در جلسه کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت مطرح شد:

راهکار شورای رشت برای مدیریت پسماند؛ نصب دستگاه خردکن زباله تر در ساختمان‎ها

در یکصد و هشتمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت، طرح نصب دستگاه خردکن زباله تر در منازل بررسی شد و همچنین گزارش عملکرد معاونت خدمات شهری منطقه یک شهرداری رشت در شش ماهه نخست سال ارائه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حسن کریمی کرنق رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت در ابتدای این جلسه با اشاره به دغدغه اعضا در حوزه مدیریت پسماند، به انتصاب سهیل نوری در راس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت اشاره کرد و برای وی آرزوی موفقیت داشت.

وی همچنین با اشاره به چاله‌های سطح شهر، خاطرنشان کرد: نیاز به سرکشی از محلات و خیابان‌ها توسط روسای نواحی شهرداری وجود دارد تا اینگونه مشکلات رفع شود.

کریمی با تاکید بر اینکه قصد نداریم فردی را زیر سوال ببریم بیان داشت: در مجموع، با وجود اقدامات صورت گرفته مشکلاتی در زمینه آسفالت معابر وجود دارد که انتظار داریم پیگیری و رفع شوند. نقاطی پس از گذشت چندماه به حال خود رها شده‌اند و همچنان چاله‌ها باقی مانده اند.

وی کرنق در ادامه در خصوص طرح نصب دستگاه خردکن زباله‌تر در منازل، با بیان اینکه کلیپ مربوط به این دستگاه را پیش از این دیده‌ام عنوان کرد: دستگاه زباله‌های‌تر را به خوبی خرد می‌کند و هنوز در ایران اجرایی نشده است.

رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری در پایان با تاکید بر اینکه اگر به جمع‌بندی در خصوص استفاده از این دستگاه برسیم میتوانیم این دستگاه را به عنوان یکی از شروط پایان کار ساختمان‌های جدید در نظر بگیریم، خاطرنشان کرد: می‌توان پرونده ساخت و ساز را به سازمان مدیریت پسماند ارسال کرد و پس از بازدید و تایید نصب دستگاه پایان کار را صادر کرد.

عزیزی: هزینه‌های سنگین جمع آوری زباله با همکاری شهروندان کاهش می‌یابد

مجید عزیزی دیگر عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری نیز اظهار داشت: سرمایه گذارهای بسیاری در حوزه مدیریت پسماند در دوره ششم شورای شهر رشت به اعضا مراجعه کردند ولی با وجود جلسات متعددی که برگزار شد در عمل در حد پروپوزال نیز طرحی ارائه نشد.

وی با اشاره به دغدغه اعضای شورا در زمینه مدیریت پسماند و تلاش‌های صورت گرفته، عنوان کرد: طرحی از سوی آقای میرشکرایی به عنوان سرمایه گذار ارائه شد که ابتکار جدیدی بود و به همین خاطر در این جلسه بررسی خواهد شد.

مجید عزیزی با تاکید بر اینکه باید نمونه‌ای از دستگاه دیده شود خاطرنشان کرد: قیمت و مشخصات فنی دستگاه باید مشخص باشد و نحوه کارکرد آن بررسی شود.

عضو کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری همچنین با اشاره به هزینه‌های سنگین حوزه مدیریت پسماند، خاطرنشان کرد: جمع آوری زباله در برخی شهرها یک روز در میان است اما در شهر رشت نیاز به سه نوبت جمع آوری زباله در شبانه روز وجود دارد.

مجید عزیزی با تاکید بر اینکه کاهش تعداد دفعات جمع آوری زباله می‌تواند هزینه‌های حوزه مدیریت پسماند را به طور چشمگیری کاهش دهد، گفت: این امر با همکاری شهروندان امکانپذیر است و نیاز به ارائه برنامه از سوی شهرداری، فرهنگ‌سازی و همراهی رسانه‌ها در این زمینه وجود دارد.

