فرماندار لنگرود مطرح کرد؛

تبدیل زباله به خوراک دام و کمپوست در لنگرود؛ با زباله خداحافظی کنید

فرماندار لنگرود گفت: به مردم توصیه می‌کنیم که زباله کمتر تولید کنند و حتما از مبدا تفکیک کنند و شهرداران و دهیاران باید بدانند که امروز مسئله مهم زباله و پسماند است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، فرماندار شهرستان لنگرود در گفتگو با دیارمیرزا در مورد مورد پسماند این شهرستان اظهار کرد: از جمله چالش‌های بزرگ استان گیلان بحث پسماند، تفکیک زباله و دفن بهداشتی آن است با توجه به تاکیدات ریاست جمهوری و همچنین استاندار گیلان در مورد رفع مشکلات پسماند تلاش بر این داریم که به صورت اساسی معضلات و مشکلات پسماند را در شهرستان لنگرود برطرف کنیم.

محمدرضا جلالی با بیان اینکه سالهای گذشته از سوی بخشداری‌ها و شهرداری‌ها زباله‌ها جمع آوری و در یک محل خاص ریخته و دفن می‌شد، بیان کرد: این کار غیر اصولی بود و سبب‌آلود شدن محیط زیست و آسیب‌هایی به مناطق زندگی مردم وارد می‌کرد و از این بابت بسیار در رنج عذاب هستیم، برای همین به دنبال راه‌های علمی که آسیب‌های محیط زیستی کمتری داشته باشد برای رفع این معضل هستیم.

وی یکی از راه‌های کاهش زباله و آلودگی محیط زیست را تفکیک از مبدا عنوان کرد و گفت: با فرهنگ‌سازی مناسب ضمن اینکه مردم زباله کمتری را مصرف کنند این اهتمام را داشته باشند که زباله را از منزل خود تفکیک و به مبادی مربوطه انتقال و پس از باز یافت دوباره به چرخه تولید بازگردد.

جلالی با اشاره به اینکه استان گیلان جزء استانهایی است که زباله‌تر بسیار تولید می‌کند، یادآور شد: در این حوزه شاهد خلاقیت‌های زیادی هستیم و در حال حاضر تولید کننده‌ای مدعی است که ضمن تفکیک زباله، زباله‌ تر را تبدیل به کودی می‌کند که قابل استفاده در بحث دامی خواهد شد.

فرماندار شهرستان لنگرود گفت: با تحقیقات صورت گرفته این اقدام بسیار خوبی است و زباله‌ای که این فرد از ما دریافت می‌کند در خروجی عملا چیزی نخواهد ماند.

جلالی ادامه داد: این مسئله را به مسئولان استانی انتفال دادیم و اگر مشکل زیست محیطی را نداشته باشد می‌توان از روش این تولید کننده برای رفع مسئله زباله و پسماند در شهرستان و استان استفاده شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک تن زباله را این تولید کننده می‌تواند تفکیک و ساماندهی کند و امیدواریم به ده تن تا پایان سال افزایش یابد و شاهد از بین رفتن چالش زباله در شهرستان لنگرود باشیم.

جلالی در مورد کارخانه آلمان لنگه نیز اظهار کرد: این کارخانه در دست اجرا است و اگر این خلاقیت که امروز شاهد آن بودیم در مورد از بین بردن زباله خشک و‌ تر موثر باشد، می تواند کارخانه آلمان لنگه فقط محل پردازش باشد.

فرماندار لنگرود افزود: به مردم توصیه می‌کنیم که زباله کمتر تولید کنند و حتما از مبدا تفکیک کنند و شهرداران و دهیاران باید بدانند که امروز مسئله مهم زباله و پسماند است و باید جدی‌تر در این حوزه فعالیت کنند.

گفتنی است، در این محل دپوی موقت، زباله پس از تفکیک تبدیل به خوراک دام و کمپوست می شود.

Share