یادداشت/ رضا سیف پور

نکاتی که قبل از شروع یک کسب و کار باید بدانید

سؤال اینست که این جوانان باید به چه نکاتی توجه کنند تا از همان آغاز با شکست مواجه نشوند. هدف ما از این نوشتار یاد آوری همین نکات است.

  • رضا سیف پور (مدرس سوادمالی و کارآفرینی):

 سالهاست که دیگر دولت‌ها خود را ملزم به ایجاد شغل مستقیم برای جوانان و افراد جویای کار در واحدهای استخدامی وابسته به خود نمی‌دانند و در عوض جوانان را به ایجاد کسب و کارهای گروهی یا فردی تشویق می‌کنند و از آنجایی که متاسفانه علی رغم این رویکرد، بسترهای فرهنگی و آموزشی و نیز زیرساخت‌های اجرایی لازم از مدرسه تا دانشگاه و پس از آن، دستگاه‌های دولتی وابسته، به درستی طراحی نشده است، اغلب این جوانان به دلیل ناتوانی در ایجاد کسب و کار مناسب، وارد جرگه بیکاران می‌شوند و یا پس از چندسالی که از شروع کسب و کارجدیدشان گذشت با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده و حتی کسب و کار خود را تعطیل می‌کنند. حال اگر فرض کنیم علی رغم تمام این کاستی‌ها که گفتیم، جوانان بخواهند با ایجاد کسب و کارهای جدید وارد بازار کار شوند، سؤال اینست که این جوانان باید به چه نکاتی توجه کنند تا از همان آغاز با شکست مواجه نشوند. هدف ما از این نوشتار یاد آوری همین نکات است.

  • کاری را شروع نکنید مگر اینکه عاشق آن باشید.

 شروع هر کاری می‌تواند دشوارترین مرحله یک کار به حساب آید. صبر کنید تا جرقه یک کار جدید در ذهن شما شکل بگیرد. آنگاه ببینید عاشق آن کار هستید یا خیر.؟ لطفاً دقت کنید که توانایی یا عدم توانایی شما در اینجا ملاک نیست. ملاک عشق و علاقه شما به آن کار است. اگر به حدکافی عاشق آن کار نباشید لطفاً اصلاً شروع نکنید و اجازه دهید در حد یک طرح در ذهن شما باقی بماند چون در غیر این صورت ممکن است در نیمه راه ناامید شوید و وقت و سرمایه شما به هدر رود.

  • بازار کار خود را به درستی بشناسید

 بسیاری از کارها و ایده‌ها ممکن است زودتر از زمان مناسب و یا خیلی دیرتر از زمان مناسب در ذهن شما شکل بگیرد. در هر دو حال معنی آن این است که یا بازار آمادگی پذیرش آن را ندارد و یا اینکه بازار از محصول ایده شما اشباع است. پس بازار را به دقت رصد کنید و مراقب باشید که طرح شما در زمان مناسب خودش وارد بازار شود.

  • بدون بودجه کافی شروع نکنید

 مهم نیست که ایده شما به چقدر بودجه نیاز دارد. مهم این است که بدانید بودجه خود را چگونه تأمین کنید و بتوانید تا مدتی بدون کسب درآمد با بودجه اولیه سرپا بمانید. تأمین بودجه کافی نیازمند آشنایی شما با تکنیک‌های جدید مرسوم در استارآپ هاست اما بودجه بندی درست و تنظیم دقیق ترازنامه هزینه – درآمد نیز یک تخصص مهم دیگر است که باید آن را بیاموزید و یا از افراد متخصص در آن حوزه کمک بگیرید.

  • رقبایتان را بشناسید

 شاید ایده شما به حد کافی جدید و یا منحصر به فرد نباشد. آنگاه شما بدون شک رقبایی هم در بازار دارید. اگر رقبایتان را به درستی نشناسید ممکن است خیلی زود طعم تلخ شکست را بچشید. شما باید بتوانید محصولی ارزان‌تر، قابل دستیابی تر و با کیفیت‌تر از رقبای خود تولید کنید تا بتوانید در بازار دوام پیدا کنید و این کار بسیار دشواری است.

  • فنون بازاریابی را بیاموزید

 شما برای معرفی فکر یا ایده خود به سرمایه گذاران و یا فروش کالا، محصول یا خدمات خود به مشتریان، نیازمند بازاریابی دقیق هستید. بازاریابی نیازمند تسلط به شیوه‌های نوین و بخصوص تسلط بر فنون مذاکره در مواجهه مستقیم با مشتریان و سرمایه گذاران است. این فنون را بیاموزید و به دقت به کار گیرید. گاهی شما تنها ۳۰ ثانیه وقت دارید تا مشتری خود را جلب کنید و اگر نتوانید از این ۳۰ ثانیه‌ها به درستی استفاده کنید لاجرم ممکن است مجبور شوید از کسب و کار خود دست بکشید.

  • به دنبال همکاران و یا شرکای مناسب باشید

 همکاری با شرکای غیر مؤثر و یا استخدام افراد نامناسب یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که یک کارآفرین ممکن است مرتکب شود. شما باید با افرادی شریک شوید که بتوانند به شما کمک کنند و یا افرادی را استخدام کنید که بتوانند بخشی از وظائف و یا خواسته‌های شما را به درستی به انجام رسانند. در غیر این صورت شکست در انتظار شماست. شرکا و کارکنان شما و همینطور خودشما باید سخت کوش، انعطاف پذیر و در عین حال متخصص باشید.

  • مشتریانتان را بشناسید و به آنها احترام بگذارید

 فراموش نکنید راز موفقیت شرکت‌های موفق و بزرگ دنیا توجه به مشتریان است. اجازه دهید پا را فراتر بگذاریم و بگوییم راز موفقیت شرکت‌های بزرگ تمرکز کامل روی مشتریان است. این یعنی آنکه آن‌ها دقیقاً مشتریان خود را می‌شناسند و خواسته‌های آنها برایشان مهم است. یادتان باشد بقای شما دقیقاً وابسته به مشتریانتان است پس قبل از آغاز هرکاری از خود بپرسید مشتریان من چه کسانی هستند و من چه خدمات خاص و بی نظیری را می‌توانم به آنها ارائه کنم؟. اگر پاسخ درخوری به این سؤالات نداشته باشید کسب و کار تازه را شروع نکنید.

***

اگر بتوانید به درستی هفت گام بالا را بردارید، بی شک شما برای شروع یک کسب و کار عالی آماده هستید. پس درنگ نکنید و ورود خودتان را با یک ایده تازه به بازار اعلام کنید.

Share