عزیزی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص چاله‌های سطح شهر بیان داشت: چاله‌هایی که در سطح شهر وجود دارد در برخی موارد بیش از یک ماه به همان شکل رها می‌شوند. اما برخی کارهای کوچک اگر انجام شود مردم احساس آرامش بیشتری می‌کنند.

عضو شورای شهر رشت با اشاره به تلاش‌های مدیریت شهری در دوره ششم شورا در زمینه آسفالت معابر، خاطرنشان کرد: تمام پز شهرداران مناطق این است که خیابان‌های اصلی آسفالت شده است اما مردم بیشترین تردد را در کوچه‌ها دارند و کوچه‌ها وضعیت مناسبی ندارند. کوچه‌ای که وضعیت نامناسب‌تری دارند باید در اولویت قرار بگیرند. برخی کوچه‌ها وضعیت اسفناکی دارند. انتظار داریم مدیران شهرداری این موضوع را بررسی کنند و در راستای کسب رضایت نسبی شهروندان گام بردارند.

مواردی که به مدیران خدمات شهری منتقل می‌شود در اسرع وقت رسیدگی می‌شوند

محمدحسن عاقل منش دیگر عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز از زحمات مدیران حوزه خدمات شهری قدردانی کرد و گفت: بسیاری از مواردی که به این عزیزان منتقل می‌شود به سرعت پیگیری و رفع می‌شود.

عضو شورا خواستار تهیه برنامه مدون برای فرهنگ‌سازی جمع آوری زباله در زمان‌های مشخص در راستای کم کردن دفعات جمع آوری زباله و هزینه‌های مربوط به آن شد و تصریح کرد: از ظرفیت تمامی رسانه‌ها می‌توان در این زمینه استفاده کرد.

عاقل منش با بیان اینکه این موضوع نیاز به انسجام درونی در مجموعه شهرداری دارد افزود: شورا در مسیر این فرهنگ‌سازی در کنار شهرداری خواهد بود.

بررسی طرح نصب دستگاه خردکن زباله‌تر در منازل در راستای تفکیک از مبدا

میرشکرایی در ادامه این جلسه اظهار داشت: دستگاهی زیر سینک ظرفشویی نصب خواهد شد که زباله‌های‌تر را خرد می‌کند و به فاضلاب شهری می‌فرستد. از طریق فاضلاب به محل تصفیه خانه زباله می‌رود و فاضلابش تسویه می‌شود و زباله‌تر به کود کشاورزی تبدیل می‌شود.

ارائه دهنده طرح نصب دستگاه خردکن زباله‌تر در منازل با اشاره به اینکه این دستگاه در بسیاری از منازل تهران استفاده شده است تصریح کرد: در این طرح، هرچند پسابی به زباله‌ها اضافه نمی‌شود اما برای پساب آن نیز برنامه وجود دارد.

میرشکرایی در ادامه به بیان تجربیات مشابه در این زمینه پرداخت و افزود: پساب فاضلابی که از شمال کشور می‌خواهد به تهران منتقل شود از طریق تونل و نصب لوله انجام خواهد شد تا به تهران ارسال شود و مورد استفاده قرار بگیرد. از برخی دیگر از شهرها نیز این انتقال پساب صورت خواهد گرفت.

وی در خصوص قیمت و مشخصات دستگاه نیز اعلام کرد: قیمت هر دستگاه حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و زباله‌تر را ساماندهی خواهد کرد. ضمن اینکه زیر سینک ظرفشویی نصب خواهد شد.

میرشکرایی با اشاره به چند دهه فعالیت خود در زمینه تصفیه فاضلاب، در خصوص مشخصات این دستگاه افزود: برق این دستگاه ۱ وات است که بسیار کم مصرف است. برق شهر به DC تبدیل می‌شود و از DC استفاده می‌کند. دستگاه روزها خاموش می‌شود و شبها فعالیت می‌کند. اما اگر بخواهیم از سلول‌های نوری استفاده کنیم هزینه تمام شده به مراتب بیشتر خواهد شد.

