یادداشت/ ام البنین فتوحی؛

رشت منتظر روز رشت

امروز از همه کسانی که می‌توانستند برای شهر رشت کاری کنند باید پرسید به رشت چه هدیه‌ای دادید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ام البنین فتوحی در یادداشتی به مناسبت ۱۲ دی روز رشت نوشت:

در شورای شهر چهارم بود که روز رشت، پس از هم‌اندیشی و همفکری کارگروهی تخصصی متشکل از فرهنگیان، فرهیختگان و کارشناسان گیلانی انتخاب و بعد از تصویب در کمیسیون فرهنگی و صحن شورا، رسما ۱۲ دی به عنوان روز رشت انتخاب شد.
بیش از ۵ سال است که این روز در رشت با برگزاری برنامه‌ها و مراسم متفاوت گرامی داشته می‌شود و رشتی‌ها به همین بهانه برای هم پیام تبریک می‌فرستند.
در سالهای اول ثبت روز رشت، با برگزاری آیین‌هایی از گذشته‌های این شهر می‌گفتند و تاریخ و فرهنگ رشت را به رخ می‌کشیدند. اما به مرور زمان دیگر این گفته‌ها تکراری شد و گویی دیگر رشت حرفی برای گفتن نداشت و در تکرار خود غوطه‌ور شد.

رشت هر روز زخمی‌تر از گذشته و خسته‌تر از همیشه به نظر می‌رسد و گویی به جز آلبوم قدیمی که در گنجینه‌اش دارد هیچ چیز دیگر به آن اضافه نشد.

رشتی که هنوز منتظر زلالی دو روخانه زیبایش است، رشتی که منتظر سراوانی است که از زباله پاک شود، رشتی که منتظر خیابان‌های بزرگ و پل‌های زیر گذر و رو گذر است، رشتی که منتظر شنیدن صدای کودکان شهر خود در یک پارک بزرگ و مجهز است، رشتی که منتظر هنرنمایی هنرمندانش در فرهنگسرا است، رشتی که منتظر ناوگان حمل و نقل جدید است، رشتی که منتظر سینماهای بزرگ و خاطره ساز است، رشتی که منتظر مهمان‌های داخلی و خارجی برای قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های محله‌های تاریخی است، رشتی که منتظر زیباسازی برای منظر شهر و مبلمان شهری است، رشتی که منتظر یک شورای هم دل و شهرداری ۴ساله است.

رشت هنوز منتظر بر آوردن شدن آرزوهایی است که برای دیگر شهر‌ها تبدیل به امکانات و داشته‌های بدیهی است.

امروز از همه کسانی که می‌توانستند برای شهر رشت کاری کنند باید پرسید به رشت چه هدیه‌ای دادید.

امسال هم مثل سالهای گذشته در روز رشت صدای زمزمه استیضاح شهردارش را می‌شنویم. اینکه چقدر این سوال‌ها می‌تواند درست باشد در جای خود بماند. شورایی که خود به شهردار رای داد و امروز به جای اینکه از سلاح نظارت خود برای بازسازی شهر استفاده کند آن را برای اذیت کردن شهر خود بکار میگیرد. رشت گلایه دارد از انتخاب‌های اشتباه و سوال جواب‌های بیهوده که چون نمک بر پیکرش ریخته می‌شود.

روز رشت جز تاریخش دیگر چیزی ندارد و هنوز در گذشته مانده و آینده‌ای با این چنین روش مدیریتی نخواهد داشت.

کاش باور می‌کردند که «روز رشت» فقط تبریک گفتن نیست بلکه زمانی روز رشت، روز رشت خواهد شد که رشت ساخته شود.

Share