روایت مستند نماینده رشت از یک انتصاب

چرا انتصاب مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری کاملا قانونی است؟+ مستندات

صلاحیت قانونی آقای دکتر صالحی توسط سازمان اداری و استخدامی جهت احراز مدیریت صندوق با بررسی سوابق مدیریتی علمی و اجرایی و نیز مدرک تحصیلی ایشان مورد تائید قرار گرفته است .

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در واکنش به هجمه های صورت گرفته علیه میعاد صالحی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه برخی منتقدان عزیز سهواً یا عمداً برای تخریب یک مدیر جوان و متخصص بنده را متهم به بی‌قانونی می‌کنند، یادآور شد: مرا متهم نموده‌اند که نص قانون را مطالعه نکرده‌ام و کورکورانه به دفاع از یک مدیر دولتی پرداخته‌ام درحالی‌که نمی‌دانند، نه‌تنها قانون را خوانده‌ام، بلکه تا آن را درک نکرده، سخنی به میان نیاورده‌ام.

وی در ادامه اظهار کرد: حال که قانون را به‌خوبی فهمیده‌ام،می‌خواهم به‌عنوان جز کوچکی از نظام قانون‌گذاری کشور مختصری در مورد تبصره ۱ ماده ۱۷ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی با منتقدان سخن گویم و به تبیین صحیح این تبصره بپردازم تا شاید از غفلت ایشان کاسته که ما را وظیفه‌ای جز روشنگری این عزیزان نیست.

 جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه وفق ماده ۱۷ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۸۳، ترکیب کلی ارکان نهادهای فعال در قلمرو بیمه‏‌ای، حمایتی و امدادی شامل ۴ رکن است، تصریح کرد: رکن اول شورا یا مجمع و یا هیئت امناء، رکن دوم هیئت‌مدیره، رکن سوم مدیرعامل و  رکن چهارم هیئت نظارت.

وی ادامه داد: تبصره (۱) این ماده شرایطی را برای احراز عضویت در کلیه سطوح ارکان فوق معین می‏‌کند و در انتهای تبصره صراحتاً اشعار می‏‌دارد «…انتصاب افراد مزبور [تمام ارکان یادشده] پس از تائید احراز شرایط سمت از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌‏ریزی کشور نافذ می‌‏باشد.»

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: با تصویب قانون اصلاح ماده ۱۱۳ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۸ نصب و عزل مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و کلیه صندوق‏ها بر اساس بند (ج) قانون با پیشنهاد هیئت امناء سازمان و صندوق‏ها و تائید و حکم وزیر تعاون، رفاه و تأمین اجتماعی انجام می‏پذیرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: با توجه به مؤخر بودن قانون مذکور و با استناد به ماده ۱۲۷ قانون مدیریت خدمات کشوری که صراحتاً اعلام می‌‏دارد «کلیه قوانین و مقررات خاص و عام … مغایر با این قانون از تاریخ لازم‏‌الاجرا شدن این قانون لغو می‌‏گردد» قاعدتاً تبصره یادشده لغو گردیده و نافذ نمی‌‏باشد، بنابراین انتصاب مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری بر اساس نص قانون صورت گرفته است.

جعفرزاده ایمن آبادی گفت: حال درصورتی‌که بر فرض محال تبصره (۱) ماده ۱۷ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی را معتبر بدانیم، مطابق قسمت مؤخر تبصره یادشده ضروری است صلاحیت هر ۴ رکن صندوق از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور(سازمان اداری و استخدامی کشور کنونی) احراز گردد. در استعلامی که از سازمان اداری و استخدامی کشور شده سازمان به‌عنوان مرجع قانونی جهت اعلام نظر با اخذ کلیه مستندات این مدیر نخبه صلاحیت ایشان را جهت تصدی این پست احراز و تائید نموده است. ولی تا جایی که بنده مطلع شده‌ام دیوان محاسبات کشور حتی بدون اخذ یک برگ از سوابق  مدیریتی این مدیر جوان و خارج از وظایف قانونی خود اعلام نظر کرده و حتی مدرک تحصیلی ایشان را نیز به‌ اشتباه در نامه خود درج کرده‌اند که با دیدن این نامه بسیار متأسف شدم.

عضو مجمع نمایندگان گیلان یادآور شد: از سویی دیگر درخصوص شرایط مندرج در تبصره (۱) ماده ۱۷ قانون فوق ‏الاشاره، مبنی بر «داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد با پنج سال سابقه کار تخصصی در رشته‏ های مدیریت، حسابداری، بیمه، مالی، اقتصاد، انفورماتیک و گروه پزشکی» در تاریخ ۳۱/۶/۱۳۹۵ از سازمان اداری و استخدامی کشور استعلام شده که سازمان در پاسخ به استعلام صورت گرفته طی نامه مورخ ۷/۷/۱۳۹۵ اعلام نموده، منظور قانون دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد (بدون لحاظ رشته تحصیلی) و داشتن ۵ سال سابقه کار تخصصی در رشته‏ های مندرج در قانون می ‏باشد.

