در دیدار رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران روسیه با رییس جدید شورای تجاری روسیه و ایران؛

دولت و بخش خصوصی به دنبال توسعه ناوگان دریایی در خزر | حذف برخی عوارض گمرکی

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در سفر به مسکو در دیدار با رییس شورای تجاری روسیه و ایران به تلاش دولت وبخش خصوصی ایران برای توسعه ناوگان تجاری در خزر اساره کرد و گفت: تعداد کشتی‌های موجود در دریای خزر کفاف تقاضای انتقال بار را نمی‌دهد به همین منظور دولت و بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران به دنبال توسعه ناوگان تجاری در خزر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه صبح امروز با آقای لئونید لوژچکو رییس جدید شورای تجاری روسیه و ایران در محل دفتر کار وی در مسکو ملاقات کرد.
در این ملاقات هادی تیزهوش تابان با بیان این مطلب که با تلاش جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه توسعه روابط اقتصادی در حال رشد است و قطعا اتاق مشترک و شورای تجاری در راستای تحقق اهداف اقتصادی کشور خود و توسعه روابط اقتصادی طرفین گام بر می‌دارد گفت: برخی مشکلات به ویژه در خصوص لجستیک وجود دارد که باید حل شوند و در حال حاضر بخاطر کم عمق شدن دهانه ولگا کشتی‌های ایرانی و روسی با ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت اقدام به به حمل بار می‌نمایند.
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه اضافه کرد: تعداد کشتی‌های موجود در دریای خزر کفاف تقاضای انتقال بار را نمی‌دهد، ما باید دریامحور عمل کنیم و فعالیت تجاری خود را در دریای خزر افزایش دهیم.
تیزهوش تابان با تاکید بر اینکه توسعه ناوگان در خزر امری بی‌بدیل است و دولت و بخش خصوصی در ایران به دنبال توسعه ناوگان است تصریح کرد: بخش خصوصی و بخش دولتی در حال خرید چند کشتی باری از جمله کشتی رو-رو برای افزایش فعالیت تجاری در دریای خزر هستندو کشتیرانی دریای خزر هم با اقدامات موثری را که آغاز کرده است در حال افزایش ناوگان تجاری در خزر است.
به اذعان رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، اتاق بازرگانی ایران با همکاری اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه قرار است هیئت بزرگی از تجار و بازرگانان ایرانی را برای شرکت در همایش اسلامی قازان در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ماه سال‌جاری به شهر قازان مرکز جمهوری تاتارستان اعزام نمایند.
وی اضافه کرد: ریاست این هئیت را آقای شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران بر عهده خواهند داشت.
تیزهوش تابان در این دیدار با پیشنهاد اینکه برای تسهیل در روابط تجاری دو کشور تفاهم‌نامه همکاری بین “اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه” و “شورای تجاری روسیه و ایران” تنظیم گردد، به توسعه روابط و همکاری‌های مشترک مجددا تاکید داشت.

آقای لئونید لوژچکو نیز در این دیدار با اشاره با اینکه حدود ۲۰ سال پیش کار با ایران را شروع کرده‌اند و بیشتر در حوزه انرژی فعالیت می‌کنند گفت: روابط اقتصادی و تجاری ایران و روسیه امروزه در حال رشد چشمگیری است و هدف از فعالیت مشترک ما رشد و توسعه این فعالیت‌هاست.
لوژچکو افزود با بیان اینکه از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب ایران را گشته‌اند خاطر نشان کرد: ایران کشور زیبا و بزرگی است، علاوه بر فعالیت‌های تجاری، می‌توان کارهای گردشگری را نیز توسعه و گسترش داد.
رییس شورای تجاری روسیه و ایران با تاکید بر اینکه در حال حاضر روی دو موضوع بسیار مهم تمرکز کرده‌اند ادامه داد: اول توسعه زیرساخت‌های لجستیکی و دوم حل مشکل نقل و انتقالات منابع مالی است.
به گفته او، دولت فدراسیون روسیه و دولت جمهوری اسلامی ایران در حال تنظیم موافقت نامه همه‌جانبه‌ای هستند که در آینده نزدیک بین رؤسای جمهور دو کشور به امضا خواهد رسید، ما در تنظیم این موافقتنامه بزرگ به طرفین کمک و مساعدت می‌کنیم.
لئونید لوژچکو در توضیح بیشتر در این رابطه با بیان این که در این موافقتنامه حذف دریافت برخی از عوارض گمرکی بین دو طرف پیش‌بینی شده است اظهار داشت: یکی از مشکلات ما در حال حاضر رسوب‌گذاری دهانه رود ولگاست که باعث شده تا کشتی‌های باری با حداقل ظرفیت در این رود بزرگ تردد نمایند، دولت فدرال روسیه بودجه لازم را برای حل این مشکل اختصاص داده و در آینده نزدیک لایروبی دهانه این رود آغاز می‌شود و مشکل تردد کشتی‌های باری حل خواهد شد.
به اذعان او دولت روسیه در حال ساخت ۱۶ کشتی باری برای استفاده آن‌ها در مسیر کریدور «شمال – جنوب» است. با برنامه‌ریزی‌های به عمل‌آمده حجم تجارت دو کشور تا سال ۲۰۲۵ به ۷/۵ میلیارد دلار خواهد رسید.
گفتنی است در پایان طرفین توافق کردند که کارشناسان مربوطه پیش‌نویس تفاهم‌نامه پیشنهادی را با همکاری یکدیگر آماده نمایند و پس از تصویب دو طرف در همایش اسلامی قازان به امضا برسانند.

Share