عدم توجه استاندار گیلان به دستور رئیس جمهور

کمتر از ده درصد از جایگاه‌های مدیریتی گیلان به جوانان اختصاص پیدا کرد

رئیس جمهور پس از رأی اعتماد هیئت وزیران به آقای اسدالله عباسی استاندار گیلان گفت: برای انتخاب همکاران خود بیش از همه، نگاه و توجه‌تان به جوانان و نیرو‌های انقلابی و کسانی باشد که برای دفاع از انقلاب و ارزش‌ها آماده فداکاری هستند اما وقتی به آمار‌ها و انتصاب‌ها دقت می‌کنید این آمار به کمتر از ده درصد می‌رسد و معنای این امر این است که استاندار گیلان از دستور رئیس جمهور سرپیچی کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،در یادداشت قبلی با عنوان “استاندار گیلان در تحقق وعده‌های دولت سیزدهم در گیلان چه نمره‌ای می‌گیرد؟” بیان کردیم که هدف ما در انتشار این سلسله یادداشت‌ها بررسی وعده‌های دولت مردمی حضرت آیت الله رئیسی و بررسی عملکرد دوران مدیریتی نزدیک به یکسال اسداله عباسی بعنوان نماینده عالی دولت و مدیران منتخب ایشان در استان گیلان می‌باشد.

عباسی از کجا به استانداری گیلان رسید

با رأی هیأت وزیران اسدالله عباسی بعنوان هجدهمین استاندار بعد از انقلاب استان گیلان منصوب شد وی که در سال ۱۳۴۰ در یکی از روستا‌های شهرچابکسر شهرستان رودسر متولدشده دانش آموخته مدرک کارشناسی ناپیوسته آموزش ابتدایی، کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت و دکترای تعلیم و تربیت و برنامه‌ریزی درسی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران می‌باشد، نمایندگی مردم شهرستان‌های رودسر و املش در ادوار هفتم، هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت کار، رفاه و اموراجتماعی بخشی از سوابق اجرایی اسدالله عباسی در طی سه دهه گذشته محسوب می‌شود. عباسی، پس از استیضاح شیخ الاسلامی وزیر وقت وزارت کار، رفاه و اموراجتماعی توسط نمایندگان، توسط محمود احمدی نژاد به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شد. وی در تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی دولت وقت به مجلس نهم پیشنهاد و در روز ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، بررسی سوابق ایشان در دستور کار مجلس قرار گرفت و توانست ۲۰۰ رأی از ۲۵۳ رأی نمایندگان را به خود اختصاص دهد هرچند عمر وزارت ایشان در این سمت، پنج ماه بیشتر نبود و نمی‌شود عملکرد دولت و یا وزارتخانه کار، رفاه و امور اجتماعی را در دوره عباسی دقیق مورد ارزیابی قرار داد اما بهر حال ایشان یکی از وزرای دولت محمود احمدی نژاد محسوب می‌شوند که در دولت مردمی حضرت آیت الله رئیسی بعنوان استاندارگیلان منصوب شده‌اند. عباسی در انتخابات مجلس یازدهم از حوزه انتخابیه رودسر و املش شرکت کرد، علی‌رغم اینکه وی عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری بود ولی در این دوره به جهت تغییر پیشینه سیاسی وی، حزب اعتدال و توسعه از او حمایت کرد به طوری که با توجه به عملکرد دولت، این حمایت باعث ریزش آرای او شد. و نتواست بعنوان نماینده مردم انتخاب بشود. اسدالله عباسی بعد از پایان انتخابات طی مصاحبه‌ای بیان کرد که از این حزب به جهت حمایت بدون هماهنگی با وی به دستگاه‌های ذی‌ربط شکایت خواهد کرد. که البته بعد از آن خبری در رسانه‌ها در این خصوص منتشر نشد. اسدالله عباسی استاندار ۶۱ ساله گیلان در ۲۸ مهرماه سال ۱۴۰۰ رسما کار خود را بعنوان نماینده عالی دولت در گیلان آغاز نمود.

