مواد شیمایی و گاز های طبی و صنعتی

مواد شیمیایی اصولا در صنعت نقش مهمی را ایفا می کنند، بیشتر کارخانه ها و صنایع غذایی و مواد شوینده برای تولید به مواد شیمیایی مواد شیمیایی وابسته هستند.

ماده شیمیایی چیست:

ماده شیمیایی حالتی از ماده است  که ترکیب شیمیایی و ویژگی‌های ثابتی دارد، و نمی‌توان آن را با روش‌های فیزیکی بدون شکستن پیوندهای شیمیایی به اجزاء دیگر تجزیه کرد.

میتواند یک ماده ساده و یا یک آلیاژ باشد، به مواد شیمیایی معمولاً نام خالص داده می‌شود تا آنها را از مخلوط جدا کنند. یک نمونه پرکاربرد از ماده شیمیایی آب خالص است.

ویژگی‌های آب چه از یک رودخانه بدست آمده باشد یا در آزمایشگاه ساخته شده باشد در هر دو حالت یکسان است و نسبت بین دو مقدار هیدروژن و اکسیژن در آن تغییر نمی‌کند.

مواد شیمیایی که به فروش می‌رسند عموماً باید از منابع معتبر تهیه شوند. تهیه مواد بی کیفیت یا با خلوص پایین می‌تواند خسارات متعددی را چه از نظر جانی و چه از نظر اقتصادی در پی داشته باشد.

مواد شیمیایی چیست :

موادی هستند که ترکیب شیمیایی و ویژگی های معین و ثابتی دارند، اجزای تشکیل دهنده مواد شیمیایی را نمیتوان با استفاده از روش های جداسازی فیزیکی و بدون تجزیه عناصر و تعیین ترکیب درصد آنها شناسایی نمود.

کاربرد مواد شیمیایی :

مواد شیمیایی اصولا در صنعت نقش مهمی را ایفا می کنند، بیشتر کارخانه ها و صنایع غذایی و مواد شوینده برای تولید به مواد شیمیایی مواد شیمیایی وابسته هستند.

به طور کلی مواد شیمیایی به دو منظور تولید می شوند دسته اول که مواد شیمیایی صنعتی هستند برای کاربرد در صنایع و مواد خوراکی استفاده می شوند و دسته دوم که همان مواد شیمیایی آزمایشگاهی هستند در آزمایشگاهها استفاده می شوند.

انواع مواد شیمیایی چیست :

  • معدنی
  • آلی

مواد آلی :

به ماده‌ای گفته می شد که توسط بدن موجودات زنده ساخته شود. تا اینکه در سال ۱۸۲۸ دانشمند آلمانی، توانست برای اولین بار در آزمایشگاه ترکیب آلی اوره  را از یک ترکیب معدنی به نام ایزوسیانات تهیه نماید، و از آن پس معلوم شد که می‌توان مواد آلی را نیز در آزمایشگاه ساخت.به طور کلی ترکیبات آلی را ترکیبات کربن می نامند، زیرا در تمامی مواد شیمیایی آلی کربن وجود دارد.

مواد معدنی :

شیمی معدنی را می‌توان به طور کلی به عنوان شیمی عناصر دیگر در نظر گرفت که شامل همه عناصر باقیمانده در جدول تناوبی و همچنین کربن، که نقش عمده‌ای در بیشتر ترکیبات معدنی دارد، معرفی نمود.

تفاوت آن دو در چیست ؟

  • مقاومت مواد آلی در برابر حرارت از مواد معدنی کمتر میباشد.
  • اغلب واکنش‌های میان مواد آلی کند و دو طرفه یا تعادلی بوده، در حالی که اغلب واکنش‌های معدنی سریع  می باشد.

گاز های طبی و صنعتی :

گاز های آرگون، اکسیژن، نیتروژن، هیدروژن، دی اکسید کربن، هلیوم و … همگی گازهای صنعتی و طبی می باشند

انواع گازها ی طبی و صنعتی :

گاز آرگون : یک عنصر شیمیایی با نماد AR و عدد اتمی ۱۸ است. در گروه ۱۸ جدول تناوبی قرار دارد و یک گاز نجیب می باشد.  بیش از دو برابر بخار آب فراوان است ، آرگون با تقطیر کسری هوا مایع به صورت صنعتی تولید می شود. آرگون بیشتر به عنوان یک گاز محافظ بی اثر در جوشکاری و سایر فرآیندهای صنعتی با دمای بالا که در آن معمولا مواد غیر واکنشی واکنش پذیر می شوند، مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال: از جو آرگون در کوره های برقی گرافیتی استفاده می شود تا از سوختن گرافیت جلوگیری شود.

