رضا پاینده

شکست لیست اصلاح طلبان در رشت؛ امیدهای رشت از امیدهای کشورها جا ماندند

مقایسه آرای اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر رشت نسبت به کلانشهرهای دیگر نشان می دهد که اصلاح طلبان به هیچ وجه پیروز انتخابات نشده اند.

با اعلام نتایج انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی رشت مشخص شد لیست امید رشت با شکست مواجه شده است.
شاید در نگاه اول حضور سه نفر از لیست امید در جمع منتخبان انتخابات شورا جلب نظر کند، اما به چند دلیل حضور این سه نفر نمی تواند به معنای پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات شورای اسلامی شهر رشت باشد.
دلیل اول این است که از فهرست ۱۱ نفره امید در رشت، تنها سه نفر به شورا راه یافته اندو در مقابل از لیست اصولگرایان نیز سه نفر وارد شورای شهر شدند. تصاحب سه کرسی از ۱۱ کرسی موجود نمی تواند به معنای پیروزی اصلاح طلبان باشد، خاصه آنکه آرای روحانی در گیلان نزدیک به ۷۰ درصد بود، اما سهم اصلاح طلبان از کرسی های شورای پنجم ۲۷ درصد است. این درحالی است که در شهر تهران ۱۰۰ درصد کرسی ها در اختیار اصلاح طلبان قرار گرفت. در تبریز ۸ نفر از لیست امید به شورای ۱۳ نفره راه یافتند. در اصفهان لیست امید ۱۰۰ درصد پیروز شد و در شهرهای کرج و شیراز ۱۲ کرسی از ۱۳ کرسی شورای شهر از آن اصلاح طلبان شد.
در اراک اصلاح طلبان، با کسب ۸ کرسی از ۱۱ کرسی موجود، اکثریت شورا را در دست گرفتند. در کرمان ۷ عضو از ۱۱ عضو منتخب شورای پنجم متعلق به لیست امید هستند. در همدان ۵ نفر از ۱۱منتخب شورای پنجم اصلاح طلب هستند. در شهر مشهد نیز که همواره فارغ از نتایج انتخابات در سایر نقاط کشور، در اختیار اصولگرایان بود، ۱۰۰ درصد افراد لیست امید رأی کسب کردند.
در بین کلانشهرها تنها در قم وضع اصلاح طلبان از رشت بدتر بود. در قم هر ۱۳ عضو منتخب از لیست اصولگرایان وارد شورای شهر شدند. در کلانشهرهای اهواز، ارومیه، کرمانشاه نیز لیست امید ارائه نشد.
مقایسه آرای اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر رشت نسبت به کلانشهرهای دیگر نشان می دهد که اصلاح طلبان به هیچ وجه پیروز انتخابات نشده اند. از طرف دیگر از سه نفری که به عنوان اصلاح طلب وارد شورای شهر شدند، حساب اسماعیل حاجی پور و احمد رمضانپور جداست. حاجی پور که نخست مورد بی مهری اصلاح طلبان قرار گرفته بود، با رد صلاحیت دو اصلاح طلب زن وارد لیست امید شد.
رأی حاجی پور را نمی توان منحصر به فهرست اصلاح طلب کرد. چون او از مقبولیت اجتماعی و طبیعتا پشتوانه رأی بالایی برخوردار است. او بارها گفته که تفکرات اصلاح طلبانه اش ربطی به تشکیلات اصلاح طلبان ندارد.
از سوی دیگر احمد رمضانپور نیز چهره ی شناخته شده ای در بین مردم رشت است و بدون لیست امید نیز به شورا راه می یافت. شاید تنها فرهام زاهد بود که توانست با استفاده از لیست امید به شورای شهر راه یابد. بررسی آرای بقیه افراد لیست امید نشان می دهد که لیست آنها حداکثر ۸ تا ۱۰ هزار رأی داشت. این در شرایطی است که سبد آرای اصولگرایان تفاوت معناداری با تعداد آرای اصلاح طلبان نداشت و متوسط رأی لیستی آنها نیز بین ۸ تا ۹ هزار نفر بود.
بررسی دلیل اینکه چرا اصلاح طلبان نتوانستند در شهری که روحانی حدود ۷۰ درصد آرا را کسب کرد، پیروز انتخابات شورای شهر باشند، مجال دیگری را می طلبد، اما عجالتا دوستان اصلاح طلب باید واقع بین باشند و با ۲۷ درصد کرسی های شورا مثل طیفی که ۷۰ درصد کرسی ها را در اختیار دارد رفتار نکنند.

رضا پاینده

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share