قاعدتاً یکی از اولین اقدامات استانداران در آغاز به کار دولت‌های جدید انتخاب مدیران و فرماندارن همسو جریان سیاسی دولت می‌باشد که این امر در مورد ایشان هم صدق کرد هرچند ایشان تغییرات در استان را بسیار کند آغاز و در جلسات مختلف فرمودند من عجله‌ای برای تغییرات ندارم و تلاش می‌کنم با دقت همکارانم را انتخاب کنم اما بنظر می‌رسد بعد از گذشت بیش از ۲۵۰ روز از شروع بکار وی، می‌توان انتخاب همکاران و مدیران ایشان را در راستای سیاست‌ها و وعده‌های دولت مردمی مورد ارزیابی قرار داد. قبل از ورود به بخش اول این بخش از یادداشت‌ها؛ نگارنده بر این واقف هست که انتخاب معاونین و مدیران حق طبیعی آقای استاندار می‌باشد و ایشان بر اساس تشخیص خودشان و مشورت‌های لازم تیم همکار خود را انتخاب خواهند کرد، اما قطعاً آقای استاندار این را بهتر از ما می‌دانند که مسئولیت عملکردی همه‌ی این افراد متوجه شخص ایشان می‌باشد و فقط وی در مقابل ریاست محترم جمهور، هیأت وزیران، نمایندگان و مردم استان گیلان پاسخگو هستند.

انتظارات رئیس جمهور از استاندار جدید گیلان

رئیس جمهور پس از رأی اعتماد هیئت وزیران به آقایان علی‌محمد زنگانه، اسدالله عباسی و علیرضا قاسمی فرزاد استانداران گلستان، گیلان و همدان خطاب به آنان گفت: برای انتخاب همکاران خود بیش از همه، نگاه و توجه‌تان به جوانان و نیرو‌های انقلابی و کسانی باشد که برای دفاع از انقلاب و ارزش‌ها آماده فداکاری هستند.

دکتر رئیسی توجه به نیرو‌های ارزشی و انقلابی را شرطی مهم برای موفقیت در اداره امور دانست و گفت: برای انتخاب مدیران و همکاران به هیچ وجه تحت فشار کسی قرار نگیرید، بلکه ملاک شما عدالت‌خواهی، فسادستیزی، توجه به مردم و دغدغه‌مندی افراد برای گره‌گشایی از زندگی مردم باشد.

رئیس جمهور با اشاره به انتظارات مردم و جوانان انقلابی از دولت سیزدهم گفت: انتظار مردم این نیست که ما یک دوره مدیریتی صرفاً اداری را طی کنیم، بلکه انتظار دارند عقب‌ماندگی‌های گذشته در این دولت جبران شود.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی هشت بهمن ۱۴۰۰ در دیدار با نخبگان، علما، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم گیلان اظهار داشت: گیلان استانی است که نیروی انسانی کارآمد، از سرمایه‌های ارزشمند آن است که می‌تواند منشأ تحول باشد …. وی با تأکید بر اینکه بانیان وضع موجود نباید ادامه کار مدیریتی داشته باشند، اضافه کرد: باید با انتخاب مدیرانی جوان و تحول‌خواه برای کارآمد کردن دستگاه‌ها اقدام شود

عملکرد استاندار در انتصابات

بر اساس بررسی خبرنگار دیارمیرزا، تا کنون قریب به شصت انتصاب در حوزه معاونین استاندار، فرمانداران، مدیران کل ستادی استانداری و دستگاه‌های اجرایی توسط اسدالله عباسی و یا با معرفی ایشان صورت پذیرفته هست. تلاش کردیم بر اساس فرمایش ریاست محترم جمهور و قوانین بالادستی این ۶۰ انتصاب را در چهار محور بومی یا غیر بومی بودن، سن، همراهی با جریان سیاسی دولت و دستورالعمل احراز پست‌های مدیریتی مورد ارزیابی قرار دهیم.

