پیاده راه دوست داشتنی رشت که در دولت روحانی ساخته شده در دولت رئیسی تخریب می شود؟!

هدیه تلخ به مردم در آستانه روز رشت؛ بازگشایی پیاده راه به روی خودروها؟!

بازگشایی پیاده راه درحالی صورت گرفته که شهردار رشت به عنوان سکاندار مدیریت شهری، رئیس شورای شهر رشت و استاندار گیلان در یک سفر کاری در روسیه به سر می برند و هنوز هیچ شخصی مسئولیت این اقدام را برعهده نگرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ظهر امروز بود که “گیل خبر” یکی از رسانه های استان گیلان با انتشار خبری از بازگشایی راهبند خودرویی گیت‌های ورودی پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت به روی تمام خودروها و وسایل نقلیه خبر داده بود.

“باز شدن گیت‌های ورودی پیاده راه و برداشته شدن موانع آن‌ها بدون شک نه تنها به بافت تاریخی رشت آسیب وارد می‌کند، بلکه می‌تواند خطرات جانی و مالی برای شهروندانی که سال‌هاست به پیاده راه فرهنگی رشت خو گرفته و روز و شب خود را با قدم زدن و هم صحبتی با عزیزانشان سپری می‌کنند، در پی داشته باشد.

پیاده راه فرهنگی شهرداری رشت که فضای مکث شهری محسوب می‌شود و با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهری و تکریم مردم، فضایی برای آسایش و آرامش، تعامل اجتماعی و افزایش سرمایه اجتماعی پدید آورده، با آزاد شدن عبور و مرور خودروها، از کارکرد خود خارج می‌شود و آشفته بازاری پدید می‌آورد که منجر به نارضایتی مردم خواهد شد.

جالب توجه است که طرح تغییر ساختار پیاده راه شهرداری رشت درست در زمانی به مرحله اجرا رسیده که استاندار، شهردار و رئیس شورای شهر رشت در قالب هیاتی اقتصادی-سیاسی، به روسیه رفته‌اند و شاید هم‌اکنون نیز در حال قدم زدن در پیاده راه میدان سرخ مسکو باشند!

کارشناسان معتقدند باز شدن ورودی های پیاده راه کلانشهر رشت به روی خودروها، با توجه به آسیب‌هایی که وارد می‌سازد، در نهایت می‌تواند منجر به تخریب و برچیده شدن کامل این پیاده راه شود و هیچ توجیهی برای برچیدن و یا تخریب پیاده راهی که میلیاردها تومان برای احداث آن هزینه شده و به یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین نمادهای کلانشهر رشت برای شهروندان و گردشگران تبدیل شده، قابل قبول نیست.

به واقع این سوال مطرح است که با چه منطق و استدلالی برخی قصد دارند مردمی را که با ده ها مشکل ریز و درشت اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، از یکی از معدود دلخوشی‌هایشان هم محروم کنند؟”

مشاهدات عینی نیز حاکی از این است که امروز برخلاف روزهای گذشته، نگهبانی در محل گیتهای ورودی حضور نداشته و راه برای عبور تاکسی‌ها به وسط پیاده راه رشت که از محل اعتبارات بازآفرینی شهری در دولت قبل احداث شده، هموار شده است.

از سوی دیگر نیز شهرداری رشت و میراث فرهنگی گیلان برای هفته رشت(از ۶ دیماه تا ۱۲ دی ماه) برنامه های متعددی نظیر جشنواره خوراک، جشنواره ورزش های بومی محلی، شب شعر، نمایشگاه های عکس، جشنواره رسانه ای در نظر گرفته اند که بخشی از آن قرار است در پیاده راه فرهنگی رشت برگزار شود.

درحالی که در سال انتخابات قرار داریم و تاکید رهبر انقلاب، رئیس جمهور و مسئولان ارشد کشوری جلب رضایت مردم بوده است، گویا برخی مسئولان گیلان جهت عکس بیانات مسئولان درصدد ایجاد نارضایتی بیشتر و افزایش شکاف میان مردم و مسئولان هستند.

شهرداری رشت خبر بازشدن پیاده راه شهر به روی خودورهای شخصی را تکذیب کرد

در اطلاعیه مدیریت ارتباطات شهرداری رشت آمده است: پیاده راه فرهنگی شهدای ذهاب رشت تنها برای تردد خودروهای عمومی، امدادی، ارگانی و خودورهای برقی که برای جابه جایی شهروندان به ویژه سالمندان در چهار محور اصلی این محور مورد استفاده قرار می گیرد، باز است و خبر باز شدن راه بندان ها برای تردد تمامی خودروهای شخصی صحت ندارد.
در این اطلاعیه آمده است: همچنین به منظور جلوگیری از مشکلات کسب و کار، مغازه داران داخل محوطه تاریخی با هماهنگی قبلی امکان تردد در مسیر پیاده راه را دارند.

گفتنی است، دیارمیرزا آمادگی انتشار پاسخ مسئولان در این رابطه را دارد.

Share