ام البنین فتوحی

سیاه و سفید رشت

رشت اگر زیباست به همت مردمان خوبش است که بر خرابی‌های آن با فرهنگ و ادب و صمیمیت‌شان سرپوش گذاشته اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ام البنین فتوحی در یادداشتی نوشت:

رشت شهری است که کسی نمی‌تواند بگوید دوستش ندارد یا با آن خاطره نداشته باشد. شهری که برای برخورداری از آثار تاریخی، صنایع دستی معروف و محبوب نشده است بلکه به سبب فرهنگ و منش مردمش در کشور معروف و محبوب است. نه اینکه این شهر جاهای دیدنی یا پیشینه تاریخی قوی ندارد؟ نهضت جنگل، اتفاقات دوران مشروطه، خانه میرزا کوچک جنگلی، ساختمان ابریشمی، پیاده راه فرهنگی و…از جمله اتفاقات و اماکن دیدنی و خواستنی این شهر بشمار می‌آید.
شهر جادویی رشت مهد فرهنگ نوین است، به گونه‌ای که به این شهر لقب اروپای کوچک داده‌اند، مردمان این شهر همیشه به دنبال تجدد و همراه شدن با افکار و اتفاق‌های روز جهان بودند، مفاخر بسیاری در زمینه فرهنگ و هنر، موسیقی، علم، بازیگری و البته سیاست دارد که در کل دنیا شناخته شده هستند.
چرا به این شهر، شهر جادویی می‌گویم؟ به این علت که محال است شهر رشت را کسی ببیند و مسحور نگردد.
از مکان‌های جادویی رشت بازار آن است. به بازار خوش رنگ و لعابش وقتی پا می‌گذاری چهره‌های زیبا و شاد را می‌بینی که انگار تورم و گرانی و غصه در آنجا وجود ندارد و همه چیز در قالب شادی به صورت ارزان با صورت‌ها و نواهای دلنشین و زیبای شیرین گیلکی به مردم داده می‌شود و به قول خودشان «ارزان گودیم ده بدا نمانه، بدا نمانه» شادی را ارزان می‌کنند تا غصه‌ها را بدر کنند و به مردم هدیه می‌دهند.

رشت، برای فرهنگ زیبایش مورد استقبال مردم دنیا است، همه نسل‌ها در این شهر فرهنگشان یکی است اهل شعر و موسیقی، کتاب و تئاتر و نمایش هستند. برایشان زندگی جدی نیست و شوخی‌هایشان همیشه به‌راه است. در تجملات غرق نشدند و برایشان ادب دوستی و فرهنگ بالای انسانیت مهمان نوازی در اولویت قرار دارد.

هرکسی وارد این شهر می‌شود و یا تصمیم به اقامت در آن می‌گیرد شبیه مردمانش می‌شود. مردمانی که مثل باران شهرشان مهربانی به عدالت تقدیم همه مسافران و گردشگران می‌کند.

اما در پس این همه آرامش و شادی که آن هم خود مردم به هم دیگر انتقال می‌دهند شاهد سوءمدیریت‌های زیادی در این شهر هستیم که در این زمینه لقب رشت را شهر مظلوم دادند.

خیابان‌های قفل شده از اتومبیل، دو رودخانه سراسر آلوده به فاضلاب، وضعیت پسماند و وعده زباله سوز شرکت تی تی اس، آسفالت‌های خراب و چاله‌های عمیق که هر کدام سبب می‌گردد مردم با برخورد با آن‌ها به چاه آسیب‌های جسمی و مکانیکی بیفتند.
تالاب عینکی که با آنکه بزرگ است و با چشم قابل رویت اما باید به مسئولان عینک ذره بینی داد تا تالاب و فرصت‌های اقتصادی و گردشگری آن را ببینید، پیاده راه فرهنگی که با هزاران اگرها ساخته شد و اکنون که مورد استقبال همه مردم قرار گرفته است روزی نیست که با تهدید تخریب و جمع آوری روبرو نباشد.
ناوگان‌های حمل و نقل فرسوده، سینماهای بسته شده، کتابخانه بزرگ افتتاح نشده، در خطر بودن برند شهر خلاق خوراک به علت بی‌توجهی و دفاع و حفظ و حراست از آن، عدم ثبات مدیریتی در شهرداری و صنایع‌های بسته شده و نیمه تعطیل، از جمله مشکلاتی است که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و تنها وعده‌های مسئولان را می‌شنوند و عملشان به قدری کمرنگ است که دیده نمی‌شود.
نوشتن از رشت سیاه و سفید است، سفیدی‌هایش برای مردمی است که موهای سیاهشان را در مشکلات این شهر سفید کردند و سیاهی آن برای‌عدم کارآمدی و مسئولیت‌پذیری مسئولان است.
رشت اگر زیباست به همت مردمان خوبش است که بر خرابی‌های آن با فرهنگ و ادب و صمیمیت‌شان سرپوش گذاشته اند.

Share