سرمایه گذاری در تولید مواد غذایی

از گذشته های دور تا کنون اولویت تمامی سرمایه گذاران سرمایه گذاری در تولید مواد غذایی و دستگاه بسته بندی بوده و هست.

سرمایه گذاری در تولید مواد غذایی از آنجا هائز اهمیت است که یکی از اصلی ترین نیاز های روزانه انسان در تمامی نقاط جهان است. از گذشته های دور تا کنون اولویت تمامی سرمایه گذاران سرمایه گذاری در تولید مواد غذایی و دستگاه بسته بندی بوده و هست. کسب وکار هایی که در صنایع غذایی فعالیت دارند می توانند طیف گسترده و وسیعی از محصولات غذایی را تولید کنند. کارخانه جات بزرگ، کسب وکار های خانگی، تولیدی های کوچک و بزرگ همه می توانند در زمینه تولید مواد غذایی فعالیت داشته باشند و در این بازار پهناور سود بسیار داشته باشند. یکی از تهدیداتی که تولید کنندگان و سرمایه گذاران با آن روبرو هستند، شرایط نابسامان اقتصادی کشور است. صنایع غذایی کمترین ریسک را در پیش خواهد داشت.

سرمایه گذاری کم ریسک و پر سود تولید مواد غذایی

سرمایه گذاری همیشه یکی از پر ریسک ترین امور بوده و هست. هیچ کارآفرین و تولید کننده ای وجود ندارد که با این ریسک ها و خطرات روبرو نشده باشد. وجود ریسک زیاد و بازار بسیار رقابتی موجب شده است تا کارآفرینان و تولیدکنندگان با احتیاط بیشتری در این حوزه ورود کنند و سرمایه خود را صرف آن کنند. آمار ها و تحقیقات نشان داده است که صنایع غذایی و سرمایه گذاری در تولید مواد غذایی حتی در شرایط کنونی با وجود رقبای بسیار، هنوز کم ریسک ترین و پر بازده ترین زمینه و حوزه برای سرمایه گذاری کشور ایران با در اختیار داشتن پتانسیل های فراوان در صنعت کشاورزی، همواره به عنوان یکی از گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری در تولید صنایع مرتبط با محصولات کشاورزی است؛ در نتیجه صنایع غذایی جزو بهترین خط تولید در ایران محسوب میشود.

دلایل سرمایه گذاری در صنایع غذایی ایران

دلایل سرمایه گذاری در صنایع غذایی ایران کم ریسک بودن و پر سود بودن این زمینه می باشد. نیاز و درخواست بالا در محصولات غذایی یکی از مهمترین مزایای سرمایه گذاری در تولید مواد غذایی می باشد. پیشنهادات زیاد و تاثیر گذاری برای سرمایه گذاری در تولید مواد غذایی وجود دارد.

در ادامه به بررسی دلایل سرمایه گذاری در تولید مواد غذایی در ایران می پردازیم:

دسترسی آسان به نیروی کار:

یکی از مهمترین دلایل، نیروی کار ارزان می باشد. با توجه به حقوق و دستمزد بسیار پائین کارگر در ایران، و همچنین نیازمندی های شغلی بسیار بالا، دسترسی به نیروی کار تولید مواد غذایی بسیار آسان و کم هزینه خواهد بود.

دسترسی ارزان به  منابع انرژی:

سرمایه گذاری در تولید مواد غذایی نیاز به دسترس بود منابع و انرژی برق، آب، گاز، نفت و… است. این منابع در ایران بسیار ارزان تر و فراوان تر از دیگر کشور ها می باشد و یکی از بهترین مزیت ها برای تولیدات محسوب می شود.

موقعیت جغرافیایی و استراتژیک ایران:

موقعیت ایران در زمینه آب و هوایی و چهار فصلی بودن ایران از مهمترین موارد می باشد. کشاورزی و تولید مواد غذایی نیاز به حاصل خیز بودن هر کشور دارد. به دلیل فرصت خوب کشاورزی، بر فرض مثال تولید چیپس میوه با دستگاه میوه خشک کن یکی از پر سود ترین و کم ریسک ترین روش ها برای سرمایه گذاری در تولید مواد غذایی است.

گستردگی زمین های پرورشی و کشاورزی:

کشور ایران بیش از ۱۶۵ میلیون الی ۲۰۰ میلیون هکتار زمین با خاک حاصل خیز و مناسب برای کشاورزی دارد. این مورد نیز از مزیت ها و دلایل سرمایه گذاری در تولید مواد غذایی و ورود به عرصه صنایع غذایی در ایران می باشد.

