دیارمیرزا گزارش می دهد؛

پیاده راه رشت و چند پرسش؛ بازنگری در معماری، تخریب یا بازگشایی؟!

بعد از سیدمحمدعلی ثابت قدم شهردار اسبق رشت که همانند بسیاری از پروژه های دیگر ساخت پیاده راه یادگار دوران شهرداری او بوده است، برخی شهرداران نظیر مسعود نصرتی و ناصر حاج محمدی نیز به دنبال بازنگری در پیاده راه بودند که البته عمر شهرداری آنها کفاف تغییرات لازم را نداد.

پیاده راه رشت

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، پیاده راه فرهنگی رشت از همان نخستین روزهای افتتاح خود در سال ۹۷ که با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، مسوولان عالی رتبه گیلان و همچنین هزاران نفر از مردم در قالب پروژه ملی بازآفرینی به بهره برداری رسید، مخالفان و موافقان پر و پا قرصی داشته است.

از عمده‌ترین مخالفان جدی بازآفرینی بافت تاریخی فرهنگی مرکزی رشت که بر مبنای طرح انسان محور به صورت پیاده راه طراحی شد؛ بازاریان بودند که اعتقاد داشتند این پروژه سبب شده کسب و کار آن‌ها از رونق بیفتد و ارتباط مناطق مختلف شهر به مرکز قطع شود. حتی در سال ۹۶ کار به جایی رسیده بود که شاهد راهپیمایی خیابانی بازاریان رشت علیه پیاده‌راه با شعار «راه‌ها باید باز بشه!» بودیم.

البته موضوعاتی نظیر کمبود روشنایی، نورپردازی نامناسب، فضای سبز ناکافی و کاشت گونه‌های گیاهی غیر مرتبط با زیست بوم گیلان از جمله مواردی بود که بارها از سوی منتقدان مطرح شد اما هیچگاه شاهد برطرف شدن آن‌ها نبودیم. به طوریکه در طرح اولیه قرار بود در ۴ مسیر منتهی به میدان شهرداری انواع درختان بومی محلی کاشته شود که هیچ گاه چنین نشد. یا هر کدام از خیابان‌ها به محلی برای معرفی خرده فرهنگ‌های رشت و گیلان اختصاص پیدا کند، که این طرح نیز اجرا نشد.

در این بین هر از چندگاهی نیز برخی افراد هم علیه پیاده راه موضع گیری کردند که البته دلیل مخالفت آن‌ها صرفا بیان مسائل اقتصادی مرتبط با بازاریان نبود، بلکه اعتقاد داشتند این پروژه سبب شده پیاده راه به پاتوق برخی خلافکاران تبدیل شود و اعمال منافی عفت در آنجا جریان داشته باشد.

بعد از سیدمحمدعلی ثابت قدم شهردار اسبق رشت که همانند بسیاری از پروژه‌های دیگر ساخت پیاده راه یادگار دوران شهرداری او بوده است، برخی شهرداران نظیر مسعود نصرتی و ناصر حاج محمدی نیز به دنبال بازنگری در پیاده راه بودند که البته عمر شهرداری آن‌ها کفاف تغییرات لازم را نداد.

در این بین چندی پیش نیز امام جمعه رشت در دیدار با اعضای شورای ششم خواستار بازگشایی میدان شهرداری رشت شد و گفت: اجرای طرح پیاده راه رشت کار غلطی بود و موجب قفل شدن مرکز شهر شده ضمن اینکه بازار آسیب دیده است. بازگشایی میدان مرکزی شهر رشت می‌تواند از اولویت‌های اعضای شورای این شهر باشد اما بازگشایی آن اقدام شجاعانه را می‌طلبد.

حالا امیرحسین علوی شهردار جدید رشت نیز در نخستین روزهای آغاز به کار خود گفته که باید معماری جدیدی در پیاده راه تعریف شود زیرا در حال حاضر برخی از مصادیق معماری کنونی و جانمایی‌ها در تردد مردم خلل وارد می‌کنند.

اما این مواضع و اظهارات پرسش‌هایی را ایجاد می‌کند:

  1. آیا منظور از معماری جدید، همان بازگشایی پیاده راه، تخریب بافت فعلی و عبور مرور خودروها است؟!
  2. با توجه به اینکه احداث پیاده راه براساس طرح ملی بازآفرینی بوده آیا ایجاد تغییرات در آن نیز منطبق با این طرح است؟
  3. آیا برای اعمال معماری جدید از نظرات کارشناسان بهره گرفته شده و اگر چنین است طراحان پروژه جدید چه کسانی هستند؟
  4. آیا نظر اداره کل راه و شهرسازی و استانداری گیلان که به عنوان نهاد مجری و ناظر طرح‌های بازآفرینی، برای تغییر در بافت پیاده راه اخذ شده است؟
  5. آیا قبل از هرگونه اقدامی از مردم نیز برای تغییرات احتمالی نظرخواهی خواهد شد و به عبارت دیگر شهروندان در جریان جزئیات پروژه قرار خواهند گرفت؟ً
  6. بر اساس تفاهم نامه اولیه بین شهرداری رشت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) قرار بود در میدان شهرداری رشت زیرگذر اجرا شود، این پروژه به کجا رسید؟

در پایان باتوجه به اینکه پیاده راه رشت با تمام اشکالاتش امروز به عنوان نماد شهر در سراسر کشور معرفی شده، بنظر می‌رسد هرگونه تغییر در معماری آن بدون اعلام شفاف جزئیات به رشتوندان، غیرقابل پذیرش خواهد بود.

Share