رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه از جزییات سفر هیئت بزرگ تجاری روسیه به ایران می‌گوید؛

سفر هیئت بزرگ تجاری روسیه محصول شکل گیری پیوندهای اقتصادی با همسایگان است

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه سفر هیئت بزرگ تجاری روسیه محصول شکل‌گیری پیوندهای اقتصادی ایران با همسایگان است، گفت: بدون شک توسعه پیوندهای اقتصادی با کشورهای همسایه بهترین روش تقابل با اثرات مخرب فشار تحریم‌ها می‌باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا؛ روز دوشنبه هفته جاری به دعوت اتاق بازرگانی ایران یک هیئت بزرگ اقتصادی به سرپرستی آقای سرگی کاترین رئیس اتاق بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه وارد تهران خواهد شد و ضمن دیدار با همتایان اقتصادی و شرکت در اجلاس دو جانبه، تعدادی از مهمانان برای آشنایی با ظرفیت‌های اقتصادی و بازدید از برخی شرکت‌های تولیدی از استان‌های تهران، گیلان، مازندران و اصفهان نیز بازدید خواهند کرد.
در این باره هادی تیزهوش تابان رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه ضمن تایید سفر این هیات بلند پایه تجاری می‌گوید: سفر هیئت بزرگ اقتصادی روسیه به ایران محصول شکل گیری پیوندهای اقتصادی ایران با همسایگان است. در دولت سیزدهم این روابط انسجام و توسعه بیشتری یافته است، لذا روز دوشنبه اتاق بازرگانی ایران، میزبان این هیئت بزرگ تجاری به سرپرستی رئیس اتاق بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه خواد بود.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، سفر هیئت تجاری روسیه به ایران را یک هیئت بزرگ متشکل از ۱۲۰ فعال اقتصادی و تاجر روسیه عنوان کرد و در توضیحی بیشتر در این باره با بیان اینکه این سفر در راستای توسعه مراودات همه جانبه با کشورهای همسایه، گسترش روابط با فدراسیون روسیه در دستور کار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران قرار گرفته است گفت: شرایط جدید منطقه‌ای نیز باعث شده تا روسیه برای توسعه روابط اقتصادی با ایران تمایل بیشتری نشان دهد، بدین منظور اتاق بازرگانی روسیه تصمیم گرفته تا یک هیئت بزرگ اقتصادی و تجاری را به ایران اعزام نماید.
به گفته وی با استفاده از ظرفیت تفاهم نامه «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» و توان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی می‌توان کیفیت و کمیت این همکاری‌ها را ارتقا داد.
وی افزود: بدون شک توسعه پیوندهای اقتصادی با کشورهای همسایه بهترین روش تقابل با اثرات مخرب فشار تحریم‌ها می‌باشد و استان‌های مرزی نقش موثری در توسعه روابط با همسایگان را دارند.
هادی تیزهوش تابان در رابطه با هدف و مدت حضور هیئت بزرگ تجاری فدراسیون روسیه به ایران اظهار داشت: هیئت تجاری و اقتصادی روسیه به ریاست آقای سرگی کاترین رئیس اتاق بازرگانی و صنعت فدراسیون روسیه دوشنبه هفته جاری (۲۳ آبان) وارد تهران خواهد شد، لذا بر اساس اطلاعات به دست امده در ترکیب هیئت روسی بیش از ۱۲۰ نفر از تجار و فعالان اقتصادی از مسکو و مناطق مختلف روسیه قرار دارند و طبق برنامه ریزی صورت گرفته صبح روز سه شنبه به میزبانی اتاق بازرگانی ایران همایش تجاری ایران – روسیه و نشست‌های (بی‌تو بی)، در محل هتل اسپیناس پالاس برگزار خواهد شد.
وی در همین رابطه با اشاره به اینکه در این همایش یک روزه مقامات دولتی و فعالان تجاری و اقتصادی دو کشور حضور خواهند داشت و اعضای هیئت روسی صبح روز چهارشنبه در چهار گروه به فعالیت خود در ایران ادامه خواهند داد اضافه کرد: گروه اول در تهران می‌مانند و به بازدیدها و انجام ملاقات‌ها با همتایان خود ادامه می‌دهند، گروه دوم به رشت، گروه سوم به ساری و گروه چهارم به اصفهان اعزام خواهند شد.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه به ابراز تمایل این هیئت برای حوزه‌های مختلف اقتصادی کشورمان هم خاطرنشان کرد: طبق اعلام طرف روسی حوزه فعالیت اعضای این هیئت در زمینه‌های حمل و نقل، مواد غذایی، مصالح ساختمانی، داوری بین المللی، برگزاری نمایشگاه‌ها، تولید دارو و حوزه‌های دیگری است که در ادامه سفر به آن اشاره خواهد شد می‌باشد.
