نمایندگان گیلان در جمع مدیران اقتصادی

گزارشات بندر و گمرک نگران کننده است | حل مشکلات کشور با حرف محقق نخواهد شد

نمایندگان گیلان در جمع مدیران اقتصادی استان آمارهای ارائه شده در بخش های مختلف با توجه به ظرفیت های موجود در این استان را مطلوب ندانسته و خواستار تلاش مضاعف شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، سید علی آقازاده نماینده رشت در مجلس عصر چهارشنبه در نشست با مدیران اقتصادی استان گیلان با تأکید بر ضرورت تقویت تعاونی‌ها، اظهار کرد: تعاونی‌ها مولد هستند نباید از ظرفیت آنها غفلت کرد.

وی با بیان اینکه این گونه جلسات نیاز به تحلیل بیشتر و ارزیابی موضوعات دارد، افزود: استان گیلان به لحاظ مختلف اقتصادی ضعیف‌تر از استان‌های دیگر است. بهره گیری درست از ظرفیت‌های صنعتی، گردشگری و کشاورزی قطعاً می‌توانست جایگاه و وضعیت گیلان را از شرایط امروز بهتر کند.

نماینده رشت در مجلس با بیان اینکه شاخص‌هایی که در این استان در واردات و صادرات مطرح است نسبت به سال گذشته بیشتر است، افزود: امروز نوع فعالیت جغرافیایی و غیره تغییر کرده می‌تواند برای ما فرصتی باشد.

آقازاده تأکید کرد: باید نسبت به بهره مندی از فرصت‌های موجود در استان گیلان حساس باشیم و بیشتر به آن توجه کنیم.

گزارشات بندر و گمرک نگران کننده است

جبار کوچکی نژاد نماینده دیگر رشت در مجلس نیز در این جلسه با بیان اینکه با کسری بودجه مواجه هستیم، اظهار کرد: تمام پروژه‌های عمرانی و بخش بزرگی از ظرفیت اشتغال تعطیل است.

کوچکی نژاد با اشاره به گزارش نگران کننده بندر و گمرک، افزود: با وجود ظرفیت‌های مختلف در این بخش در جذب سرمایه گذاری موفق عمل نکرده‌ایم.

وی به موضوع بازگشت ارز صادرات به استان گیلان اشاره و تصریح کرد: صادرات کالا داریم اما ارز به جای اینکه داخل استان بیاید به استان‌های دیگر می‌رود.

نماینده رشت در مجلس با اشاره به مشکلات و موانع موجود در مسیر ترانزیت کالا و آمارهای نگران کننده در این بخش در استان، تأکید کرد: باید در کوتاه‌ترین زمان این مشکلات و موانع برطرف شود.

حل مشکلات کشور با حرف محقق نخواهد شد

نماینده صومعه سرا در مجلس در ادامه این جلسه با بیان اینکه مشکل اصلی کشور در بخش اقتصاد است، افزود: امروز در حوزه بودجه با کسری ۱۸۰ هزار میلیاردی مواجه هستیم.

سید کاظم دلخوش با اشاره به موانع موجود در مسیر سرمایه گذاری در استان گیلان، گفت: بسیاری از سرمایه گذاران از بوروکراسی‌های طولانی در استان گلایه دارند.

وی تأکید کرد: امروز برای حل مشکلات موجود در کشور و استان گیلان در حوزه سرمایه گذاری، اشتغال و اقتصاد تنها با حرف حل نخواهد شد نیازمند برنامه ریزی و بهره گیری از راهکارهای کاربردی هستیم.

عیسی محمدی رئیس اتاق تعاون گیلان با اشاره به اینکه در گیلان هشت هزار تعاونی تشکیل شده است، اظهار کرد: از این تعداد حدود سه هزار تعاونی فعال بوده و ۱۵ اتحادیه نیز این تعاونی‌ها را پوشش می‌دهند.

وی با بیان اینکه با توجه به مصوبات مجلس، تشکیل تعاونی توسعه عمران با هماهنگی فرمانداران و حمایت استاندار در استان در دستور کار قرار گرفته است، گفت: تاکنون هشت تعاونی توسعه عمران ثبت شده و مابقی نیز در حال انجام است.

رئیس اتاق تعاون استان گیلان با اشاره به اینکه هدف تشکل تعاونی‌ها ایجاد اشتغال و جلوگیری از رانت خواری است، افزود: بیش از دو میلیون جمعیت گیلان در تعاونی‌ها سهام دار هستند.

اجرای قوانین با مشکل مواجه است

در ادامه این جلسه رئیس اتاق بازرگانی گیلان با اشاره به مشکلات ارزی کشور، اظهار کرد: ارز صادرات باید بازگردد و ارزش گذاری کالا به دلار و یورو نباید انجام شود زیرا سبب کاهش ارزش پول کشور می‌شود.

هادی تیزهوش تابان با بیان اینکه ما قوانین خوبی داریم ولی در بحث اجرای قوانین دچار مشکل هستیم، اضافه کرد: در جنگ اقتصادی ما، آرایش جنگی و برنامه‌ای وجود دارد هر روز صدور یک نامه جدید دستورهای قبلی را نقض می‌کند که در چنین شرایطی کار کردن سخت است.

وی با اشاره به اینکه در آینده با کاهش شدید صادرات مواجه خواهیم شد با این وضعیت هیچ کارت بازرگانی موردی هم صادر نخواهد شد، گفت: دولت و مجلس باید یک کار مهمی در این مورد انجام دهند.

سیاست مسئولان گیلان خرید و فروش کارخانجات نیست

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه برای کسب نتیجه بهتر باید برای هر جلسه یک محور و یک موضوع انتخاب شود، اظهار کرد: مباحث باید به صورت تخصصی مطرح و در زمینه آن برای دستیابی به یک نتیجه مطلوب بحث و بررسی شود.

آرش فرزام صفت با بیان اینکه شاخص تورم و بیکاری صادرات و واردات همه کشوری است اما گیلان در زمینه نرخ تورم از نرخ تورم کشور پایین‌تر است، افزود: مردم گیلان در مبارزه جنگ اقتصادی نقش مهمی ایفا می‌کنند.

فرزام صفت با اشاره به اینکه دولت مسئولیت اجرایی دارد، گفت: سال گذشته شاهد ۵۸۰ میلیون دلار صادرات کالاهای غیر نفتی از استان گیلان بوده‌ایم که این نشان دهنده ظرفیت‌های بالای این استان است.

وی با تأکید بر ضرورت رشد بنادر استان گیلان، تصریح کرد: ارز حاصل از صادرات باید دوباره به استان بازگردد تا زمینه رشد و توسعه گیلان را فراهم کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان همچنین به موضوع واگذاری کارخانجات در استان اشاره و تأکید کرد: سیاست مسئولان در استان خرید و فروش کارخانجات نیست.

Share