در مراسم افتتاح اولین سامانکده بانوان شهرداری رشت مطرح شد:

ساخت سامانکده ها و مراکز ماده ۱۶ از وظایف شهرداری است | ضرورت افزایش تعداد سامانکده ها در رشت

سرپرست شهرداری رشت با تاکید برضرورت آموزش افراد تحت پوشش این سامانکده ها تصریح کرد: با آموزش و اشتغالزایی برای این افراد ضمن تامین بخش عظیمی از بحث مالی امکان بازگشت دوباره آنان به خیابان با وضعیت قبلی آنان میسر نخواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در مراسمی با حضور جمشیدپور سرپرست شهرداری رشت، سیدرضا موسوی روزان رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا، فاطمه شیرزاد سخنگوی شورا، علی بهارمست معاون خدمات شهری شهرداری، مجتبی شهرستانی مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری رشت، فاطمه قدیمی حرفه مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت، عاشوری مدیر منطقه ۴ شهرداری رشت، حسنی مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی اجتماعی شهرداری رشت و جمعی از شهروندان محله حمیدیان اولین سامانکده بانوان شهرداری رشت افتتاح شد.

جمشیدپور ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه داران اذعان داشت: راه اندازی سامانکده در راستای ساماندهی افراد کارتن خواب و در راه مانده و ابن سبیل می باشد.

سرپرست شهرداری رشت با تاکید برضرورت  آموزش افراد تحت پوشش این سامانکده ها تصریح کرد: با آموزش و اشتغالزایی برای این افراد ضمن تامین بخش عظیمی از بحث مالی امکان بازگشت دوباره آنان به خیابان با وضعیت قبلی آنان میسر نخواهد شد.

وی ساخت سامانکده ها و مراکز ماده ۱۶ را از وظایف شهرداری خواند و افزود: شهرداری برای نگهداشت این دو مرکز به مبلغی بیش از ۳۰ میلیون تومان در ماه نیاز دارد.لذا شایسته است تا سازمانهای مردم نهاد و NGO ها در این زمینه حامی و کمک رسان شهرداری باشند.

ضرورت افزایش تعداد سامانکده ها در رشت

سیدرضا موسوی روزان در سخنانی اذعان داشت: موضوع سامانکده به یکی از آسیب های اجتماعی بزرگی بر می گردد که سراسر کشور به آن مبتلا هستند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورا با تاکید بر ضرورت افزایش تعداد سامانکده خاطرنشان کرد: شایسته است تا در سامانکده ها فضای آموزشی هم لحاظ شود, چرا که اینگونه افراد به لحاظ آسیبی که میبینند علاوه بر فقر مادی به فقر فرهنگی و فقر فکری دچار می شوند.

وی افزود: همانگونه که در کارهای عمرانی باید یک بسته فرهنگی لحاظ کرد در کارهای خدماتی نیز باید به حوزه فرهنگی توجه کرد.

نقش موثر زنان در عرصه های گوناگون در پس از پیروزی انقلاب و دوران ۸ ساله دفاع مقدس | پرداخت مطالبات شهرداری از دستگاههای اجرایی گامی بلند در ارائه خدمات بهینه شهروندی

فاطمه شیرزاد نیز با قدردانی از حوزه معاونت خدمات شهر تصریح کرد: این حوزه با همدلی از سال گذشته بحث پیشگیری از ناهنجاریهای اجتماعی را در دستور کار خود قرار داد.

سخنگوی شورا با تاکید بر نقش زنان در سلامت اجتماعی کشور و خانواده تصریح کرد: زنان به دلیل روحیه آسیب پذیری  همواره در ولنگاریهای اجتماعی مورد هدف هجمه های دشمن قرار میگرفتند.

وی  بر نقش موثر زنان در عرصه های گوناگون در پس از پیروزی انقلاب و دوران ۸ ساله دفاع مقدس اشاره کرد و اذعان داشت: امید است با بستر ایجاد شده در حوزه آسیب های اجتماعی شاهد تفویت روزافزون این سامانکده ها باشیم.

شیرزاد با تاکید بر اقدامات شایسته فوریت های اجتماعی تصریح کرد: خوشبختانه با آغاز به کار حوزه فوریت های اجتماعی از سال گذشته تفاهم نامه های با سازمان بهزیستی و کمیته امداد منعقد شد. لذا امید است در بودجه امسال شهرداری توجه بیشتری به مباحث اجتماعی شود تا شاهد فعالیت روزافزون این سامانکده ها باشیم.

سخنگوی شورا پرداخت حقوق معوقه پاکبانان, نگهبانان, بازرسین خطوط و کارکنان شهرداری را از اهم موضوعات شهرداری در ماههای اخیر عنوان کرد و گفت: با توجه به تذکر دکتر نجفی به شهرداران استان در ارائه خدمات بهینه به شهروندان امید است تاکیدی بر پرداخت مطالبات شهرداری ها  از دستگاههای اجرایی شود تا بدین وسیله گامی بلند در توسعه و پیشرفت شهر برداشته شود.

تکدی گری از مضامین ناهنجار اجتماعی در شهر است

بهارمست تکدی گری را از مضامین ناهنجار اجتماعی در شهرها خواند و گفت: با توجه به اینکه بسیاری از شهرداریها با موضوع ناهنجاری اجتماعی دست به گریبان هستند, شهرداری رشت در سالی که گذشت اقدام به راه اندازی فاز یک سامانکده و گرمخانه نمود و امسال شاهد افتتاح فاز دو این سامانکده هستیم.

معاون خدمات شهر شهرداری رشت خاطرنشان کرد: این مرکز با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد تومان در حال فعالیت است و تمام هزینه های آن را شهرداری پرداخت می کند.

وی جمع آوری متکدیان را گام اول در راستای سامانکده ها عنوان کرد و خاطرنشان کرد: براساس انعقاد تفاهم نامه شهرداری با دیگر ارگان های استان بحث ساماندهی این افراد گام بعدی خواهد بود که فعلاً با انعقاد تفاهم نامه مابین شهرداری و بهزیستی و کمیته امداد سعی بر جمع آوری متکدیان می شود.

بهارمست عدم کمک مالی متاثر از احساسات به این افراد را گامی بلند در کاهش کار تکدی گری خواند و گفت: امید است در سایه کار جمعی و بین بخشی فی مابین سازمانها ،حضورمردمی و NGO ها شاهد شهری عاری از هرگونه متکدی باشیم.

توجه به کرامت و هویت انسانی در سامانکدهی بانوان و آقایان

مجتبی شهرستانی مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری رشت اذعان داشت: این سامانکده در دو بخش بانوان و آقایان با ورودی مجزا در منطقه ۴ شهرداری قرار دارد.

 وی افزود: سامانکده فوق با زیربنایی ۲۵۰ متری در دو طبقه دارای ۱۸ تخت است که برای محدوده منطقه ۴ کفایت می کند.

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری رشت با اشاره به گشت زنی ۲۴ ساعته گشت فوریتهای اجتماعی در سطح شهر یادآور شد: افرادی که ابن سبیل و یا در راه مانده هستند، و نیاز به حمایت دارند، با درنظرگرفتن هویت و کرامت انسانی به این مرکز هدایت می شوند.

Share