کنترل کیفیت جک های پنوماتیک smc و festo

برای تهیه جک پنوماتیک تنها به نمایندگی های معتبر که به آنها اعتماد دارید مراجعه کنید زیرا که استفاده از جک اشتباه و بی کیفیت خسارات هنگفتی می تواند به بار بیارد.

جک های پنوماتیک در ابزار مهم در صنایع مختلف هستند که خرید آنها با توجه به کیفیت پایین محصولات بازار و وجود محصولات غیراصل و بی کیفیت از جمله چاش های این روز هاست  از این جهت کسب دانش کافی و شناخت مشخصات و کیفیات این محصول قبل از خرید به شما کمک می کند محصولات غیراصل را تشخیص دهید و نمایندگی های معتبر بازار را بشناسید.

کنترل کیفیت جک های پنوماتیک

نحوه کارکرد جک های پنوماتیک

جک پنوماتیک نوعی وسیله مکانیکی می باشد که با بهره گیری از انرژی هوای تحت فشار اقدام به تولید نیرو میکند. این جک ها متشکل از سیلندر، پیستون و میله پیستون هستند که فشار موجود در سیلندر با وارد شدن هوا به یک سمت سیلندر افزایش پیدا میکند. هنگامی که فشار داخلی بیشتر میشود پیستون در سمت خاصی شروع به حرکت میکند. میله پیستون نیز نیروی به وجود آمده را به جسمی که باید جا به جا شود انتقال میدهد.

سیال کار در این جک ها هوای فشرده می باشد به همین جهت نیز بهره گیری از این محصولات در محیط هایی که به تمیزی بیشتری احتیاج دارند انتخاب بسیار مناسبی است به علت اینکه در زمان نشتی باعث آلوده شدن محیط اطراف نمیشوند. جک های پنوماتیکیsmc در حین کار سر و صدایی ایجاد نمی کنند و احتیاجی به مخازن بسیار بزرگ برای سیال کار نخواهند داشت.

بخش های مختلف جک پنوماتیک

پیستون:  اصلی ترین قسمت یک جک پنوماتیکی پیستون آن است که دور آن  پکینگ ها و اورینگ ها واقع شده اند. پیستون عموما از آلیاژ چدن یا آلومینیوم ساخته میشود. هوای فشرده شده کمپرسور در قسمت های جلویی یا پشتی این قطعه قرار گرفته که منجر به حرکت آن میشوند.

سیلندر: از دیگر قسمت های مهم این جک ها سیلندر است که عموما از جنس آلومینیوم تولید میگردد. پیستون و میل پیستون نیز درون آن واقع شده اند و همه حرکات درون سیلندر صورت میگیرند. عمده خرابی های این جک ها به سیلندر مربوط میشوند به علت اینکه وجود یک خراش داخل سیلندر منجر به نشتی باد به بیرون میگردد.

میله پیستون: محل قرار گیری این قسمت روی پیستون است و غالبا از جنس کروم ضد زنگ ساخته میشود. بخش بالایی این قطعه عموما رزوه میشود و میتوان جک را توسط مهره به دستگاه وصل کرد.

اورینگ ها: اورینگ ها به نوعی مکمل پکینگ ها هستند و در جهت آب بندی بهتر جک ها استفاده میگردند.

پورت های ورودی و خروجی:  این پورت ها در همه جک های پنوماتیک وجود دارند.مدل های یک طرفه دارای یک پورت و مدل های دو طرفه شامل دو یا سه پورت میشوند.

سیلندر اس ام سی

 

انواع جک پنوماتیک

جک های پنوماتیک دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه مهم ترین آن ها را بررسی میکنیم:

جک یا سیلندرهای یکطرفه پنوماتیک

جک های یک طرفه همانطور که از نامشان مشخص است تنها از یک سمت کورس حرکتی خود عمل می کنند و به صورت کلی دارای یک پورت در جهت ورود و خروج هوا هستند. در این مدل سیلندرها با وارد شدن هوای فشرده از یک جهت پیستون متحرک به حرکت در می آید.

زمانی که فشار هوا قطع میشود به وسیله فنر بازگرداننده که در جهت مقابل واقع شده است میله پیستون و پیستون به شکل اولیه برمیگردند. از این مدل ها در جهت فشرده کردن و پرس کردن قطعات مربوط به تولید گیره های پنوماتیکی و جدا نمودن  قطعه از قالب ساخت و مانند آن استفاده می کنند.

