رئیس اتاق بازرگانی گیلان عنوان کرد؛

شکست بزرگ در توسعه صادرات به روسیه | سفر هیئت‌های تجاری از حالت نمایشی و فرمایشی خارج شود

رضائیان با اشاره به اینکه پس از مناقشه روسیه با اکراین و اعمال سیاست تحریمی علیه روسیه و متقابل آن ایران، انتظار می‌رفت صادرات ایران افزایش یابد، افزود: ولی متاسفانه باید اعلام کنم کل صادرات کشورمان به روسیه در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱.۱ میلیارد دلار افزایش داده شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان در گفتگوی ویژه خبری شبکه باران، پیرامون چالشها و چشم اندازی های تجارت و فرصت سرمایه گذاری در گیلان اظهار کرد: استان گیلان با کشور‌های قزاقستان، آذربایجان و روسیه مرز مشترک آبی و زمینی دارد.

قاسم رضائیان با با بیان اینکه قزاقستان متاسفانه تجار ما بسیار اندک ارتباط دارند، افزود: اتاق بازرگانی گیلان تاکنون اقداماتی در این کشور برای استفاده از فرصت‌ها نداشته است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر عمدتا کالاهایی که از بنادر شمالی به قزاقستان حمل می‌شود به علت پائین بودن هزینه‌های ترخیص آن است، یادآور شد: این کالاها پس از ترخیص به روسیه حمل می‌شود چون قزاقستان عضو اوراسیا بوده و با روسیه تجارت آزاد دارد.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان بیان کرد: در آذربایجان تعداد معدودی از تجار آستارایی ما ارتباط دارند که می‌تواند بیشتر از شود اما از بازار روسیه که در این استان و حتی در کشور بیشترین شعار، سفرها و تبلیغات را داشتیم کمترین بهره را برده ایم.

رضائیان با بیان اینکه روسیه سالیانه حدود ۲۹۰ میلیارد دلار از کشورهای جهان واردات دارد، بیان کرد: کل صادرات کشورمان تا قبل از امضای موافقتنامه اوراسیا چیزی حدود ۳۶۰ میلیون دلار بود و بعد از موافقتنامه و اجرای آن در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۹۹۶ میلیون دلار افزایش یافت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پس از مناقشه روسیه با اکراین و اعمال سیاست تحریمی علیه روسیه و متقابل آن ایران، انتظار می‌رفت صادرات ایران افزایش یابد، افزود: ولی متاسفانه باید اعلام کنم کل صادرات کشورمان به روسیه در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱.۱ میلیارد دلار افزایش داده شده که این آمار با توجه به فراهم بودن شرایط، و تقاضای بالای بازار روسیه یک شکست بزرگی برای ما است، در حالی ترکیه علیرغم درگیر بودن با بحران زلزله توانست حدود ۵ میلیارد دلار صادرات خودش را به روسیه افزایش دهد.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان در ادامه تصریح کرد: هند مبادلات تجاری خود با روسیه را طی یک سال از ۱۳.۵ میلیارد دلار به ۲۸ میلیارد دلار رسانده که از نظر وزنی چیزی حدود بالغ به ۴۰ میلیون تن کالا را شامل می‌شود ما حتی در حمل ترانزیت این کالاها موفق عمل نکردیم که عمدتا بخاطر ضعف در زیرساخت و مدیریت لجستیک ناموفق بودیم که باید در این خصوص برنامه‌های کارشناسی ویژه بگذارید تا تحلیل لازم بعمل آید .

رضائیان در بخش دیگری از اظهارات خود به توافق ایران و روسیه برای احداث راه آهن رشت – آستارا کرد و گفت: این اتفاق خوبی است که روسیه قرار است روی پروژه ساخت ریل رشت به آستارا سرمایه‌گذاری کنند و با این کار اتفاقات بزرگ اقتصادی در استان را شاهد خواهیم بود.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان با بیان اینکه محصولات کشاورزی حدود ۷۱ درصد کل صادرات کشورمان را تشکیل می‌دهد، یادآور شد: باید تلاش کنیم صادرات کشور به روسیه را متنوع و افزایش دهیم که در این رابطه باید یک عزم و اراده ملی ایجاد کنیم و آن را از استان خود شروع کنیم.

رضائیان با تاکید بر اینکه باید سفرهای هیئت‌های تجاری از حالت نمایشی و فرمایشی خارج شده و بصورت هدفمند برنامه ریزی و بازار هدف توسط متخصصان ارزیابی شود، متذکر شد: استان گیلان دارای ظرفیت‌های ارزشمندی بوده که می‌تواند به اقتصاد، صادرات و ترانزیت کشور کمک کند و نقش آفرین باشد و این آرزو با همت و همگرایی فعالان اصلی عرصه صنعت، معدن، کشاورزی، تجارت، گردشگری و جامعه فرهنگی و علمی و رسانه‌ای خواهد بود و همه باید به میدان کار بیایند.

وی در پایان گفت: نقص و اشکال خود را بپذیریم، اتاق بازرگانی گیلان و ایران بالاترین قصور و کوتاهی را در این بخش انجام دادند و امیدوارم خدا یاری کند تا مسیر درستی را پیش برویم.

Share