سرپرست شهرداری رشت تاکید کرد؛

کاهش سرعت بهسازی سراوان به دلیل عدم ورود زباله ریجکتی؛ ممکن است پیمانکار کار را تعطیل کند

خبرنگاران و اصحاب رسانه استان گیلان امروز پنجشنبه هفتم اردیبهشت ۱۴۰۱ بازدیدی از پروژه بهسازی لندفیل سراوان به عمل آورده و با توضیحات مدیریت شهری، مشاور و پیمانکار پروژه در جریان اهم اقدامات شهرداری رشت برای احیا مجدد سراوان و ساماندهی زباله‌های دپو شده قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سرپرست شهرداری رشت ظهر امروز در بازدید از سایت زباله سراوان با اشاره به برنامه‌ریزی‌ و تأکیدات استاندار گیلان، وزیر کشور و رئیس جمهور در ابتدای سال ۱۴۰۰ درخصوص سراوان اظهار کرد: قرار بود در طی یک قرارداد یک ساله بهسازی سراوان به اتمام برسد و قرار بود از ابتدای سال ۱۴۰۱ این پروژه شروع به کار کند.

یوسف یزدانی با اشاره به قول استاندار گیلان مبنی بر عدم ورود زباله جدید به سراوان گفت: استاندار بر اساس پیش‌‌بینی اتمام پروژه سراوان و بازگرداندن آن به دامان طبیعت در یکسال قول دادند که از ورود زباله به سایت سراوان جلوگیری شود، اما مناقصه‌ای که در اوایل سال ۱۴۰۱ برگزار شده بود با شکست مواجه شد و به پیمانکار برنده توسط سازمان‌های بازرسی و نظارتی ایراداتی وارد شد و مناقصه ابطال و تجدید شد.

وی با اشاره به زمان ۲ ماهه برای تجدید مناقصه و عدم صلاحیت پیمانکار دوم بیان کرد: قیمت پایینی که پیمانکار دوم داده بود نشان داد که محاسبات آن‌ها دقیق نبوده و احتمال داشت در اجرای پروژه با مشکلاتی مواجه شوند که این امر موجب شد برای سومین بار این مناقصه تجدید شود.

سرپرست شهرداری رشت با بیان اینکه در ۲۸ آبان ۱۴۰۱ انتخاب پیمانکار انجام و قراردادبسته و از ابتدای آذر ماه سال گذشته کار آغاز شد، افزود: کار و برنامه‌ریزی و محاسباتی که انجام شده بود یکساله بود بنابراین در آذر ماه سال ۱۴۰۲ باید پروژه سراوان به سرانجام برسد.

یزدانی با بیان اینکه در این قرارداد حدود ۳۶۰ هزار مترمکعب زباله برای احداث پشته‌ها پیش‌بینی شده است، تصریح کرد: زباله‌ها در اثر ریزش باران و برف زباله‌ها رانش کرده و به سمت دره رفته بود اما اکنون ۱۳ متر برداشت کرده و عرض رانش را کاهش دادیم و برای کاور کردن یا پوشش سطحی زباله نیز در طراحی در ۲ فاز، یک فاز از بالای مدفن شروع به بهسازی کردیم که کار به اتمام رسید و درختکاری نیز انجام شد و یک فاز نیز پاشنه کار بود که در حال دیواره‌سازی سنگی برای جلوگیری از رانش زباله هستیم.

مراحل دیواره‌سازی در اطراف تل زباله سراوان

وی با بیان اینکه برای دیواره‌سازی به منظور جلوگیری از رانش زباله و ورود شیرابه‌های آن به داخل جنگل به عرض ۲۰ متر سنگ کار شده است، گفت: به عمق ۱۳ متر و به عرض ۲۰ متر دیواره‌سازی انجام می‌شود و پشت آن باید به حالت پلکان پُر شود و این ترتیب ادامه پیدا کند تا به تاج یا تَل زباله که ۱۰۵ متر عمق دارد برسد تا در زمان بارندگی شاهد ریزش و رانش نباشیم.

