سازمان مديريت و برنامه‌ريزی گيلان خبر داد؛

نرخ تورم در گیلان به ۴۴.۸ درصد رسید | بالاترین نرخ تورم برای گوشت قرمز

طبق اعلام معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان، شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها، نرخ تورم آبان‌ماه ۱۴۰۲ کشور و گیلان منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، وحید طیفوری معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان با اعلام انتشار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها، نرخ تورم کشور و استان برای آبان‌ماه ۱۴۰۲، اظهار کرد: نرخ تورم کل کشور معادل ۴۴,۹ درصد و استان معادل ۴۴.۸ درصد بوده که نسبت به مقدار مشابه در کشور حدود ۰.۱ درصد کمتر است.

وی افزود: بالاترین نرخ تورم استان در گروه «گوشت قرمز و ماکیان»، «هتل و رستوران»، «خرید وسایل نقلیه» و «خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی» ‌ بوده است.

طیفوری با اشاره به اینکه استان‌های تهران با نرخ  ۴۰ درصد دارای پایین‌ترین نرخ تورم و استان یزد با نرخ تورم ۵۵,۹  درصد دارای بالاترین نرخ تورم در کشور است، گفت: به این ترتیب حدود ۱۵.۹ درصد بین نرخ تورم استان‌ دارای بالاترین نرخ تورم و پایین‌ترین نرخ تورم تفاوت وجود دارد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در آبان‌ماه‎ سال جاری نسبت به آبان‌ماه‎ سال گذشته در کشور برابر ۳۹,۲ درصد و در استان برابر  ۴۲.۳ درصد بوده که بالاترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه استان در گروه «ماهی‎ها و صدف‏داران»، «گوشت قرمز و ماکیان»، «هتل و رستوران» و «خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی» بوده است.

طیفوری گفت: همچنین میزان تغییرات ماهانه شاخص قیمت در آبان‌ماه‎ سال جاری نسبت ماه گذشته، در کشور ۲/۲ درصد و استان برابر ۲,۸ درصد است که در گروه‌های «آموزش»، «سبزیجات»، «ماهی‎ها و صدف‏داران»، «دخانیات» و «میوه و خشکبار» دارای بالاترین مقدار بوده است.

Share