8 مورد تخلف فقط در 10 مورد بازرسی از نانوایی‎ها؛

آستانه اشرفیه مصداق بارز شکست طرح دولت درباره هوشمندسازی یارانه آرد و نان

اسدالله عباسی گفت: تنها در بررسی ۱۰ واحد نانوایی، هشت مورد متخلف شناسایی و پلمپ شدند که این روند باید اصلاح شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، چند روزی است که مشکلات مربوط به آرد و نان در آستانه اشرفیه تبدیل به سوژه خبری رسانه‌ها شده تا جایی که حتی در روز جمعه اسدالله عباسی به عنوان نماینده عالی دولت در استان مجبور می‌شود شخصا در این شهرستان جلسه اداری تشکیل دهد!

البته این مشکلات صرفا به آستانه اشرفیه مربوط نمی‌شود و سایر شهرستان‌های استان نظیر تالش و آستارا هم با مشکلات زیادی گریبان‌گیر هستند.

در همین راستا استاندار گیلان که امروز یکشنبه مجددا به آستانه اشرفیه سفر کرده بود، پس از حضور در آیین معنوی غبارروبی آستان مقدس آقا سلطان سید جلال الدین با اشاره به مساله کمبود عرضه نان در این شهرستان و به بازرسی‌هایی که روز گذشته از نانوایی‌های این منطقه انجام شده، گفت: تنها در بررسی ۱۰ واحد نانوایی، هشت مورد متخلف شناسایی و پلمپ شدند که این روند باید اصلاح شود. مردم متدین و مومن آستانه اشرفیه انتظار دارند کسبه و نانوایی‌ها افرادی مومن و باانصاف باشند و جلوی هرگونه تخلفات صنفی گرفته شود؛ از این‌رو باید کسبه دقت نظر بیشتری در ارائه خدمت به مردم داشته باشند. گاه مردم هنگام مراجعه برای خرید نان با درهای بسته نانوایی‌ها مواجه می‌شوند و یا برخی آرد سهمیه‌ای را جابجا می‌کنند که این تخلف آشکار باید با جدیت بررسی، ساماندهی و اطلاع رسانی شود.

درحالی اظهارات استاندار گیلان نشان دهنده وقوع تخلفات گسترده در حوزه آرد و نان است که دولت سیزدهم مدعی بود با اجرای سیستم جدید فروش نان به دنبال “مردمی ‌‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌‌‌ها با هدف اصلاح اقتصادی و جلوگیری از فساد و رانت، کاهش تورم و همچنین اجرای عدالت اجتماعی” است.

در قالب طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان، تمامی نانوایی‌ها به دستگاه‌‌‌های کارتخوان مخصوص مجهز شدند که بار مالی سنگینی نیز بر دوش دولت تحمیل کرد.

وزارت اقتصاد مدعی بود که با نصب این کارتخوان‌‌ها حجم آردی که به نان تبدیل و به مردم فروخته می‌شود، به راحتی قابل مشاهده است و از قاچاق آرد و توزیع خارج از شبکه آرد نیز جلوگیری به عمل می‌آید!

موضوعی که مشخص است مانند بسیاری دیگر از طرح‌ها صرفا روی کاغذ خوب و تاثیرگذار بوده است، وگرنه در عمل نه کیفیت نان بهبود یافت و نه مشکل مردم حل شد بلکه دردسرهای دیگری هم به مشکلات قبلی اضافه شد!

Share