جک یا سیلندر های دو طرفه

سیلندر پنوماتیک مدل دو طرفه قادر است از هر دو جهت کورس حرکتی خود عمل کند به این مفهوم که در هر دو حالت رفت و برگشت پیستون و شفت میتوانند به حرکت خود ادامه دهند. در مدل های دو طرفه فنر بازگرداننده ای وجود ندارد و هر دو حرکت رفت و برگشت به وسیله هوای فشرده صورت میگیرد به این مفهوم که دو پورت برای ورود و خروج هوا وجود دارند.

برخی از این نوع جک های پنوماتیک میتوانند شامل میله پیستون دو طرفه یا شفت دو طرفه باشند. این مسئله موجب میشود که از دو جهت میله پیستون یا سیلندر شفت خارج شود و بتواند از هر دو سمت کار خود را انجام دهد.

جک ها یا سیلندرهای چند حالته

این مدل از جک های پنوماتیکی از اتصال دو یا چند سیلندر به هم ساخته میشوند این موضوع باعث میشود که بتوان بیشتر از دو موضع انتهایی را ایجاد نمود. در این میان میتوان به سیلندرهای تاندم اشاره کرد. در این مدل ها دو یا چند سیلندر درون یک بلوک واحد قرار میگیرند. مزیت این مدل این است که با وجود اینکه قطر نصب ثابت است نیروی سیلندر افزایش پیدا میکند.

جک ها یا سیلندرهای با شفت چرخشی

همانگونه که از نام این مدل ها مشخص است برعکس جک های نوع معمولی میل پیستون یا شفت دارای حرکت چرخشی می باشد. این حرکت چرخشی میتواند به صورت های محدود یا نامحدود باشد به این معنی که شفت به شکل دائم  در حال چرخش است.

سیلندر فستو

طول عمر جک های پنوماتیک

جک های پنوماتیک دارای طول عمر بالایی می باشند اما برای افزایش این میزان مواردی هستند که باید آن ها را رعایت کنید. در ادامه به بررسی آن ها میپردازیم:

استفاده از فیلتر مناسب

انتخاب یک فیلتر مناسب برای این جک ها تاثیر زیادی در کارایی و افزایش طول عمر آن ها دارد. ابعاد منافذ یک فیلتر نمایانگر کوچکترین ابعاد ذراتی است که قادرند وارد فیلتر شوند.

بهره گیری از تنظیم کننده فشار

رگولاتورهای پنوماتیک به وسیله کمپرسور تولید میگردند که دارای نوسان  هستند.اگر در لوله ها به هر طریقی تغییرات فشار ایجاد شود در ویژگی های سوئیچینگ و زمان حرکت سیلندرها میتواند تاثیرات منفی بگذارد. همین موضوع باعث میشود که فشار ثابت یکی از عوامل مهم در عملکرد صحیح یک کنترل پنوماتیکی باشد.

روغن کاری مناسب

برای بعضی از قطعات هوای روغن کاری شده ضرر دارد اما در مورد قطعات مربوط به بخش قدرت سیستم پنوماتیکی ضروری  می باشد به همین علت روغن کاری هوای فشرده باید برای بخش هایی انجام شود که به روغن کاری احتیاج دارند.

جک پنوماتیک smc و festo

کاربرد جک های پنوماتیک در صنعت

این جک ها دارای کاربردهای بسیاری در صنعت هستند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره میکنیم:

دستگاه ها و تجهیزات صنایع غذایی

تجهیزات انتقال

بازو بسته نمودن درب های کشویی در تجهیزات فرآیند

قفل های ایمنی روی درب های دسترسی

صنایع پرسکاری

صنایع سوراخکاری

ترمزهای صنعتی

جا به جایی قطعات

تهیه جک پنوماتیک با کیفیت

پس از کسب اطلاعات کافی در مورد جک ها و ویژگی های مختلف آنها می توانید کیفیت محصولات موجود در بازار را شناسایی کنید هر چند که محصولات غیر اصلی وجود دارند که به سختی قابل شناسایی اند. برای همین برای تهیه جک پنوماتیک تنها به نمایندگی های معتبر که به آنها اعتماد دارید مراجعه کنید زیرا که استفاده از جک اشتباه و بی کیفیت خسارات هنگفتی می تواند به بار بیارد. نمایندگی پنوماتیک sm30  از معتبر ترین ها در این عرصه است که بیش از یک دهه وارد کننده انحصاری محصولات پنوماتیکی smc  و festo  از ژاپن و آلمان می باشد. تمام محصولات شامل ضمانت می باشند و به شما پیشنهاد می شود با ورود به سایت نمایندگی smc  انواع محصولات ما را بررسی کنید و با کمک کارشناسان ما مناسب ترین مدل جک را برای نیاز خود پیدا کنید.

Share