با ۲ فروند کشتی کانتینری یخچالی

روزهای طلایی صادرات دریایی در انتظار مازندران؛ صادرات مرکبات و کیوی به روسیه و قزاقستان

ریل گذاری مسوولان دولت سیزدهم در مازندران برای توسعه و ارتقای حمل و نقل دریایی و استفاده از آن برای صادرات محصولات استان نتیجه داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، در سال های گذشته همواره از بی ثباتی در قیمت، استمرار نداشتن تامین کالا برای مقصد، بخشنامه‌های مختلف و ضعف زیرساختی از جمله نبود موضوع حمل و نقل دریایی و هوایی به عنوان مشکلات ریز و درشت صادرات مازندران یاد می شد؛ که با وجود بالا رفتن بهره وری تولید محصولات کشاورزی و صنعتی، اما میزان صادرات این استان روند صعودی به خود نمی گرفت.

پس از آنکه با تلاش مسوولان برای تحقق آرزوی فعالان اقتصادی مازندران برای صادرات محصولات استان از طریق حمل دریایی به کشورهای منطقه با آماده شدن زیرساخت شرکت های داخلی حمل بار دریایی و مذاکره با شرکت های مختلف انجام شد، کشتی کانتینردار وارد استان مازندران شد.

نبود کشتی های کانیتنربر یخچالی از جمله ضعف های زیرساختی در توسعه و گسترش صادرات بین المللی در گذشته روی میز تجار مازندرانی قرار داشت و آنها را بابت ارسال باکیفیت و بدور از فساد محصولات کشاورزی دل نگران می کرد.

در این میان رویکرد مسولان دولت سیزدهم برای گسترش دیپلماسی خارجی و صادرات محصولات و ورود جدی تر در بازار رقابت با کالاهای کشورهای دیگر تاثیرخود را گذاشت و از سال های اخیر تاکنون با اقدامات دولت سیزدهم از مازندران به عنوان استان برخوردار خاص اقتصادی و زیرساختی یاد می شود که مهمترین ویژگی در این زمینه قرارگیری در مرکز ثقل کریدور شمال-جنوب و وجود سه بندر و سه فرودگاه مهم است.

این ظرفیت های بکر تجاری باعث شده مازندران جایگاه ویژه‌ای در تحقق سیاستگذاری‌های اقتصادی دولت سیزدهم پیدا کند و با شکوفاکردن ظرفیت‌ها و توسعه صادرات، نقش پراهمیتی را در فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی با کشورهای اتحادیه اوراسیا و روسیه داشته باشد.

نتیجه دیپلماسی فعال دولت مردمی سیزدهم منجر به ایجاد فرصت های جدید برای افزایش مبادلات تجاری مازندران با کشورهای همسایه شده و افزوده شدن برخی کشورها در فهرست تبادلات تجاری و اقتصادی مازندران از آن جمله است.

بازتاب نتایج پیگیری های مسوولان ارشد مازندران به ویژه استاندار برای راه اندازی حمل و نقل دریایی محصولات استان به کشورهای همجوار در اوایل ماه گذشته با اخبار خوشایندی از برداشته شدن این مانع صادراتی دریایی مازندران به نقل از مدیر عامل شرکت کشتیرانی دریای خزر مبنی بر اینکه “برای نخستین‌بار در کشور؛ کشتی کانتینربر یخچالی وارد بازار صادرات شد” مخابره شد، تیتر خبری که نوید بخش صادرات دریایی مازندران بود.

در آن زمان مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر اعلام کرد : در راستای توسعه صادرات محصولات باغی برای نخستین بار در کشور طی طراحی و اجرای طرح فنی و مهندسی ظرفیت حمل یک شناور به صورت کامل برای حمل کانتینرهای یخچالی تجهیز شد و کشتی یاد شده آماده است محصولات باغی و مرکبات را از بنادر شمالی کشور مانند بندر امیرآباد و انزلی به بنادر کشورهای روسیه از جمله ماخاچ کالا و آستراخان حمل کند.

نتیجه پیگیری های انجام شده در این خصوص به بار نشست و نخستین محموله مرکبات مازندران به کشور روسیه سوم آبان ماه با کشتیرانی دریای خزر از طریق بندرامیرآباد در شرق استان صادر شد.

البته پیگیری برای صادرات دریایی محصولات کشاورزی به همین جا ختم نشد و افزایش میزان صادرات نیز در دستور کار مسوولان قرار گرفته است و این مطلب را مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران اخیرا با اشاره به موفقیت آمیز بودن برنامه صادرات مرکبات از طریق مسیر دریایی، گفت:‌ با برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای تقویت و ارتقای خطوط دریایی در آینده نزدیک حجم بیشتری از مرکبات استان به روسیه صادر خواهد شد.

در این پیوند معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران در این خصوص روز دوشنبه گفت: با توجه به اهمیت موضوع حمل و نقل دریایی محصولات مازندران و صرفه اقتصادی این نوع حمل و نقل با دستور استاندار مازندران تقویت حمل و نقل دریایی در دستور کار قرار گرفته است که خوشبختانه بازخورد و نتایجی خوبی را شاهد هستیم.

حسن خیریانپور با اشاره به اینکه برای این منظور اقداماتی برای توسعه زیرساختی حمل و نقل دریایی در استان انجام شده است، ‌افزود: اثرات اقدامات انجام شده را در افزایش صادرات محصولاتی نظیر مرکبات و کیوی و همچنین افزایش کشورهای مقصد صادرات دریایی استان شاهد هستیم.

وی ادامه داد: در راستای انجام صادرات دریای محصولات کشاورزی مازندران صادرات از طریق یک فروند کشتی کانتینر یخچالی به بندر ماخاجکالا روسیه انجام شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استانداری مازندران با تاکید بر افزایش صادرات مرکبات و کیوی از طریق بندر امیر آباد، از اعزام ۲ فروند کشتی کانتینری یخچالی به مقصد بندر ماخاج کالا روسیه و ۲ فروند کشتی کانتینری یخچالی نیز به مقصد بندر اوکتائو کشور قزاقستان خبر داد.

وی اظهارداشت: صادرات مرکبات و کیوی از طریق بندر امیر آباد ۳۰ آبان از طریق ۲ فروند کشتی کانتینری یخچالی به مقصد بندر ماخاجکالا روسیه انجام می شود.

به گفته خیریانپور، ۲ فروند کشتی کانتینری یخچالی نیز به مقصد بندر اوکتائو کشور قزاقستان در دوم آذرماه امسال بارگیری و حرکت خواهد کرد.

خیریانپور در خصوص مزایای حمل و نقل دریایی محصولات کشاورزی مازندران توضیح داد: باتوجه به اینکه از جهت مدت زمان و هزینه حمل استفاده از کشتی و حمل و نقل دریایی بسیار مقرون به صرفه تر از مسیر زمینی خواهد بود؛ به تمامی سورتینگ داران و صادر کنندگان تاکید می‌ شود برای صادرات مرکبات و کیوی خود از حمل و نقل دریایی استفاده کنند.

Share