در جلسه کمسیون های شورا مورد بررسی قرار گرفت؛

چرا قرارداد احداث رینگ ۹۰ متری رشت فسخ شد؟!+ توضیحات معاون شهردار

هفتاد و هشتمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و عمران به صورت مشترک با ششمین جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری و صد و هفتمین جلسه کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت ظهر شنبه به ریاست محسن سماکچی در ساختمان شورا برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، هفتاد و هشتمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و عمران به صورت مشترک با ششمین جلسه کمیسیون شهرسازی و معماری و صد و هفتمین جلسه کمیسیون برنامه بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر رشت ظهر شنبه به ریاست محسن سماکچی در ساختمان شورا برگزار شد.

در ابتدای جلسه، که با دستور بررسی وضعیت قرارداد احداث رینگ ۹۰ متری و ۱۳۶ متری از میدان گیل تا احمدگوراب با شرکت بین المللی سازان سرمایه گستر آذربایجان برگزار شد، محسن سماکچی با بیان اینکه همه همکاران ما در شورا پیگیر این ماجرا هستند تصریح کرد: هدف مشترک همه اعضای شورا اجرایی شدن این پروژه است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به مباحث حقوقی پیرامون این پروژه اظهار داشت: امروز با بررسی این موضوعات، به دنبال رفع مشکلات و موانع پیش رو هستیم.

در ادامه معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت احداث این رینگ را یک ضرورت برای رشت توصیف کرد و افزود: اینگونه اقدامات سال‌ها قبل باید در دستور کار مدیران شهری قرار می‌گرفت تا بخشی از بار ترافیکی درون شهری کاهش یابد.

رضا ویسی با اعلام اینکه در طرح تفصیلی چنین رینگی پیش بینی شده است، گفت: قراردادی در سال ۸۹ در زمان حضور مهندس فریدونی به عنوان شهردار رشت با این شرکت بسته شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت با اشاره به روند طی شده و فسخ قرارداد در سال‌های گذشته، بیان داشت: قرارداد به چهار دلیل فسخ شده بود. براوردهای فنی و اقتصادی ضمیمه نشده بود. قرارداد برای رینگ ۹۰ متری بوده اما سرمایه گذار تقاضای رینگ ۱۳۶ متری نموده است. تضامین از سوی سرمایه گذار ارائه نشده بود و شرح خدمات مشخص از سوی سرمایه گذار ضمیمه نشده بود.

رضا ویسی با بیان اینکه اخیرا مکاتبه‌ای از سوی شرکت و همچنین شورا با شهرداری رشت در خصوص این پروژه صورت گرفت، بیان داشت: با بررسی موضوع و مباحث حقوقی موجود، پاسخ به تمامی موارد به طور کامل به ریاست شورا ارسال شده و این قرارداد از نظر شهرداری فسخ شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت با اشاره به ضرورت احداث این رینگ ترافیکی خاطر نشان کرد: پیش از این موافقت کمیسیون ماده ۵ با کلیات احداث رینگ ۱۳۶ متری اعلام شده اما تقاضای ارائه جزییات اجرایی شده است. از سوی دیگر از آنجا که اجرای این پروژه با منابع داخلی شهرداری میسر نیست، قرارداد با سرمایه گذار باید به نحوی باشد که به سرنوشت قرارداد قبلی دچار نشود.

در ادامه هادی رمضانی عضو شورای اسلامی شهر رشت با انتقاد از موانع موجود در اجرای پروژه‌های عمرانی تصریح کرد: متاسفانه مقام‌های استانی با شورا همراهی نمی‌کنند در صورتی که در سایر شهرها اینگونه نیست.

رمضانی با بیان اینکه با ادامه این روند نمی‌توان انتظار ورود سرمایه گذاران به شهر رشت را داشت افزود: شورا به تمامی سازمان‌ها و نهادها کمک می‌کند اما این مساله به طور متقابل دیده نمی‌شود و فرصت سوزی می‌شود. تاخیر در اجرای پروژه ها، هزینه‌های چند برابری را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه همه اعضای شورا عزم خود را جزم کرده‌اند تا اتفاقات مثبتی در این شهر رقم بخورد، اظهار داشت: ۲۰ سال است صحبت از احداث رینگ می‌شود اما هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفته است.

