آیت الله فلاحتی: برای ساماندهی اقتصاد باید فرهنگ اصلاح شود

تجلیل از ۲۱۱ دانشجویان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی گیلان در رشت

آیت الله رسول فلاحتی دانشجویان را به تلاش برای دستیابی به طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه فراخواند و افزود: هیچگونه نقصان یا فسادی در جامعه نباید از دید تیزبین و مطالبه گر دانشجوی امروز پنهان بماند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مراسم روز دانشجو در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد.

جوانان برای فرهنگ‌سازی به کمک ما بشتابند

آیت‌الله فلاحتی در سومین نشست صمیمی خود به‌مناسبت بزرگداشت روز دانشجو با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت اظهار داشت: قدرت‌های معادله‌گردان دنیا امروز در برابر نظام مقدس جمهوری اسلامی‌ عاجز شده‌اند و جمهوری اسلامی در سایه تلاش جوانان، دانشگاهیان و حوزویان پیشرفت‌های فراوانی داشته است.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با اشاره به دستاوردها و موفقیت‌های جوانان این مرز و بوم در عرصه‌های مختلف تصریح کرد: جوانانِ جمهوری اسلامی توانستند قایقی بسازند که پس از حرکت در دریا قادر است بیش از هزار کیلومتر پرواز کند که نشان از هنر ایرانی دارد و شگفتی آمریکایی‌ها و دشمنان را برانگیخته است.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه برخی مدیران همواره به توان داخلی بی‌اعتماد بودند افزود: معنا و مفهوم تکیه بر توان داخلی، قطع رابطه با جهان نیست بلکه معتقدیم باید با دنیا روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و علمی داشته باشیم.

امام جمعه رشت ادامه داد: امروز بسیاری از تلاشگران عرصه‌‌های دانشِ مربوط به دریا، محیط‌زیست، فناوری و طب به ایران سفر می‌کنند؛ حتی برای آمریکایی‌ها جای سوال بود که ایران با وجود تحریم‌های علمی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و محاصره‌های مختلف چطور توانسته به این مرحله از رشد و موفقیت برسد.

وی با یادآوری بازدید خود از مراکز علمی و دانشی کشور و مشاهدات عینی خود از پیشرفت‌ها و موفقیت‌های جوانان در این مراکز گفت: گاهی مواقع از داشته‌های خود غافلیم؛ معتقدم از ظرفیت دانشگاهیان صاحب ایده و اراده باید استفاده شود.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان اظهار کرد: اگر جوانی در یک عرصه صاحب ایده باشد و این موضوع به ما اطلاع داده شود، ما در معرفی آن‌ها به مراکز دانش‌بنیان از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه از دانشگاه، فناوران، متفکران و صاحبان ایده در همه علوم راضی هستیم اما قانع نیستیم خاطرنشان کرد: روسیه که خود میدان‌دار معادلات نظامی بوده امروز رییس جمهور این کشور ادعا می‌کند که باید در نوآوری‌های نظامی از ایران و توانایی این کشور استفاده کنیم.

امام جمعه رشت با تاکید بر ضرورت استفاده از‌ ظرفیت دانشگاهیان صاحب ایده، اراده و طرح در حل مسائل پسماند، اقتصاد دریامحور و محیط‌زیست تصریح کرد: در حوزه فرهنگ نیز ما در حال کار هستیم و خواهران هم باید از طریق‌ مختلف به ما کمک کنند.

وی با بیان اینکه فرهنگ حرف اول را می زند و برای ساماندهی اقتصاد باید فرهنگ اصلاح شود افزود: جوانان دغدغه‌مند در مسئله فرهنگ‌سازی به کمک ما بشتابند؛ برخی می‌گویند فرهنگ و عفاف و حجاب اولویتِ اول نیست در حالی‌که در زمینه اقتصاد همیشه با فراز و نشیب‌ها مواجه بوده‌ایم و اگر در گوشه‌ای غفلت یا نقص بوده، دلیل نمی‌شود که کار فرهنگی نشود.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان از جوانان و دانشجویان خواست که درباره انقلاب اسلامی مطالعه کنند و ادامه داد: جوانان باید بدانند که انقلاب اسلامی خدمات فراوانی ارائه داده است و امروز تلاش برای جهاد تبیین در عمل و نوشتار، امیدآفرینی و افزایش سطح آگاهی و مطالعات ضرورت دارد.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به اثرات انتقاد سازنده و بازگو کردن مسائل و مشکلات توسط دانشجویان و جوانان و لزوم تلاش مسئولان برای پاسخگویی و حل مشکلات افزود: همه مسئولان باید به دانشگاه توجه کنند البته به مدیران توصیه می‌کنم خود را صیانت و مدیریت کنند و بدانند مردم و جوانان با چشمانی باز و دلی روشن، ناظر بر عملکردشان هستند.

امام جمعه رشت خطاب به جوانان گفت: اگر فسادی از کسی مشاهده کنیم حتماً به اطلاع دستگاه‌‌های نظارتی خواهیم رساند تا ورود کنند و از شما هم انتظار دارم چنانچه فسادی دیدید به صورت مستند اطلاع دهید.

وی افزود: تلاش کنید صاحب طرح باشید و بدانید همه نوآوران با زجر و تلاش به موفقیت رسیدند؛ دانشمند باید خودش تلاش کند و زحمت بکشد.

برگزاری بیش از ۶۰۰ کرسی آزاداندیشی

همچنین در این مراسم دکترمحمد دوستار، رییس دانشگاه آزاد اسلامی گیلان نیز روحیه‌ی نقد گرایانه و تبادل اندیشه را منشا تحول در جامعه دانست و افزود: در دو سال گذشته بیش از ۶۰۰ کرسی آزاداندیشی در واحدها و مراکز مختلف دانشگاه آزاد اسلامی گیلان برگزار شده است.
این مقام مسئول در ادامه و در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی گیلان روحیه استکبار ستیزی و حقیقت جویی را خصلت جوانان و دانشجویان دانست و گفت: دانشجویان همواره در طول تاریخ معاصر ایران روحیه استقلال طلبی داشته‌اند و در مقابل استکبار ایستاده اند.
حجت الاسلام صفوی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آزاد اسلامی گیلان نیز در‌ایم مراسم، گفت: واقعه‌ی ۱۶ آذر سال ۳۲ بوضوح نشان داد که قشر دانشجو، پیشگام جریان مقابله با استبداد داخلی و زیاده خواهی استعمار است.
وی ادامه داد: روز دانشجو نماد مبارزه با استکبار و نماد آگاهی قشر جوان در شناخت راه درست و کنار زدن روایات انحرافی و انشاالله پیشرفت و تعالی جامعه باید بدست شما جوانان اتفاق بیافتد.
همچنین در ادامه این برنامه، تعدادی از دانشجویان به نمایندگی از تشکل‌های دانشجویی خود، به بیان مسایل و مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، معضل پسماند، بیکاری پرداختند.
این برنامه با تجلیل دانشجویان حائز رتبه‌های برتر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شامل ۱۶۲ نفر از فعالان فرهنگی در تشکل ها، کانون‌ها و… و ۴۷ نفر از قهرمانان ورزشی در شهرستان‌های مختلف استان گیلان، پایان یافت.

Share