مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان

باید ریل به بندر انزلی متصل شود/ به سوی حمل و نقل کانتینری حرکت کنیم

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در پایان عنوان داشت: مسیر جاده ای فعلی جوابگوی افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر انزلی به ۱۷ میلیون تن در سال نیست و باید بندر به ریل متصل شود و در کنار آن باید بخش جاده ای از طریق کنار گذر توسعه یابد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دومین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی به ریاست دکتر نجفی استاندار محترم گیلان و به میزبانی بنادر و دریانوردی گیلان برگزار شد (گزارش تصویری).photo_2016-07-15_15-55-17

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از انزلی, در ابتدای این جلسه چراغی ضمن اظهار خرسندی از بازدید استاندار گیلان و اعضای کارگروه از طرحهای اجرایی بندر اظهار به فاصله دریایی بندر انزلی نسبت به بنادر مختلف حوزه خزر اشاره کرد و یکی از فاکتورهای کلیدی در حمل و نقل دریایی را فاصله کوتاه عنوان نمود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان تصریح کرد: تا بیستم تیرماه ۹۵ بیشترین مبادلات تجاری با روسیه ۵۲ درصد، قزاقستان ۴۰ درصد، آذربایجان ۵ درصد، ترکمنستان ۳ درصد بوده است.

وی با تاکید بر لزوم ساخت مجتمع گردشگری دریاییگفت: در این حوزه کارهای زیادی صورت نگرفته و وزیر راه و شهرسازی و استاندار محترم مکانی را برای ساخت مارینا در نظر گرفته که اگر این اتفاق در بندر انزلی بیافتد، اولین مجتمع مارینا در کشور می باشد.

چراغی از سرمایه گذاری ۷۰ میلیاردتومانی بخش خصوصی در بندر انزلی طی سال گذشته خبر داد و گفت: شاهد رشد ۴۶ درصدی تخلیه و بارگیری در بندر انزلی بوده ایم.

وی در خصوص بندر آستارا نیز توضیحاتی ارائه نمود و افزود: ۲ کشتی ۱۴۰ متری در بندر آستارا پهلو گرفته اند و این آمار در بندر آستارا در حال افزایش می باشد.

چراغی در خصوص سهم بندر انزلی از سهم بازار خزر در ۴ ماهه سال ۹۴-۹۵ اظهار کرد: در ۴ ماهه نخست سال ۹۴ ، ۲۹ درصد از سهم بازار حوزه خزر را بندر انزلی به خود اختصاص داده بود، در حالی که در چهار ماهه نخست امسال این آمار به ۴۶ درصد افزایش یافته است و در زمینه صادرات نیز بندر انزلی در همین مدت ۱۷ درصد رشد را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشارهبه افزایش صادرات کالاهای ساختمانی گفت: بایستی بدون واسطه بازاریابی و فروش کالا در کشور مقصد صادرات انجام شود.

وی از حذف انبار داری و سیستم حمل یکسره به عنوان مزایای اداره کل بنادر برای صادر کنندگان کالاهای ساختمانی خبر داد و گفت: برای گرفتن سهم خود از صادرات در بازار باید بسوی کالاهای دیگر برویم.

 چراغی افزایش ظرفیت بندر از ۷ میلیون تن به ۱۱ میلیون تن و در آینده به ۱۷ میلیون تن, ساخت انبارهای جدید که ۱۸ هزار متر مربع آن به بهره برداری رسیده و ۱۹ هزار متر مربع آن در دست ساخت قرار دارد, افتتاح اسکله های جدید با آبخور ۹ متر برای پذیرش کشتیهای ۱۲ هزار تنی, تقویت حمل و نقل کانتینری, پیگیری جهت اتصال شبکه ریلی به بندر و حمایت از سرمایه گذار مشترک بین ایران و روسیه را از جمله اقدامات بنادر و دریانوردی گیلان برای توسعه صادرات نام برد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه برای توسعه صادرات صنایع غذایی، میوه و تره بار باید بسوی حمل و نقل کانتینری حرکت کنیم,یادآور شد:  تشکیل شرکت حمل و نقل مشترک ایرانی – روسی برای حمل و نقل کانتینری یک ضرورت است وباید انزلی و آستراخان را به هاب لجستیکی صادراتی تبدیل نمائیم.

چراغی متذکر شد: برای توسعه صادرات باید به سمت مدیریت یکپارچه صادرات از طریق حمل و نقل کانتینری برویمتا به وسیله شرکت مشترک کالا در کمترین زمان و به بهترین نحو ممکن توزیع شود.

وی راهکارهای پیشنهادی خود برای توسعه صادرا به روسیه را ایجاد تسهیلات و افزایش سرعت تنظیم اسناد گمرکی, ایجاد پنجره واحد و پایانه صادراتی در بنادر برای بسته بندی کالا ذکر کرد و افزود: انجام فعالیتهای لجستیکی و  «برند» سازی در کنار ایجاد خطوط منظم کشتیرانی میان بندر انزلی و بنادر کشورهای حاشیه خزر دیگر راهکارهای توسعه صادرات به روسیه است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در پایان عنوان داشت: مسیر جاده ای  فعلی جوابگوی افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر انزلی به ۱۷ میلیون تن در سال نیست و باید بندر به ریل متصل شود و در کنار آن باید بخش جاده ای از طریق کنار گذر توسعه یابد.

tel final1

Share