نماینده شرکت سازان سرمایه گستر آذربایجان نیز با اشاره به مباحث مطرح شده پیرامون این قرارداد، عنوان کرد: متاسفانه شهرداری از زاویه دیگری به قرارداد نگاه کرده و از زاویه دید ما مساله را بررسی نکرده است. مطابق آنچه در قرارداد آمده، زمان واقعی قرارداد، پس از اخذ مجوزهای لازم از سوی شهرداری باید در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه تضامین نیز مطابق قرارداد، از زمان شروع قرارداد باید ارائه شوند افزود: به این خاطر از زمان شروع قرارداد در نظر گرفته شده بود که باید تملک صورت می‌گرفت. برای شروع کار تملک ما به لیست مالکین آن زمان نیاز داشتیم که شهرداری در اختیار ما نگذاشت. درخواست تشکیل کمیته‌های قرارداد را داشتیم که این اتفاق رخ نداد. نگاه شهرداری به ما نگاه پیمانکاری بود در صورتی که این یک پروژه سرمایه‌گذاری بود.

نماینده شرکت سازان سرمایه گستر آذربایجان در بخش دیگری از توضیحات خود گفت: اگر قصد انجام کار نداشتیم چرا درخواست تشکیل کارگاه داده بودیم؟ ما به دنبال تضامین متقابل به صورت همزمان بودیم. اگر تضامین را زودتر ارائه می‌دادیم و مجوزها از سوی شهرداری در اختیار ما قرار نمی‌گرفت تملک‌ها به درد مجموعه ما نمی‌خورد.

مسعود عباس نژاد نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک نیز با اشاره به مصمم بودن سرمایه گذار و شورای شهر بر اجرای این پروژه خاطر نشان کرد: به اینکه در گذشته چه اتفاقی افتاده است کاری نداریم. اگر از لحاظ حقوقی با متمم قرارداد امکان ادامه همکاری وجود دارد کار را دنبال کنیم اما اگر آن گذشته ما را درگیر خواهد کرد بحث دیگری است.

محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر رشت نیز با تاکید بر اینکه هدف همه اعضای شورا کمک به سرمایه گذار برای اجرای این پروژه است اظهار داشت: قصد نداریم به اتفاقات گذشته بپردازیم و به دنبال این هستیم با اصلاحیه و متمم راهکاری برای اجرای پروژه رینگ‌های ۹۰ متری و ۱۳۶ متری پیدا کنیم.

نماینده شرکت سازان سرمایه گستر آذربایجان خواستار تسهیل مسیر برای ادامه کار و تشکیل کمیته‌های قرارداد شد و گفت: رینگ ۹۰ متری به تنهایی توجیه ندارد و شهرداری و یا هیچ مجموعه‌ای بدون بودجه دولتی امکان اجرای آن را ندارد و بهترین راهکار آن همین شرایطی است که در کنار رینگ ۱۳۶ متری دیده شده است.

نادرحسینی دیگر عضو شورای شهر رشت نیز خواستار مکاتبه با ریاست جمهوری جهت اخذ حمایت‌های دولتی شد و گفت: ما تنها کلانشهری هستیم که رینگ دور شهری نداریم. بسیاری از مراکز استان، کمربندی دور شهر را ساخته اند. این موضوع باید مانند زباله سوز از سوی دولت پیگیری شود.

وی همچنین بر تعیین تکلیف قرارداد قبلی تاکید کرد و اظهار داشت: زمان‌بندی موارد حائز اهمیت است. مثلا برای تملک‌ها باید زمان تعیین شود. یکی از موارد اینچنینی دیده نشود کار متوقف می‌شود.

نادر حسینی تصریح کرد: شهرداری و سرمایه گذار باید با دست پر جلو بیایند. مجموعه شهرداری باید با در نظر گرفتن تمامی مباحث حقوقی و اقتصادی ورود کند تا کار به اتمام برسد. این مسائل از نگاه مردم پذیرفتنی نیست.

مسعود عباس نژاد نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر رشت تاکید کرد: این مجموعه عمر خود را برای این پروژه گذاشته و با جزییات آن آشنا است. سرمایه‌گذاری آمده و قطعا باید منافع خود را نیز ببیند و ما نیز باید حمایت کنیم. اراده شورا است که این اتفاق رخ دهد.

محسن سماکچی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر رشت نیز بر تسریع کار تاکید کرد و گفت: ما می‌خواهیم این کار انجام شود و بررسی‌های شهرداری نیز باید در یک بازه زمانی کوتاه و مشخص انجام شود.

Share