت، بیان کرد: در صورت عدم کار فرهنگی در حوزه جمعیت، مشوق‌های اقتصادی موجب سلب مسئولیت از خانواده می‌شود و به تنهایی اثرگذار نیست.

وی با تاکید بر اعمال نوآوری، بازنگری و جوان گرایی در روش‌های حل بحران جمعیت، اظهار کرد: باید وارد جامعه شویم و مردم را قانع کنیم.

این استاد دانشگاه یکی از آسیب‌ها در حوزه تبلیغ فرزندآوری را عدم شناخت جامعه هدف دانست و افزود: باید متواضعانه مسئله ذهنی مردم در خصوص عدم تمایل به فرزندآوری را فهم کنیم.

اردبیلی با بیان اینکه مسئولان حوزه فرهنگی باید قصورات خود در زمینه تغییرات فرهنگی و کاهش جمعیت را بپذیرند بیان کرد: گذشته نگری باعث می‌شود که گارد اجتماعی نسبت به موضوع جمعیت ایجاد شود و اثرگذاری ندارد و در دهه اخیر جبهه انقلاب به این آسیب دچار شد.

آینده‌پژوه و کارشناس جمعیت با اشاره به تصویب قانون جمعیت، افزود: مشابه این قانون در برخی کشورها حتی موجب کاهش نرخ باروری و جمعیت نیز شد لذا تبلیغ چهره به چهره و فهم قانون و کار فرهنگی در این حوزه بسیار مهم است.

اردبیلی با بیان اینکه تأمین مالی و اقتصادی شرط لازم برای فرزندآوری بوده اما قطعاً شرط کافی نیست، بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد کشورها و خانواده‌های مرفه فرزندان کمی دارند لذا در کنار مؤلفه‌های اقتصادی باید به کار فرهنگی نیز توجه شود.

ضرورت اتخاذ نگاه بلند مدت در موضوع فرزندآوری

حجت‌الاسلام احمد کوهی نیز در این همایش با بیان اینکه وضعیت فعلی جمعیت بحرانی است، بیان کرد: این بحران تبعاتی در آینده دارد و علاوه بر این مشکلات فعلی خانواده‌ها نیز به همین دلیل است.

دانش آموخته دکترای آینده پژوهی با اشاره به اینکه نگاه بلند مدت در موضوع فرزندآوری اهمیت دارد، افزود: همه چیز ختم به اقتصاد نمی‌شود و باید به مسائلی مانند تقوا و برکت و تأثیر آن در زندگی توجه شود.

وی با بیان اینکه داشتن نگاه بلند مدت توسط بزرگان دین نیز توصیه شده است، تصریح کرد: نگاه و امید داشتن به آینده در زمینه جمعیت اهمیت دارد و باید در کنار حل بحران فعلی برای آینده نیز چاره اندیشی کرد.

Share