معاون کل وزارت بهداشت در رشت:

نگران سلامت مردم گیلان و شرمنده آنها هستیم|مردم گیلان خدمات پزشکی و درمانی خوبی دریافت نمی‌کنند

حریرچی با بیان اینکه شرمنده مردم گیلان و رشت هستیم گفت: شرمنده مردم رشت هستیم که بیمارستان آنها هنوز کهنه و قدیمی است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مراسم تکریم رییس سابق و معارفه سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با حضور مسوولان کشوری و استانی در رشت برگزار شد.

ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت در جلسه تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با بیان اینکه که جمعیت حاضر نشان از اهمیت این دانشگاه نزد مردم گیلان دارد، گفت: امیدوارم این تغییر و تحول برای گیلانیان مفید باشد.

وی افزود: هدف ما تا سال ۱۴۰۴ رسیدن به پوشش همگانی سلامت است، یعنی همه مردم گیلان تمام خدمات پنج گانه سلامت را شامل ارتقا دانش سلامت، پیشگیری، درمان، توانبخشی، طب تسکینی و زندگی راحت قبل از مرگ است را دریافت کنند.

حریرچی با ابراز امیدواری از اینکه ایران می‌تواند جزو اولین کشورهای در حال توسعه باشد که به پوشش همگانی سلامت برسد، گفت: برای رسیدن به این جایگاه باید چند هدف را در کارهای خود داشته باشیم که شامل افزایش سلامت مردم، محافظت مالی در مقابله گرانی درمان، افزایش رضایت مردم و افزایش کارایی در حوزه سلامت است.

وی افزود: در سال‌های گذشته در کشور و گیلان پیشرفت‌هایی داشتیم اما کافی نیست.

نگران سلامت مردم گیلان هستیم/باید سبک زندگی گیلانیان تغییر کند

به گزارش دیارمیرزا معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه نگران سلامت مردم گیلان هستیم، گفت: ۸۲ درصد مرگ و میرها غیر واگیر است که در گیلان این بیماری‌ها بیشتر است.

حریرچی با بیان اینکه متاسفانه ایرانیان ۳ برابر استاندار جهانی نمک مصرف می کنند، گفت: متاسفانه استان گیلان در ۳۲ استان کشور رتبه ششم را دارد و همچنین در مورد کم تحرکی و استفاده سیگار و چاقی آمارهایی نگران کننده را شاهد هستیم.

وی افزود: مصرف میوه و سبزیجات در گیلان از متوسط کشوری بسیار پایین‌تر است و همه این موارد سبب می شود که بیماری های غیر واگیردار مثل فشار خون و دیابت و… در گیلان بسیار بالا باشد.

معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه باید سبک زندگی در گیلان تغییر کند، افزود: درست است که مردم ماهی زیاد مصرف می کنند اما سرخ کرده و در روغن زیاد است که خود سبب ضرر هایی برای بدن می شود.

وی افزود: میزان خدماتی که به مردم گیلان ارایه می شود نیز برای ما نگران کننده است و متاسفانه خدمات در همه استان یکسان ارایه نمی‌شود.

شرمنده مردم گیلان هستیم/ مردم گیلان خدمات پزشکی خوبی دریافت نمی‌کنند

به گزارش دیارمیرزا حریرچی با بیان اینکه در گیلان اساتید برجسته‌ای داریم اما مردم برای درمان به تهران می‌آیند، گفت: این جای تاسف دارد و نباید اینگونه باشد البته این مسئله به نحوه‌ی ارایه خدمات دانشگاه علوم پزشکی به مردم استان برمی گردد که باید این مسئله را حل کنند.

وی با بیان اینکه به دلیل تحریم‌ها و برخی مسائل داخلی مردم در شرایط سختی هستند، گفت: مردم در بحث درمان و بهداشت شرایط‌شان سخت‌تر است و از دکتر سالاری ممنونم که در این شرایط مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان را قبول کردند.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در شرایط تحریم مردم بیشتر درآمد خود را به مسکن و خوراک اختصاص می‌دهند، گفت: متاسفانه در این مسیر هزینه‌های بهداشت و درمان و فرهنگ را حذف می کنند که در این شرایط وظیفه مسئولان این است که نگذارند مردم از جیب خودشان برای بهداشت و درمان خرج کنند.

وی افزود: ۸۰ درصد مردم توان مراجعه به بخش خصوصی با تعرفه‌های قانونی را ندارند و ۱۵ درصد با بیمه تکمیلی به بیمارستان خصوصی می‌روند.

حریرچی با بیان اینکه در گیلان تخت خصوصی نسبت به دولتی بسیار زیادتر است، گفت: ۴۴ درصد این تخت ها خالی هستند زیرا مردم توان مالی استفاده را ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به تجربیاتی که سالاری دارد مطمئن هستیم این زنجیره را کامل‌تر خواهد کرد.

حریرچی با بیان اینکه شرمنده مردم گیلان و رشت هستیم، گفت: شرمنده مردم رشت هستیم که بیمارستان آن‌ها هنوز کهنه و قدیمی است. مردم گیلان از ارائه خدمات پزشکی و درمانی بسیار ناراضی هستند.

Share