عضو ستاد استهلال دفتر رهبری:

به دنبال روی ماه شوال در آسمان ایران/ جمعه عید سعید فطر است

به گزارش دیارمیرزا : رویت هلال ماه شوال، روز چهارشنبه با توجه به غروب همزمان ماه و خورشید امکان پذیرنیست. مگر این که در طول روز و پیش از غروب آفتاب رویت شود. در غیر این صورت قطعا پنجشنبه آخر رمضان است.

به گزارش دیارمیرزا : سید محسن قاضی میر سعید، عضو هیات علمی ستاد استهلال دفتر رهبری و رکوردار جهانی رویت هلال ماه

در ارتباط با وضعیت هلال ماه شوال و امکان رویت آن در روز چهارشنبه گفت: رویت هلال شوال حتی در روز پنجشنبه ۱۷ مرداد نیز در بسیاری از کشورها سخت و حتی امکان ناپذیر است.
وی افزود: لحظه مقارنه ماه و خورشید روز چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ خورشیدی مصادف با ۲۹ رمضان المبارک ۱۴۳۴ هجری شمسی در ساعت ۲ و ۲۱ دقیقه و ۹ ثانیه بامداد به وقت ایران اتفاق می افتد و با توجه به غروب همزمان خورشید و ماه در این روز، امکان رویت هلال پس از غروب خورشید وجود ندارد. مگر این که هلال در طول روز و پیش از غروب آفتاب و با استفاده از ابزارها و تلسکوپ های قوی و در ارتفاعات، دیده شود. به همین جهت گروه های مختلف برای رویت هلال در روز، به سراسر کشور اعزام شده اند.