۹۰ درصد مدیران گیلان بومی استان هستند

یکی از نکات مثبت انتخاب‌های اسدالله عباسی در معرفی و انتصاب مدیران تعیین شاخص بومی بودن و آشنایی آن‌ها با مشکلات و موضوعات استان گیلان می‌باشد که این امر در انتخاب این ۶۰ مدیر خودش را هویدا نمود به غیر از سه انتصاب اخیر اعضای هیأت مدیره منطقه آزاد انزلی که متأسفانه متولد گیلان نیستند و این در سابقه چند دهه اخیر این منطقه کم‌تر سابقه داشته، اما حدود ۹۰ درصد از مدیران منصوب آقای استاندار، در طول این نه ماه متولد گیلان و بومی استان محسوب می‌شوند در تقسیم جغرافیایی محل تولد این مدیران؛ بیش از ۵۰ درصد مدیران منصوب شده متولد شرق گیلان حدود ۲۰ درصد مرکز استان و مابقی متولد غرب استان می‌باشند. از این آمار‌ها می‌تواند تحلیل‌های مختلفی را بیان کرد اما جالب‌تر زمانی می‌شود که وقتی به آمار‌های مدیران منصوب شده که متولد شرق گیلان هستند توجه ‌کنیم خواهیم دید که بخش عمده‌ای از این عزیزان متعلق به حوزه انتخابیه آقای استاندار یعنی شهرستان‌های رودسر و املش می‌باشد و شهرستان‌های مرکز استان با پنج نماینده و جمعیت اکثریت نسبی استان، کمترین جایگاه مدیریتی را در مدیران دولت مردمی سیزدهم در گیلان به خود اختصاص داده‌اند.

کمتر از ده درصد پست‌های مدیریتی گیلان در اختیار جوانان می‌باشد!

بر اساس نظرسنجی‌ها بین افراد مختلف در فرهنگ‌ها و نقاط مختلف دنیا، مردم پایان جوانی و شروع دوران پیری رو ارقام مختلفی می‌دانند. خیلی از مردم سنین بین ۲۱ تا ۳۵ و میانگین نظر مردم در اجتماعی دیگر جوانی رو بین ۲۰تا  ۴۰ سالگی را سن جوانی معرفی می‌کنند. بر اساس آمار‌های مختلف هم در ایران سن جوانی از حدود ۲۵ تا ۴۰ سالگی تعیین شده است و ملاک ما هم برای بررسی سن مدیران منصوب شده دولت سیزدهم در استان گیلان همین سن می‌باشد. ریاست محترم جمهور هم در جلسه انتخاب استاندار گیلان و همچنین در دیدار با نخبگان گیلان به انتخاب جوانان بعنوان مدیران استان تأکید و اصرار نمودند در بررسی انتصاب‌های استاندار گیلان از آغاز به کار دولت سیزدهم تا به امروز متأسفانه کمتر از ده درصد ازاین انتصاب‌ها متعلق به جوانان استان گیلان بوده و مابقی مدیران منصوب شده در سن‌های میان سالگی و بعضا سال‌های آخر بازنشستگی می‌باشند!! اگر بخواهیم مدیران باقی مانده از دولت‌های قبل هم به این لیست اضافه کنیم آمار تصدی جوانان به پست‌های مدیریتی در رده معاون استاندار، فرماندار، مدیران کل بسیار پایین‌تر از رقم فعلی خواهد شد با بررسی ساده همین شاخص در دو استان گلستان و همدان که همزمان با گیلان استانداران آنجا هم در هیأت وزیران انتخاب شد انتخاب جوانان گلستانی و همدانی برای سمت‌های مدیریتی بسیار بالاتر از استان گیلان می‌باشد!

ادامه دارد….

Share