گاژ اکسیژن : با نماد O و عدد اتمی ۸ است. این یک عضو گروه کلکوژن در جدول تناوبی، یک غیر متال بسیار واکنش پذیر و یک ماده اکسید کننده است که به راحتی اکسیدهایی را با اکثر عناصر و همچنین با سایر ترکیبات تشکیل می دهد. پس از هیدروژن و هلیوم، اکسیژن سومین عنصر فراوان در جهان است. در دما و فشار استاندارد، دو اتم این عنصر به شکل دی اکسید ، یک گاز دیاتومیک بی رنگ و بدون بو با فرمول O به یکدیگر متصل می شوند.

گاز نیتروژن : نیتروژن عنصر شیمیایی با نماد N و عدد اتمی ۷ میباشد. گاز نیتروژن اولین بار توسط پزشک اسکاتلندی، دانیل رادرفورد کشف شد. نام نیتروژن توسط شیمیدان فرانسوی ژان آنتوان پیشنهاد شد که مشخص شد نیتروژن در اسید نیتریک و نیترات وجود دارد. در عوض آنتوان لاوویزایر نام ازت را از کلمه یونانی گرفته ، و به معنای بدون زندگی می باشد.

گاز هیدروژن : هیدروژن هم یک عنصر شیمیایی که با نماد H معرفی میشود.  در دما و فشار استاندارد، هیدروژن یک گاز دیاتومیک بسیار سمی، بی بو، بدون سمی، غیر فلزی، بسیار قابل احتراق با فرمول مولکولی H2 است. از آنجا که هیدروژن به راحتی ترکیبات کووالانسی را با اکثر عناصر غیر فلزی تشکیل می دهد، بیشتر هیدروژن موجود در کره زمین به اشکال مولکولی مانند: آب یا ترکیبات آلی وجود دارد. هیدروزن نقش بسیار مهمی در واکنش های اسید و باز دارد زیرا بیشتر واکنش های اسید پایه شامل تبادل پروتون ها بین مولکول های محلول است.

گاز دی اکسید کربن : دی اکسید کربن با فرمول شیمیایی co2، گازی بی رنگ با چگالی بالای ۶۰ درصد بیشتر از هوای خشک می باشد. ساختار دی اکسید کربن به گونه ای است که از یک اتم کربن به صورت کووالانسی دو برابر شده و به دو اتم اکسیژن متصل شده است. تقریبا به اندازه آب، H2O شناخته شده است و اغلب به جای نام آن از فرمول استفاده می شود. زمان نفس کشیدن این گاز را که گیاهان برای زندگی لازم دارند را رها می کنیم. از طریق فرآیند فتوسنتز، گیاهان کربن را از اکسیژن جدا می کنند. گیاهان اکسیژن خالص را آزاد می کنند که برای زنده ماندن نیاز داریم. ما این روند را معکوس می کنیم و با ترکیب اکسیژن با کربن از غذاهایی که می خوریم، دوباره دی اکسید کربن تولید می کنیم.

گاز هلیوم : پس از هیدروژن، هلیوم دومین عنصر فراوان در جهان است. در همه ستاره ها وجود دارد. از فروپاشی ذرات آلفا عناصر رادیواکتیو در زمین تشکیل شده و هنوز هم در حال شکل گرفتن میباشد، هلیوم به عنوان یک وسیله خنک کننده در مواردی و آهنرباهای ابر رسانا در اسکنرهای MRI و طیف سنج های NMR استفاده می شود. همچنین برای خنک نگه داشتن ابزارهای ماهواره ای مورد استفاده قرار می گیرد و برای خنک کردن اکسیژن مایع و هیدروژن که از وسایل نقلیه فضایی استفاده می کند، استفاده شود .

در پایان برای موفقیت بیشتر و شرکت در بهترین و مطمئن ترین مناقصه ها و مزایده ها در این زمینه، شما را به مرکز اطلاعات مناقصات و مزایدات ایران (آریاتندر) راهنمایی مینمایم.

Share