معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد؛

اگر تولید محتوا صورت نگیرد در جنگ رسانه ای قافیه را می بازیم

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مطالبه‌گری نباید به سیاه نمایی منجر شود، گفت: در ارزیابی رسانه‌ها، نقدهای سازنده یکی از اولویت‌های ارزیابی بود و این نشان دهنده اهمیت نقد سازنده و مطالبه‌گری توسط رسانه‌ها است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  فرشاد مهدی‌پور عصر امروز جمعه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۲ در جمع خبرنگاران در تالار مرکزی رشت با بیان اینکه سیاست کلی ما ارتقای سطح کیفی رسانه‌ها است، اظهار کرد: از اصحاب رسانه میخواهم که ماده ۲ قانون مطبوعات را که به وظایف و رسالت رسانه ها پرداخته توجه داشته باشند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نباید از روی دست یکدیگر مطالب را بردارند زیرا این در رسانه‌ها باعث ضعف در تولید محتوا می‌شود، گفت: در جامعه امروز که در جنگ رسانه‌ای به سر می‌بریم، تولید محتوا از وظایف اصلی رسانه ها است و اگر این مهم صورت نگیرد در جنگ رسانه‌ای قافیه را می‌بازیم.

مهدی پور با بیان اینکه مطالبه‌گری نباید به سیاه نمایی منجر شود، افزود: در ارزیابی رسانه‌ها و رتبه‌بندی، نقدهای سازنده نیز یکی از اولویت‌ها و اساس ارزیابی بود و در جشنواره ملی رسانه ها نیز اساسا بخش نقد اضافه شده و این نشان دهنده اهمیت نقد سازنده و مطالبه‌گری توسط رسانه‌ها است.

وی با اشاره به ارتباط استان گیلان با کشور روسیه و سایر کشورهای حوزه خزر از گذشته تا امروز، اضافه کرد: رسانه های گیلان باید افق چشم انداز درباره ظرفیت ها و مسائل استان خود داشته باشند، زیرا نیازمند جلوه جدید برای امیدآفرینی بین مردم هستیم؛ اگرچه آسیب ها و کمبودها و اشکالاتی وجود دارد، اما مطالبه گری ها نباید تبدیل به سیاه نمایی شود.

مهدی پور ماموریت این وزارتخانه را حمایت، نظارت و هدایت رسانه ها دانست و اضافه کرد: گیلان استانی کم برخوردار نیست و تجربه تاریخی و سیاسی و فرهنگی سابقه داری دارد.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت رسانه‌های غیررسمی بیان کرد: اگر در شهرستان یا استانی، رسانه غیررسمی فعالیت می‌کند وزارت ارشاد می‌تواند در این زمینه اقدام قانونی کند ولی در خصوص فعالیت رسانه‌ای در دیگر پلتفرم‌ها ارشاد نمی‌تواند اقدامی داشته باشد.

صاحب امتیاز رسانه موظف به بیمه خبرنگاران است

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی نیز در ابتدای این نشست با بیان اینکه ارادت ویژه‌ای به رسانه‌های استان گیلان دارم و در چند سال اخیر چند بار به این استان سفر کرده‌ام، اظهار کرد: حجم بالای رسانه‌های استان گیلان نشان دهنده ظرفیت بالایی است.

ایمان شمسایی با بیان اینکه طبق ماده ۴۶ قانون مطبوعات، صاحب امتیاز رسانه موظف به بیمه خبرنگاران است، گفت: همچنین در حال حاضر  خبرنگاران میتوانید از خدمات بیمه‌ای صندوق اعتباری هنر استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به ارزیابی رسانه‌ها، افزود: در این دوره از ارزیابی رسانه‌ها شیوه جدیدی به کار برده شده و به استانها اختیارات بررسی‌ داده شده و ارزیابی کیفیت در استانها انجام می‌شود و برای بخش‌های مختلف و کارکردهای خبری امتیاز در نظر گرفته شده است زیرا هم ساختار تحریریه و هم محتوا مهم است.

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی با بیان اینکه هیچ شغلی در کشور به اندازه رسانه حمایت انجام نمی‌شود، افزود: این حمایت از انواع مختلفی از جمله دریافت یارانه و معافیت‌ها در زمینه‌های مختلف است که آگهی‌های دولتی هم به رسانه‌ها پرداخت می‌شود.

شمسایی با بیان اینکه حمایت‌های وزارت ارشاد از رسانه‌ها بر اساس ساختار تحریریه و محتوا است و این مهم باید توسط رسانه‌ها در نظر گفته شود، گفت: در خصوص آگهی پایگاه‌های خبری مشکلی در ساختار سازمان‌های دیگر است که در این خصوص طی چند ماه اخیر نامه نگاری‌هایی با مجلس انجام شده تا این موضوع نیز حل شود.

Share