رییس سازمان غذا و دارو تأکید کرد:

پزشکان از تجویز داروهای خارج از پروتکل درمانی کرونا خودداری کنند

رییس سازمان غذا و دارو ضمن هشدار نسبت به وجود نمونه‌‌های تقلبی داروی رمدسیویر در بازار سیاه که با قیمت‌های نجومی هم به فروش می‌رسد، تاکید کرد که تا زمان تایید اثربخشی این دارو از سوی کمیته علمی، پزشکان از تجویز آن خودداری کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر محمدرضا شانه‌‌ساز در حاشیه مراسم انعقاد تفاهمنامه احداث شهرک دارویی در کیش درمورد داروی رمدسیویر، گفت: بارها عنوان کرده‌ایم که ظرفیت تولید هر دارویی که برای درمان کرونا مورد تائید قرار گیرد را ظرف کوتاه‌ ترین مدت در داخل کشور داریم.

وی با بیان اینکه اثربخشی داروی رمدسیویر در درمان کرونا هنوز مورد تایید نهایی قرار نگرفته است، افزود: منتظر تایید نهایی مطالعات بالینی روی این داروهستیم و به محض اینکه نتایج این مطالعات اعلام شود، در کوتاه‌ترین زمان می‌توانیم این داروها را تولید کنیم.

ظرفیت تولید داروهای مطرح درمان کرونا در کشور

وی با بیان اینکه چند مورد از داروهایی که موارد مصرف آنها برای بیماری های دیگر بوده و در درمان کرونا مطرح شده است، در کشور تولید می شود، عنوان کرد: هر زمان که کمیته علمی اعلام کند، اسامی این داروها را اعلام می‌کنیم و اطمینان می‌دهیم که به واسطه داروسازی قوی که در کشور داریم، ظرفیت تولید همه این داروها در کشور فراهم شده و ظرفیت تولید وجود دارد؛ بنابراین مردم و بیماران نباید از این بابت نگرانی داشته باشند و فقط منتظر نتیجه نهایی مطالعات بالینی باشند.

دکتر شانه ساز اظهار کرد: از همکاران پزشک خواهش می‌کنیم که تا زمانیکه کمیته علمی تاییدیه یک دارو را نداده، آن را تجویز نکنند.

وی افزود: مساله دوم این است که این داروها قبلا در قالب مطالعات بالینی در کشور تامین شده است و در اختیار است. سوم اینکه مردم این داروها را از مراکز غیرمجاز تهیه نکنند. درحال حاضر، نمونه ‌هایی از این دارو به دست ما رسیده که با قیمت‌ های بسیار بالای نجومی تهیه شده، اما آن دارو اصلا رمدسیویر نیست، بلکه یک داروی دیگر بوده که جلد آن را تغییر داده و بجای رمدسیویر ارائه داده اند.

برخورد مراجع قضایی و انتظامی با متخلفان

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه افرادی هستند که از مردم در این‌حوزه سوءاستفاده می‌ کنند، گفت: ما از قوه قضاییه و مراجع انتظامی و امنیتی می‌خواهیم که با آنها برخورد کنند و مجددا از همکاران پزشک خواهش می‌ کنیم که تا زمانیکه تایید نهایی این دارو اعلام نشده، آن را تجویز نکنند. زیرا ما نمی‌توانیم آن را به صورت عام توزیع کنیم و به همه بیمارستان‌ ها ارائه دهیم. اگر تاثیر این دارو در درمان کرونا توسط کمیته علمی تایید شود، آن را در چند هفته اول از مسیر واردات تامین می‌کنیم و بعد از آن بلافاصله کل نیاز کشور را می‌ توانیم از محل تولید داخلی تامین کنیم.

Share