رئیس شورای شهر رشت خبر داد؛

احداث رستوران آبی و برج پرنده نگری در تالاب عینک رشت

رئیس شورای شهر رشت با اذعان به اینکه تالاب عینک یک ظرفیت و موهبت الهی است که سال‌ها به حال خود رها شده بود، گفت: احداث رستوران آبی و برج پرنده نگری در تالاب عینک رشت جزو طرح‌های پیشنهادی مشاور و در دست بررسی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از فارس، محمد حسین واثق کارگرنیا با اشاره به اینکه تالاب عینک رشت دارای چهار پهنه است، اظهار کرد: وجود این تالاب برای شهر رشت و منطقه عینک یک ظرفیت بسیار خوب محسوب می‌شود که متاسفانه در طول سالیان گذشته علیرغم اینکه طرح‌هایی در این باره پیشنهاد شد اما عملا اقدام موثری صورت نگرفت.

وی با تاکید به اینکه یکی از اولویت‌های شورای ششم استفاده از ظرفیت‌های موجود رشت است، افزود: متاسفانه این تالاب زیبا به واسطه بی‌توجهی‌های صورت گرفته به مکانی برای تخلیه پسماند برخی از ساکنین تبدیل شده بود و این موضوع نیز مشکلات و نگرانی‌هایی را برای افراد ساکن و شهروندان ایجاد کرده بود.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به انعقاد قرارداد مابین شهرداری رشت و آب منطقه‌ای گیلان بیان کرد: اخیرا قرار داد ۱۰ ساله‌ای مابین آب منطقه‌ای گیلان و شهرداری رشت درباره تالاب عینک منعقد شد و پس از آن شهرداری رشت با ورود به موضوع تالاب عینک، نسبت به جذب پیمانکار به منظور احیاء و باز زنده‌سازی آن اقدام کرد.

کارگرنیا با بیان اینکه پیمانکار این پروژه با مبلغ بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان لایروبی پهنه سه آن را آغاز کرده است، گفت: با توجه به اینکه پهنه‌های اول و چهارم نیز در سال‌های گذشته لایروبی شده بود انتظار می‌رود با لایروبی پهنه سوم تقریبا آلودگی‌های موجود تالاب به شدت کاهش و وسعت و عمق آن نیز افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه پیش از لایروبی پهنه سوم تالاب ۳/۲ دهم هکتار بود، گفت: پیش‌بینی می‌شود با انجام لایروبی، رفع تصرفات و معارضات، وسعت این پهنه تالاب به ۸/۳ دهم هکتار افزایش پیدا کندو مدت زمان این لایروبی نیز ۶ ماهه ارزیابی شده است.

رئیس شورای شهر رشت با بیان اینکه به منظور ساماندهی و بازنده‌سازی تالاب عینک، قراردادی با یکی از شرکت‌های مشاور به منظور تدوین سند راهبردی تالاب منعقد شده است، تصریح کرد: در حال حاضر شرکت فاز چهار طرح را به منظور بررسی و تصویب به شهرداری ارائه کرده که با تشکیل کمیسیون‌های ذیربط در شهرداری در حال بررسی است و پس از تایید طرح جهت تایید نهایی در اختیار شرکت مشاور قرار می‌گیرد و امیدواریم به مرحله اجرا در می‌آید.

کارگرنیا با اشاره به اینکه ۱۰ بسته سرمایه‌گذاری در اطراف تالاب عینک پیشنهاد شده است، بیان کرد: احداث رستوران آبی، پارک سلامت، برج پرنده نگری، سکوهای ماهیگیری، پارک کودکان، سینما سه بعدی، پارک بازی‌های نوین، پیست اسکیت، سایت نمایشگاهی، ایجاد بازارچه‌های موقت و احداث مجموعه‌های فرهنگی، ورزشی، تفریحی و غیره در این بسته سرمایه‌گذاری پیشنهاد شده است.

رئیس شورای شهر رشت با بیان اینکه اجرای این طرح‌ها در تالاب عینک رشت نیازمند جذب سرمایه گذار در بخش‌های مختلف است، گفت: با توجه به اینکه زمین‌های اطراف تالاب بعضا در مالکیت افراد ساکن محدوده است از این رو فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری ساکنین و علی‌الخصوص افراد بومی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به احداث پارک موضوعی در تالاب عینک رشت افزود: همچنین احداث موضوعی با عنوان پارک خلاق خوراک در این قسمت از شهر در دست بررسی است و ایجاد رینگ ۶ متری دور تالاب که شامل چهار متر به منظور پیاده راه و ۲ متر مسیر دوچرخه سواری و ایجاد فضای مکث و تفریحی است نیز در دستور کار قرار دارد که در آینده نزدیک نسبت به اجرای آن اقدام می‌شود.

Share