سرپرست شهرداری رشت با تأکید بر اینکه برای جلوگیری از حرکت زباله باید به صورت پلکانی پشته‌سازی کرده و به مرتفع‌ترین نقطه آن برسیم، افزود: جنس این دیواره‌ها از سنگ است و پشت آن باید با زباله پُر شود و روی آن را با شن یا خاک محصور کنیم تا این دیواره‌ها احداث شود اما مشکل ما این است که ورود زباله جدید به سراوان نداریم.

یزدانی با اشاره به پیشرفت پروژه سراوان و تلاش پیمانکار حتی در روزهای بارانی و برفی گفت: تاکنون پروژه بهسازی سراوان ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و حتی از برنامه زمان‌بندی نیز جلوتر است اما از ابتدای سال چون نتوانستیم زباله را وارد سراوان کنیم، سرعت پرو‌ژه با کاهش مواجه شد چرا که پشت دیواره‌های مذکور باید با زباله پُر شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که عدم ورود زباله به سراوان برای پیشرفت کار بهسازی ایجاد می‌کند، بیان کرد: اگر زباله به سراوان وارد نشود برای خرید مصالح و به منظور ساخت دیواره یا پشته‌سازی با شن و ماسه نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، از طرفی لندفیل جدید نیز هنوز آماده نیست و ریجکتی‌هایی که در کارخانه کودآلی تولید می‌شود و شیرابه‌ای هم ندارد یعنی زباله خشک باید وارد سراوان شود.

سرپرست شهرداری رشت با بیان اینکه با وجود منع ورود زباله و ریجکتی به سراوان به پیمانکار تأکید کرده است تا از زباله‌های موجود برای پیشرفت کار استفاده کند، افزود: برداشت زباله به راحتی و مثل برداشت شن و ماسه نیست، ما باید تا پایان آذر ۱۴۰۲ پروژه را به اتمام برسانیم و از بابت اعتبارات نیز مشکلی نداریم، باید بگوییم به حق تنها دولتی که در این ۳۰ و چند سال از پروژه پسماند گیلان حمایت کرد دولت سیزدهم و پیگیری‌های استاندار گیلان بود.

یزدانی با تأکید بر آگاه‌سازی افکار عمومی در خصوص پسماند و اقدامات انجام شده در سایت سراوان تصریح کرد: این پروژه جزء معدود پروژه‌هایی است که بدون ایراد و توقفی به نحو احسن در حال پیشروی است اما متأسفانه برخی از دوستان، برخی نمایندگان و برخی مردم که ممکن است آگاهی کافی نداشته باشند گمان کنند نباید ریجکتی کارخانه کودآلی وارد سراوان شود در حالی که هیچ آلودگی نداشته و برای این پروژه نیاز است.

وی با اذعان به اینکه در صورت عدم ورود زباله به سراوان پیمانکار کار را تعطیل می‌کند، تصریح کرد: اقدامات بسیار خوبی در سایت زباله سراوان انجام شده، همه باید کمک کنیم تا این کار به اتمام برسد، البته تأکید استاندار گیلان هم مبنی بر این بود که زباله تَر به سراوان برده نشود اما زباله ریجکتی که به عنوان مصالح مورد استفاده قرار می‌گیرد باید وارد شود و در جداول قرار داد موجود است و اگر قرار بر اتمام پروژه در پاییز ۱۴۰۲ است باید ریجکتی به سراوان وارد شود در غیر این صورت قادر به تهیه مصالح نیستیم.

لازم به ذکر است پروژه بهسازی لندفیل سراوان هم اینک حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد در حال حاضر حدود شش هکتار از اراضی لندفیل کاملا کاور شده و قرار است کل منطقه که مساحت آن بالغ بر ۲۱ هکتار می‌باشد به شکل کامل پوشانده شود تا بدین وسیله از نفوذ شیرابه به سمت اراضی و آب‌های سطحی و زیرسطحی جلوگیری به عمل آید.

همچنین طبق اذعان پیمانکار، در طول اجرای بهسازی لندفیل حدود ۸۵ هزار متر مکعب زباله برداری و جابجایی زباله‌های داخلی انجام می‌شود و حدود ۷۰ هزار متر مکعب زباله هم به صورت کامل از جنگل جمع‌آوری شد و به بالادست انتقال یافته است.

Share