امکان رویت هلال شوال پیش از غروب آفتاب چهارشنبه 

این پژوهشگر نجوم با بیان این که غروب همزمان ماه و خورشید در روز چهارشنبه، تنها مختص تهران نبوده و در سراسر آسیا اینگونه است تصریح کرد: در این شرایط دیدن هلال امکان پذیر نیست. اما اگر در طول روز هلال شوال رویت شود مسلما اعلام رویت شده و گزارش می شود. در غیر این صورت قطعا پنجشنبه آخر ماه خواهد بود .
عضو هیات علمی ستاد استهلال دفتر رهبری افزود: رصد هلال در غروب روز پنج شنبه نیز با توجه به ارتفاع بسیار کم آن، آسان نیست. بعبارت دیگر هنگام غروب روز ۳۰ رمضان، هلال ماه در شمال کشور به سختی و در مناطق جنوبی کشور راحتر و با چشم غیر مسلح رویت می شود. میزان ارتفاع هلال ماه تا افق در لحظه غروب خورشید در مناطق شمالی کشور مانند ماکو ۴ درجه و نیم و در مناطق جنوبی کمی بیش از ۸ درجه و نیم است.
وی تصریح کرد : در حال حاضر ۴ گروه از تهران همراه با گروه های مختلفی از استان های اصفهان، شیراز، یزد، کرمان، مشهد، اردبیل، آذربایجان، اهواز و همدان به سراسر کشور اعزام شده و بدنبال رصد هلال شوال هستند. این گروه ها حتی برای این که بتوانند در روز چهارشنبه، رد ماه را داشته باشند، از امروز بدنبال رویت هلال صبحگاهی بوده و هلال را همچنان تا فردا دنبال می کنند. اما احتمال رویت در روز چهارشنبه بسیار ضعیف است و به احتمال بسیار زیاد، پنجشنبه آخر ماه مبارک رمضان خواهد بود.
رکورد دار رویت هلال در رابطه با اعلام عید در برخی کشورهای همسایه خاطرنشان کرد: کشور عربستان با توجه به معیارهایی که دارد و تنها مقارنه ماه و خورشید را ملاک قرار می دهد حتی بدون امکان رویت، بنابراین قطعا فردا را عید فطر اعلام می کند و کشورهایی مانند ترکیه نیز با توجه به این که یک روز زودتر از ایران حلول رمضان را اعلام کردند، چاره ای ندارند جز این که چهارشنبه را بعنوان عید اعلام کنند.
وضعیت هلال شوال در ایران در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه
وی در همین رابطه در سایت تخصصی گروه غیر حرفه ای رویت هلال ماه ایران بیان کرده است که: در شامگاه چهارشنبه ۲۹ رمضان المبارک هلال ماه شوال در پهنه ایران دقایقی کوتاه قبل از غروب خورشید غروب خواهد کرد لذا رویت هلال شوال در غروب روز چهارشنبه منتفی است و اعلام رویت ان در لحظه غروب خورشید با هیچ معیار علمی و تجربی همخوانی نخواهد داشت و قطعا مورد تایید نخواهد بود اما به احتمالی کم شاید بتوان قبل از غروب خورشیدیعنی حدود ساعت ۵ بعداز ظهر زمانی که هلال ماه از خورشید فاصله دارد با ابزارهای قوی مانند تلسکوپ های ۱۰ اینچ به بالا در ارتفاعات کوهستانی جایی که غبار و بخار اب کمتر وجود دارد هلال ماه را رصدگران بسیار با تجربه و تیز بین ببینند طبق تجاربی که داشته ایم چنین هلالی قبلا با همین جدایی زاویه ای و بخش درخشان رویت شده اما زمانی که هلال در سمت الراس قرار داشته و میزان ضخیم بودن لایه جو در کمترین مقدار خود بوده اما در ساعت ۵ بعد از ظهر چهارشنبه که جدایی زاویه ای ماه از خورشید به حد نصاب رویت می رسد لایه های جو بسیار ضخیم تر و احتمال رویت کمتر میشود اما با تمام این اوصاف رصدگران با تجربه برای رصد چنین هلال مهمی قطعا اقدام خواهند کرد و ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری نیز به مانند هر ماه حمایت و کمکهای لازم را جهت رصد این هلال انجام داده و انشالله نتیجه را اعلام خواهند کرد .
۲۴ ساعت بعد یعنی در غروب روز ۳۰ رمضان هلال ماه در شمال کشور به سختی و در مناطق جنوبی کشور راحتر با چشم غیر مسلح رویت خواهد شد.
رویت پذیری هلال شوال در ایران و جهان
لحظه مقارنه ماه و خورشید در تاریخ چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۲ خورشیدی برابر با ۲۹ رمضان المبارک ۱۴۳۴ هجری شمسی مطابق با هفتم اگوست ۲۰۱۳ میلادی در ساعت ۲ و ۲۱ دقیقه و ۹ ثانیه بامداد به وقت ایران اتفاق می افتد و وضعیت هلال ماه در این روز در سراسر جهان به شرح زیر است .
قاره امریکا : هلال ماه شوال در غروب روز ۲۹ رمضان درمرکز و شمال کشور ایالات متحده امریکا و همچنین کشور کانادا غیر قابل رویت و در جنوب کشور ایالات متحده امریکا با ابزار اپتیکی و در مرکزقاره در نواحی شمالی با ابزار و در نواحی جنوبی به سختی با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد بود هلال ماه شوال در امریکای جنوبی در تمام نواحی ان در غروب روز چهارشنبه با چشم غیر مسلح رویت می شود.
قاره اروپا : هلال ماه شوال در غروب روز چهارشنبه ۲۹ رمضان در تمام پهنه اروپا حتی با قویترین ابزار نیز رویت نمی شود این هلال به دلیل عرض دایره البروجی منفی در نیم کره جنوبی راحت تر از نیم کره شمالی رویت می گردد به همین دلیل در مناطق نیم کره شمالی بخصوص در عرضهای جغرافیای بالا مثل قاره اروپا در غروب روز ۲۹ رمضان زودتر از خورشید غروب خواهد کرد و بدیهی است غیر قابل رویت خواهد بود.
قاره افریقا : در غروب روز چهارشنبه ۲۹ رمضان هلال ماه شوال در جنوب و جنوب غربی قاره افریقا و همچنین در کشور ماداگاسکار با چشم غیر مسلح رویت می شود این هلال در مرکزقاره به سمت غرب فقط با ابزار قوی رویت شده و در شرق و شمال ان از جمله در کشورهای مصر، تونس، الجزایر، مراکش و صحرای باختری غیر قابل رویت می باشد.
قاره اسیا : در غروب روز ۲۹ رمضان هلال ماه شوال در اکثر مناطق این قاره زودتر از خورشید غروب کرده و در قسمتهای دیگر با ارتفاعی کم که این ارتفاع جوابگوی نیاز ما برای رصد هلال ماه نیست به عنوان مثال این هلال در کشور عربستان سعودی در مکه مکرمه در غروب چهارشنبه فقط یک درجه و ۴۰ دقیقه قوسی از افق ارتفاع دارد. همچنین در مدینه منوره هلال ماه با یک درجه ارتفاع از خورشید غروب می کند که این میزان ارتفاع به هیچ وجه برای رویت این هلال حتی با ابزار قوی پس از غروب خورشید کافی نیست مع الوصف به احتمال زیاد پنجشنبه در کشور عربستان عید اعلام  می شود ، طبق محاسبات دقیق نگارنده در شرقی ترین کشورهای اسلامی مانند کشورهای مالزی و اندونزی هلال ماه بعد از غروب خورشید ضمن داشتنن ارتفاعی قریب به چهار درجه از افق در لحظه غروب خورشید دارای بخش روشنایی بسیار کمی خواهد بود که این دو اصل مهم مانع از رویت هلال ماه می شود، در جنوب غربی کشور یمن در منطقه ظهران نیز ارتفاع هلال برای رصد هلال شوال در لحظه غروب خورشید نزدیک به ۲ درجه و نیم است که این ارتفاع هلال از افق نشان دهنده عدم رویت هلال در منطقه می باشد، و در غربی ترین کشور اسلامی در کشور مراکش و صحرای باختری نیز رویت هلال با ابزار نیز قابل رویت نیست زیرا هلال ماه و خورشید تقریبا همزمان غروب خواهند کرد مجموع این توضیحات نشان دهنده عدم رویت هلال ماه در غروب روز ۲۹ رمضان در قاره اسیاست.
قاره اقیانوسیه : هلال ماه رمضان تحت هیچ شرایطی حتی با قوی ترین ابزار در غروب روز چهار شنبه در این قاره رویت نمی شود. اما ۲۴ ساعت بعد وضعیت برای خیلی از کشورها متفاوت خواهد بود، در تمام قاره امریکا به جز شمال آن، هلال با چشم غیر مسلح رویت می شود و در قاره اروپا نیز وضعیت به همین منوال است به عنوان مثال در شهر لندن در غروب روز پنجشنبه هلال ماه فقط با ابزار قابل رویت است، لذا باید دقت داشت در شمال اروپا و آسیا نیز در غروب روز پنجشنبه نمی توان هلال ماه را با چشم غیر مسلح رویت کرد. در نیم کره شمالی کره زمین به علت داشتن عرض دایره البروجی منفی ماه هلال به سختی و در نیم کره جنوبی بر عکس نیم کره شمالی هلال ماه راحتر رویت می شود برای همین است که هلال ماه در امریکای جنوبی و جنوب افریقا با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد بود، این عامل فیزیکی ماه هر شش ماه تغییر نموده و در حال حاضر برای ماه مبارک رمضان و ماه شوال وضعیت برای نیم کره شمالی مطلوب نیست و هلال به سختی رویت می شود.

Share