مزایای سرمایه گذاری مواد غذایی

مواردی که قبل از سرمایه گذاری در تولید باید بدانیم! ایده های کسب و کار پر سود و موارد زیادی وجود دارد که برای کار آفرینان و تولیدکنندگان هائز اهمیت است و از مزایای یک سرمایه گذاری درست و مطمئن محصوب می شود در ادامه تعدادی از مهم ترین موارد از مزایای سرمایه گذاری در تولید مواد غذایی را برای شما بیانت می کنیم:

سود دهی و باز دهی دارایی کل ROA

ROA یا بازدهی دارایی کل در سرمایه گذاری در تولید مواد غذایی یک شاخص بسیار مهم برای هر شرکت است؛ زیرا به سرمایه گذاران نشان می دهد که واقعاً چگونه شرکت از نظر تبدیل دارایی ها به سرمایه خالص رفتار می کند. در نتیجه، می توان استنباط کرد که هرچه این معیار درصد بیشتری باشد، بهتر است. به عبارت دیگر، بازده دارایی(ROA) میزان کارآمدی یک شرکت در کسب سود از منابع اقتصادی یا دارایی های موجود در ترازنامه خود را اندازه گیری می کند.

چگونه بازدهی کل دارایی یا ROA را محاسبه  کنیم؟

ROA با تقسیم درآمد خالص شرکت بر میانگین کل دارایی های آن محاسبه می شود . سپس به صورت درصد بیان می شود. سود خالص را می توان در انتهای صورت سود و زیان شرکت یافت و دارایی ها در ترازنامه آن یافت می شود. میزان ROA 5٪ یا معمولا خوب در نظر گرفته می شود، در حالی که بازدهی ۲۰٪ یا بهتر عالی در نظر گرفته می شود. به طور کلی، هر چه ROA بالاتر باشد، شرکت در تولید سود آوری، کارآمدتر است. با این حال، ROA هر شرکتی باید در چارچوب رقبای خودش در همان صنعت در نظر گرفته شود.

حاشیه سود عملیاتی

حاشیه سود عملیاتی یک نسبت سودآوری یا عملکرد است که نشان دهنده درصد سودی می باشد که یک شرکت یا تولیدی از عملیات خود قبل از کسر مالیات و هزینه های بهره تولید می کند. حاشیه سود عملیاتی با تقسیم سود عملیاتی بر کل درآمد و نمایش آن به صورت درصد محاسبه می شود.

چگونه حاشیه سود عملیاتی را محاسبه کنم؟

برای محاسبه نسبت حاشیه سود عملیاتی یک شرکت، درآمد عملیاتی آن را بر درآمد خالص فروش آن تقسیم کنید:

حاشیه سود عملیاتی = درآمد عملیاتی / درآمد فروش.

درآمد عملیاتی (EBIT) = درآمد ناخالص – (هزینه های عملیاتی + هزینه های استهلاک).

نقطه سر به سر

نقطه سربه سر در اقتصاد، تجارت – و به طور خاص حسابداری بهای تمام شده یا نقطه ای است که در آن هزینه کل و درآمد کل برابر باشد؛ یعنی هیچ زیان یا سود خالصی در آن وجود ندارد. به عبارت دیگر نقطه سر به سر یعنی شما به سطحی از تولید رسیده‌اید که هزینه‌های تولید برابر با درآمدتان از تولید باشد. نقطه سر به سر یکی از پارامتر های مهم برای سرمایه گذاران و تولیدکنندگان در زمینه سرمایه گذاری در تولید مواد غذایی و… محسوب می شود.

سرمایه اولیه کم

سرمایه اولیه یکی اصلی ترین دغدغه ها برای تولید کنندگان و سرمایه گذاران در حوزه و زمینه های مختلف به حساب می آید. بر اساس آمار و تحقیقات در حوزه سرمایه گذاری کم نشان داده است که سرمایه گذاری در تولید مواد غذایی در ایران نیاز به سرمایه اولیه زیادی ندارد. هرچه سرمایه اولیه کم تر نیاز باشد برای سرمایه گذاران نیز خوشایند خواهد بود.

تامین مواد اولیه تولیدات داخلی

تامین کنندگان مواد اولیه، منابع طبیعی یا سایر مواد اولیه و خام را جمع آوری می کند و آنها را برای تولید کنندگان و سرمایه گذاران در تولید ارسال می کند. در کشور ایران به دلیل شرایط جغرافیایی و منابع زیاد، تامین مواد اولیه و خام کار دشوار و گرانی نخواهد بود.بر فرض مثال برای راه اندازی خط تولید چیپس ، سیب زمینی به وفور در کشور وجود دارد و با قیمت ارزان و به راحتی می توان آن را تامین کرد.

Share