گزارش جالب سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان؛

نرخ تورم گروه خوراکی‌ها در گیلان پایین‌تر از میانگین کشور است!

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان از انتشار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوار ه،نرخ تورم کشور و استان در مرداد ماه سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، وحید طیفوری معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با اعلام انتشار شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها، نرخ تورم کشور و استان مردادماه ۱۴۰۲ کشور، اظهارداشت:نرخ تورم کل کشور معادل ۴۶,۷  درصد و استان معادل ۴۴.۷ درصد است که نسبت به مقدار مشابه در کشورحدود ۲ درصد کمتر است.

وی با بیان اینکه بالاترین نرخ تورم استان در گروه «روغن‌ها و چربی‌ها»، «گوشت قرمز و ماکیان»، «هتل و رستوران» و «خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی» است، افزود: از این میان گروه «گوشت قرمز و ماکیان» و «هتل و رستوران»  در هر سه شاخص نرخ تورم سالانه، نقطه ­به­ نقطه و ماهانه جز گروه­ های دارای بالاترین نرخ تورم بوده است.

طیفوری با اشاره به اینکه استان‌های تهران با نرخ  ۴۲,۱ درصد دارای پایین‌ترین نرخ تورم و استان یزد با نرخ تورم  ۵۷.۲ درصد دارای بالاترین نرخ تورم در کشور است،گفت: به این ترتیب ۱۵.۱ درصد بین نرخ تورم استان‌ دارای بالاترین نرخ تورم و پایین‌ترین نرخ تورم تفاوت وجود دارد.

وی اضافه کرد: نرخ تورم گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات کشور برابر  ۶۱,۷ درصد و گیلان برابر ۵۶.۷ درصد و نرخ تورم گروه عمده کالاهای غیرخوراکی ‌و خدمات کشور و گیلان به ترتیب ۳۹.۸ و ۳۹.۵ درصد بوده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان تصریح کرد: از سوی دیگر نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در مرداد‎ماه‎‎ سال جاری نسبت به مرداد‎ماه‎‎ سال گذشته در کشور برابر ۳۹,۸ درصد و در استان برابر  ۴۱.۶ درصد بوده که بالاترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه استان در گروه «گوشت قرمز و ماکیان»، «خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی»، «هتل و رستوران» و «ماهی‎ها و صدف‏داران» بوده است.

طیفوری ادامه داد: همچنین میزان تغییرات ماهانه شاخص قیمت در مرداد‎ماه‎‎ سال جاری نسبت ماه گذشته، در کشور ۲,۴ درصد و استان برابر ۲.۷ درصد است که در گروه‌های «آب، برق و سوخت»، «گوشت قرمز و گوشت ماکیان»، «ماهی‎ها و صدف‏داران» و «هتل و رستوران» دارای بالاترین مقدار بوده است.

Share