مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در جلسه شورای اداری انزلی عنوان کرد

احداث مجتمع گردشگری دریایی در انزلی/ارسال اولین محموله کانتینری از بندر انزلی تا ۳ ماه آینده

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا چراغی از ایجاد مجتمع گردشگری دریایی(مارینا) خبرداد و گفت: فعالیت در حوزه گردشگری دریایی یکی از وظایف ما است که می تواند فرصتهای شغلی زیادی را درشهرستان ایجاد کند.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حسین چراغی مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان در اولین جلسه شورای اداری شهرستان انزلی در سال جاری که بر روی کشتی تفریحی میرزا کوچک برگزار شد, از سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یکی از پتانسیل های مهم در زمینه های اقتصادی، اشتغال پایدار و تقویت بنیاد اقتصادی گیلان و شهرستان انزلی نام برد و گفت: از این پتانسیل در گیلان و انزلی به طور کامل استفاده نشده و نیازمند عزم و اراده جدی است.

پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی اسکله های نفتی
photo_2016-06-02_16-45-24

به گزارش خبرنگار دیارمیرزا از انزلی, چراغی سهم تبادلات تجاری اداره کل بنادر گیلان با کشور روسیه را بالغ بر ۵۰درصد دانست و خاطرنشان کرد: بندر باکو نزدیکترین بندر به بندر انزلی بوده و با برنامه ریزی های مناسب می توان حجم بیشتری از مبادلات تجاری را با بنادر کشورهای روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان اختصاص دهیم .

وی افزود: با وجود ۱۰پست اسکله و حوضچه ای با مساحت ۵۸ هکتار در بندرگاه انزلی در طرح توسعه جدید ۱۰ پست اسکله، چهار پست اسکله نفتی و یک پسا اسکله مسافری و حوضچه ای با مساحت ۷۸هکتار در نظر گرفته شده است.

چراغی در ادامه مساحت کل اسکله ها ۱۳۶هکتار خواند و گفت: مجموع اراضی در اختیار اداره کل بنادر و دریانوردی ۱۴۲ هکتار است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان با بیان اینکه در سالهای گذشته فقط آهن آلات و چوب وارد بندرگاه می شدند متذکر شد: تلاش کردیم درسالهای اخیر تنوع کالایی ایجاد کنیم و همچنین ساخت و تعمیرات کشتی به عنوان یک صنعت درآمدزا را در دستور کار داریم.

چراغی از پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی اسکله های نفتی خبر داد و بیان کرد: در سالهای گذشته جزو آن دسته از بنادری بودیم که رشد منفی را در کارنامه خود داشتیم اما با برنامه ریزی و سرمایه گذاری انجام شده توانستیم به رشد مثبت برسیم و ۷۹درصد رشد در فرصت های ایجاد شده داشته باشیم.

وی در ادامه از امکان جذب ترافیک جدید کالاهای واردانی و صادراتی و ترانزیتی به بنادر استان، امکان جذب سرمایه و امکان گردشگری دریایی به عنوان سه هدف اصلی این اداره کل نام برد.

چراغی افزود: در حوزه ترانزیت می توانیم با کشورهای عراق و ترکیه که دسترسی آسان و مستقیم به خلیج فارس ندارند به عنوان فرصت در استای کریدور ترانزیتی شمال-جنوب استفاده کنیم.

احیا و بهره برداری از کریدور ترانزیتی شمال-جنوب هدف بزرگ ماست

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان از احیای کریدور ترانزیتی شمال-جنوب و بهره برداری از مزایای آن به عنوان هدف بزرگ این اداره کل نام برد.

چراغی با بیان اینکه محور توسعه بندر ایجاد کریدور سبز گمرکی ایران و روسیه است اظهار کرد: با توجه به قطع ارتباط روسیه و ترکیه درکالاهای نفتی فرصت مناسبی برای مبادلات کالاهای غیرنفتی برای استان و بندرانزلی با کشورهای حاشیه خزر به وجود آمده که می توانیم سطح روابط و مبادلات تجاری خودمان را با این کشورها تا ۱۰برابر افزایش دهیم.

در طرح مشترک تجاری بین دو کشور تا ۳۰میلیارد دلار پتانسیل وجود دارد که می تواند شکل بگیرد.

وی ادامه داد: برای استفاده به موقع و مناسب از این فرصت از یک ماه پیش جلسات کارشناسی درحوزه ترانزیت از جنوب به شمال آغاز شده است.

چراغی با بیان اینکه برای ارتباط با کشورهای سی آی اس و عبور کالاهای ترانزیتی دو مسیر در پیش رو وجود دارد تصریح کرد: مسیر اول از طریق بنادر انزلی و آستارا است و مسیر دوم بنادر دیگر نظیر بندر امیرآباد هستند که با این حساب رقابتی بین بنادر گیلان و مازندران به وجود می آید و برای جذب حجم تجاری بیشتر باید برنامه داشته باشیم تا بیشترین سهم حجم تجارت را به بنادر گیلان اختصاص دهیم.

ارسال اولین محموله کانتینری از بندر انزلی به کشورهای حاشیه دریای خزر تا ۳ ماه آینده

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: برای صادرات از طریق بنادرگیلان ایجاد و توسعه حمل و نقل کانتینری را در دستور کارخود قرار داده ایم.

وی در ادامه اظهارات خود به نبود سردخانه مناسب در گیلان اشاره کرد و گفت: در گیلان چون سردخانه مناسبی وجود ندارد باید به سمت حمل و نقل کانتینری با کانینرهای یخچال دار برویم.

چراغی اضافه کرد: ظرف سه ماه آینده اولین محموله کانتینری از بندر انزلی به کشورهای حاشیه دریای خزر ارسال می شود.

ایجاد مجتمع گردشگری دریایی(مارینا)

این مسئول از ایجاد مجتمع گردشگری دریایی(مارینا) خبرداد و گفت: فعالیت در حوزه گردشگری دریایی یکی از وظایف ما است که می تواند فرصتهای شغلی زیادی را درشهرستان ایجاد کند.

وی گفت: در دنیا ۶۴۲ مارینا وجود دارد و از این تعداد حتی یک مارینا هم در کشور ما وجود ندارد و این نشان دهنده آن است که در شمال و جنوب از این صنعت استفاده نکرده ایم.

چراغی خاطرنشان کرد: گیلان به دلیل داشتن موهبت های الهی فراوان می تواند به عنوان یک قطب گردشگری تبدیل شود.و ایجاد رستورانهای دریایی، موزه دریایی، هتل دریایی و راه اندازی تورهای دریایی به بنادر کشورهای حاشیه دریایی خزر می تواند در این استان راه اندازی شود.

tel final1

Share