وی افزود: علاوه بر این، بررسی رشته ‏های مصوب دفتر برنامه ‏ریزی آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و همچنین دفترچه ثبت ‏نام دانشگاه‏های مختلف در مقطع کارشناسی ارشد نشان می‏دهد که برخی از رشته‏های ذکر شده در تبصره فوق‏الذکر همچون «بیمه» و «انفورماتیک»، اساساً به این شکل وجود ندارند. بنابراین می‏توان نتیجه گرفت که مطابق با تفسیر سازمان اداری و استخدامی منظور قانون‏گذار از واژه «رشته»، نه رشته تحصیلی بلکه رشته شغلی و تخصصی بوده است.

جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: به دوستان عزیزم توصیه می‌کنم که نه به‌یک‌بار، بلکه چندین بار آرای صادره از هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در خصوص انتصاب آقای سعید مرتضوی را مطالعه کنند و اندکی در قانون دیوان عدالت اداری تعمق نمایند.

نماینده مردم رشت گفت: آرای صادره در مورد ایشان شامل ۲ بخش است اول ابطال مصوبه هیئت‌امنای تأمین اجتماعی که این مصوبه به علت مغایرت قانونی مورد شکایت واقع و توسط قضات شریف هیئت عمومی دیوان عدالت اداری ابطال شده و رعایت این بخش از رأی وفق ماده ۹۲ قانون دیوان عدالت اداری در مصوبات بعدی الزامی است. لیکن دکتر سید میعاد صالحی بر اساس مر قانون انتخاب‌شده‌اند. ایشان بر اساس صراحت قانون از سوی هیئت‌امنای تأمین اجتماعی به وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد و از سوی وزیر محترم منصوب‌شده‌اند. پس مصوبه‌ای وجود ندارد که قابل‌ابطال باشد. در مورد قسمت رأی نیز با مداقه در متن شکایت قابل ملاحظه است که هیچ‌گاه مدارک و سوابق آقای مرتضوی جهت احراز پست ریاست سازمان تأمین اجتماعی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور سابق به‌عنوان سازمان قانونی متولی امر موردبررسی و مداقه قرار نگرفت به همین دلیل هیئت عمومی دیوان عدالت اداری خود به احراز این صلاحیت اقدام نمود. لیکن صلاحیت قانونی آقای دکتر صالحی توسط سازمان اداری و استخدامی جهت احراز مدیریت صندوق با بررسی سوابق مدیریتی علمی و اجرایی و نیز مدرک تحصیلی ایشان مورد تائید قرار گرفته است و در این مورد هم می‌بینید که ما نه قانون را خم کرده‌ایم و نه به نفع تفسیر نموده‌ایم، بلکه معیار ما فقط خط کش قانون است که بر اساس آن تصمیم می‌گیریم و حرکت می‌کنیم.

وی افزود: دفاع بنده از این مدیر موفق که آن را مورد خطاب و عتاب قرار داده‌اید با دیدن سوابق مدیریتی، علمی و قرآنی ایشان صدچندان می‌شود که منتقدان عزیز نیز اگر به سوابق ارزشمند ایشان مراجعه نمایند به یقین حرکت مرا تأیید خواهند نمود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: آقای دکتر سید میعاد صالحی قبل از انتصاب در این مسئولیت دارای بیش از  ۱۰ سال سابقه کار تخصصی در رشته‌های مدیریت، مالی و انفورماتیک در دستگاه‏های مختلف همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، مشاورت چهار وزیر و دو معاون رئیس‌جمهور بوده‌اند. لذا به نظر می‏رسد، ایشان حداقل سابقه ذکر شده در قانون (۵ سال) را دارا هستند که البته ایشان عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت نیز می‌باشند و زمانی که به سوابق ایشان در پایگاه دانشگاه علم و صنعت مراجعه نمایید کلیه سوابق علمی و اجرایی ایشان در دسترس هستند.

وی ادامه داد: در این میان وقتی با دیدی باز و روشن به موضوع نگاه می‌کنیم می‌بینیم که غفلت منتقدان و جهت‌گیری سو موجب انحراف آن‌ها از حقیقت شده است.

جعفرزاده ایمن آبادی در پایان اظهار کرد: حیف است این مدیر جوان که از تربیت‌شدگان و سرمایه‌های ارزشمند انقلاب عزیزمان می‌باشد تنها به خاطر غفلت معدود افرادی از وظیفه اصلی خود که آبادانی این سرزمین مادری می‌باشد باز بماند. من به‌عنوان عضو کوچکی از نظام جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود می‌دانم از این مدیر جوان که در عین شایستگی و درایت می‌باشد حمایت نمایم. امید است با لطف پروردگار آینده‌ای روشن برای فرزندانمان رقم بزنیم.

 

Share