چراغی تشریح کرد:

از لزوم ایجاد پنجره واحد و برندسازی تا ایجاد پایانه های صادراتی در بنادر /اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی از طریق تقویت صادرات غیرنفتی در بنادر گیلان

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا چراغی ایجاد پنجره واحد به منظور توسعه صادرات و ترانزیت میان ایران و روسیه ضروری دانست و گفت: ایجاد پایانه های صادراتی در بنادر برای بسته بندی، انجام فعالیت های لجستیکی و بخصوص برند سازی ( علامت تجاری ) بطوریکه یک کد منحصر به فرد به کالا داده شود تا کالا ها در گمرکات دو کشور با آن شماره شناسایی شوند از دیگر اقدامات ضروری است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حسین چراغی مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه صادرات محصولات تولیدی نقش مهمی در تحقق و عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی و منویات مقام معظم رهبری در این راستا دارد, تصریح کرد: مقوله صادرات و نفوذ در بازار کشورهای هدف در حاشیه دریای خزر در بحث اقتصاد مقاومتی بسیار حایز اهمیت است و یکی از مولفه‌های کاهش وابستگی اقتصاد کشوربه نفت است. cheraghi-04-23_09-19-12 (1)

چراغی یکی از مهم ترین محورها را صادرات محصولات کشاورزی، مواد غذایی، خشکبار ، مواد پروتینی و مصالح ساختمانی ایران به روسیه دانست و افزود: در میان کشورهای حاشیه خزر فقط روسیه به تنهایی دارای پتانسیل بازار ۶ میلیارد دلاری در حوزه محصولات خام کشاورزی دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به توافقات بعمل آمده با هدف افزایش ارزش روابط اقتصادی تهران و مسکو از دو میلیارد دلار کنونی به ۱۰ میلیارد دلار، نقش بنادر و حلقه های مختلف متعامل در تجارت خارجی بسیار تعیین کننده و با اهمیت است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان از آمادگی حمل و نقل ترکیبی خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی های در دست اقدام در بنادر گیلان، آمادگی داریم با حمل و نقل ترکیبی بتوانیم کالاهایروسیه را به صورت صادرات و ترانزیت تبادل کنیم و از ظرفیت بازار صادراتی روسیه استفاده کامل کنیم.

چراغی در خصوص اهداف و برنامه های این اداره کل گفت: برنامه کلی ما شامل همکاری بین ارگانهای متعامل در استان در زمینه،مباحث فنی و کاربردی در رابطه با جزئیات صادرات و ترانزیت کالا،لجستیک، بیمه، ترخیص، مباحث حقوقی و قانونی ، حمایت از پروژه‌های مشترک سرمایه‌گذاری ایران و روسیه، بازاریابی کالاهای ایرانی و راه ورود به بازارهای کشورهای مشترک‌المنافع، رفع موانع لجستیکی در صادرات و ترانزیت کالا به بازار روسیه خواهد بود.

وی یادآور شد: در این راستا بررسی های لازم را برای کاهش قیمت تمام شده و کاهش زمان حمل کالاهای صادراتی و ترانزیتی از طریق بندر انزلی بعمل آورده ایم ، اما باید به این نکته توجه کرد که تحقق این امر در گرو همکاری ، هماهنگی و هم افزایی کلیه ارگان های تاثیر گذار در تجارت خارجی از طریق بنادر استان خواهد بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان بر لزوم ایجاد تسهیلات گمرکی و افزایش سرعت تنظیم اسناد گمرکی تاکید کرد و افزود: درج اطلاعات کالاهای صادراتی ایران به زبان روسی بر روی کالا ها، اسناد حمل و در سایت گمرک ایران برای استفاده صادرکنندگان و آگاهی از اطلاعات کالا یکی از اقداماتی است که باید صورت گیرد.

چراغی ایجاد پنجره واحد به منظور توسعه صادرات و ترانزیت میان ایران و روسیه ضروری دانست و گفت: ایجاد پایانه های صادراتی در بنادر برای بسته بندی، انجام فعالیت های لجستیکی و بخصوص برند سازی ( علامت تجاری ) بطوریکه یک کد منحصر به فرد به کالا داده شود تا کالا ها در گمرکات دو کشور با آن شماره شناسایی شوند از دیگر اقدامات ضروری است.

وی همچنین بر لزوم ایجاد خطوط منظم کشتیرانی بین بندر انزلی و بنادر کشورهای حاشیه خزر بخصوص توسط ناوگان ملی برای افزایش سرعت انتقال کالاهای صادراتی و بخصوص کالاهای فاسد شدنی تاکید کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان خواستار ایجاد زیر ساخت ها و تجهیزات نگهداری کانتینرهای یخچالی در بندر انزلی شد و گفت: سرمایه گذاری توسط شرکت های روسی در بندر انزلی برای تضمین استمرار در ارتباط تجاری و تبادل کالا در بلند مدت نیز باید صورت گیرد.

tel final1

Share