نیاز به بررسی زیرساخت‌ها و هزینه فایده طرح وجود دارد

سهیل نوری رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت نیز اظهار داشت: در خصوص تفکیک زباله از مبدا روش‌های مختلفی وجود دارد و خردکن یکی از این روش‌ها است. نکته مهمی که وجود دارد بحث اقتصادی طرح است و موضوع دیگر تولید حدود ۶۰۰ تن زباله در روز است که نزدیک به نیمی از آن زباله‌تر است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند در ادامه با اشاره به اینکه پیش از اجرای این طرح نیاز به بررسی ظرفیت سیستم آبهای سطحی وجود دارد، افزود: از سوی دیگر شهرداری در این سال‌ها سرمایه‌گذاری‌ها و اقداماتی انجام داده است و سوله‌های جدیدی در کود آلی احداث شده است. هدف از احداث این سوله ها، کاهش حجم زباله‌تر و تولید کود و درآمدزایی برای مدیریت شهری است.

سهیل نوری تصریح کرد: شهرداری رشت در اجرای طرح ها، باید زیرساخت‌ها و هزینه فایده طرح و اقداماتی که تاکنون انجام شده است را بررسی کند.

ارائه گزارش عملکرد شش ماهه منطقه یک شهرداری رشت در حوزه بهداشت و خدمات شهری

پیمان ذاتی نیز در ادامه جلسه در خصوص اقدامات صورت گرفته در منطقه یک شهرداری رشت بیان داشت: حجم مشکلات باقی مانده زیاد است و در تلاشیم روز به روز شرایط بهتری را رقم بزنیم.

معاون خدمات شهر منطقه یک شهرداری رشت با تاکید بر اینکه کارهایی که امروز در سطح شهر در حال انجام است در سال‌های گذشته سابقه نداشته است، افزود: نیاز منطقه یک بیش از تصور است. اگر در محدوده منطقه یک، چاله‌ای وجود داشته باشد مطالبه‌گری برای رفع آن بیش از دیگر مناطق است.

پیمان ذاتی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در گذشته شهرداری به سمتی حرکت کرد که تمامی کارها به پیمانکاران سپرده شده بود اما امروز بخش قابل توجهی از کارها توسط خود شهرداری انجام می‌شود.

معاون خدمات شهری منطقه یک شهرداری رشت در ادامه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در زمینه ایجاد فضای مکث و افزایش سرانه فضای سبز و پارک در محدوده این منطقه ارائه کرد.

پیمان ذاتی همچنین افزود: نصب پایه چراغ‌های جدید، رنگ‌آمیزی پایه‌های چراغ قدیمی، زیباسازی و نورپردازی پل رشتیان، پیگیری راه اندازی آبنما در پل جهاد، رنگ‌آمیزی نرده‌های پل‌های سطح شهر و رفع خاموشی معابر بخشی از اقدامات صورت گرفته توسط منطقه یک شهرداری رشت در شش ماهه نخست سال بوده است.

به جای کاشت نهال به سمت کاشت درختان چندساله خواهیم رفت

محمدباقر بشردانش در خصوص درختان کهنسال رشت اظهار داشت: بودجه‌ای به سازمان سیما و منظر اختصاص دادیم تا دستگاه توپوگرافی خریداری شود.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت با اعلام اینکه همزمان با اجرای پروژه‌های طرح میثاق تعدادی از درختان قطع شدند افزود: شهرداری مناطق مکلفند از این پس در جلسه بهبود محیط شهری، یکی از معابری که درختان تنومندی ندارند را معرفی کنند تا اینگونه درختان خریداری و کاشته شوند.

محمدباقر بشردانش در ادامه گفت: نمی‌توانیم درخواست قطع اشجار را داشته باشیم بلکه باید به دنبال جایگزین کردن درختان تنومند جدید با درختان ضعیف باشیم و در مجاورت هریک از این درختان درختی بکاریم.

در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر اینکه از این پس به جای کاشت نهال به سمت کاشت درختان چندساله خواهیم رفت تصریح کرد: در خصوص درختان آسیب دیده، برخی درختان کهنسال دارای ریشه‌های سطحی هستند و در پروژه‌های پیاده روسازی آسیب می‌بینند که نیاز به حضور کارشناس فضای سبز منطقه وجود دارد.

Share