به بهانه اظهارات عباسی در شورای مسکن؛

آقای استاندار؛ آنچه عیان است چه حاجت به بیان است؟!

واضح است، خانوارها باید درآمد کافی داشته باشند تا بتوانند مسکنی تهیه کنند و تا وقتی درآمدها به تناسب تورم افزایش نیابد نمی‌توان انتظار معجزه داشت!

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، استاندار گیلان امروز در جلسه شورای عالی مسکن اظهارات قابل تاملی را در رابطه باعدم استقبال مردم از واریز مبلغ تعهد داده شده برای مسکن ملی مطرح کرد.
«اسدالله عباسی در این جلسه یکی از مشکلات موجود در گیلان در خصوص نهضت ملی مسکن راعدم واریز مبلغ تعهد شده توسط متقاضیان دانست و گفته که در برخی از مناطق استان اراضی برای ساخت مسکن تهیه و هیچ‌مشکلی وجود ندارد ولی متقاضیان مبلغ مورد نیاز برای پذیرش در طرح مسکن را پرداخت نکردند که باید دلیل این امر مشخص شود. بنیاد مسکن و اداره کل راه و شهرسازی باید علت کاهش مبلغ واریزی توسط متقاضیان نهضت ملی مسکن را مشخص کنند و در صورت نیاز به این افراد کمک شود».
اما اظهارات استاندار گیلان برای جستجوی علت‌عدم واریز مبلغ احداث مسکن ملی درحالی صورت می‌گیرد که پیش از این کارشناسان بارها درباره پیش پرداخت در کنار اقساط میلیونی این پروژه در کنار تورم افسارگسیخته هشدار داده بودند.
در شرایط فعلی قشر متوسط و کم درآمد جامعه در کنار زوج‌های جوان به دنبال مسکن هستند و در کشوری که حقوق کارگران ۷ میلیون تعیین می‌شود، مشخص نیست کدام اقتصاددانی می‌تواند طرحی بریزد که آن‌ها بتوانند قسط ۱۰ میلیونی وام مسکن خود را بپردازند؟! چه برسد که پس اندازی هم داشته باشند.
طبیعی است که جامعه مستأجران و متقاضیان خرید خانه از حقوق بسیار بالایی برخوردار نیستند و طی سالهای اخیر نیز کشور تورم ۵۰ درصدی به بالا را تجربه کرده و دخل و خرج با هم نمی‌خواند! در این شرایط که مردم در به در باید دنبال تامین هزینه ودیعه مسکن اجاره‌ای خود باشند پرداخت یکباره ۴۰ میلیون تومان برای احداث مسکن می‌تواند دردسر ساز باشد.
واضح است، خانوارها باید درآمد کافی داشته باشند تا بتوانند مسکنی تهیه کنند و تا وقتی درآمدها به تناسب تورم افزایش نیابد نمی‌توان انتظار معجزه داشت!
در این بین حتی بانک‌ها که انتظار می‌رفت دولت را برای تامین مسکن یاری کنند، زیرپای دولت را خالی کرده‌اند و روزی نیست که حتی از نقش بانک‌ها در ایجاد تورم و مالکیت آن‌ها بر میلیون‌ها خانه خالی نشنویم.

Share