وی اعضای هیئت روسی را بر اساس علایق و نوع فعالیت خود به چهار گروه که تقسیم شده و در تهران، گیلان، مازندران و اصفهان از توانمندی‌ها و زیرساخت‌های این مناطق بازدید و با همتایان ایرانی خود مذاکره خواهند کرد، به برنامه گروه اعزامی به گیلان اشاره داشت و تصریح کرد:
گروه اعزامی به رشت، بعد از ظهر چهارشنبه ۲۵ آبان ماه در اتاق بازرگانی، صنایع، معائن و کشاورزی گیلان جلسه مشترکی با بازرگانان و فعالان اقتصادی گیلانی خواهند داشت و سپس در ملاقات (بی‌تو بی‌) با همتایان گیلانی به مذاکره خواهند پرداخت.
تیزهوش تابان با اشاره به ادامه برنامه سفر اعضای هیئت تجاری روسی به گیلان، عزیمت در صبح روز پنجشنبه به منطقه آزاد انزلی پرداخت و عنوان کرد: منطقه آزاد انزلی یکی از مهم‌ترین ظرفیت و پتانسیل‌های اقتصادی کشور است و توسعه زیرساخت‌های این منطقه در دولت سیزدهم تقویت یافته است و نگاه مدیریتی جدید هم نشانگر توسعه در زیرساخت‌ها و حمایت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی است، لذا بازدید از زیرساخت‌ها و تاسیسات این منطقه و آشنایی با مزایای سرمایه‌گذاری و فعالیت در منطقه آزاد انزلی از دیگر برنامه‌های سفر این هیئت در گیلان خواهد بود.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه این را هم می‌افزاید: ایران و روسیه در حالی ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۲ را پشت سر می‌گذارند که متغیرهای سیاسی نظام بین‌الملل این دو کشور را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کرده است. جنگ روسیه و اوکراین و به دنبال آن اعمال تحریم‌های جدی غرب علیه روسیه و همچنین تعلیق مذاکرات برجام و تداوم تحریم‌ها علیه ایران، تهران-مسکو را بیش از هر زمان دیگری به عنوان دو متحد استراتژیک به یکدیگر نزدیک کرده است. متحدینی که عزمشان را جزم کرده‌اند تا سطح روابط تجاری خود را به اندازه روابط سیاسی‌شان تقویت کنند.
به گفته هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، ۲۷ آذر ماه سال جاری هم یک هیئت بزرگ تجاری به ریاست آقای مهندس غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایرانی با هدف گسترش مبادلات تجاری و استفاده از امکانات و ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و تولیدی فدراسیون روسیه به مسکو عزیمت خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه؛ ایران در سال ۲۰۲۱ عضویت خود را در اتحادیه اقتصادی اوراسیا آغاز کرد و این اتحاد برای ۳ سال ادامه دارد. یکی از اصلی‌ترین شریک‌های تجاری ایران، روسیه است و واردات و صادرات به صورت مشترک بین دو طرف وجود دارد.
واردات در روسیه در کل جهان تقریبا ۱.۳ درصد است که از این مقدار ۴۷.۱ درصد از کشورهای اروپایی، ۴۲.۲ درصد کشورهای از آسیایی، ۱.۲ درصد از آفریقا و ۳.۱ درصد از کشورهای آمریکای لاتین را به خود اختصاص داده است.
از جمله واردات روسیه به جهان شامل گندم، نفت خام، الماس، فسفر و پتاسیم، کودهای معدنی و شیمیایی، گازهای نفتی، زغال سنگ، محصولات مربوط به آهن و فولاد، مس تصفیه شده، ماهی یخ زده، چوب اره شده، آلومینیوم کار نشده، توربوجت، پلاتین، گازهای نفتی و دیگر هیدروکربورهای گازی، ازته، بلوک و دیگر اشکال ابتدایی، چدن خام و چدن اشپیگل به صورت لخته است.
ولی از واردات اصلی روسیه می‌توان به مواردی مثل محصولات شیمیایی، مواد غذایی، محصولات کشاورزی، تجهیزات، حمل و نقل و ماشین آلات اشاره کرد. تجهیزات حمل و نقل حدود ۴۵ درصد کل واردات را تشکیل می‌دهند و بعد از آن به ترتیب ۱۹ درصد برای محصولات شیمیایی و ۱۴.۵ درصد برای محصولات کشاورزی در نظر گرفته شده است.
روسیه در سال ۲۰۱۸، توانست بالغ بر ۲۳۸.۲ میلیارد دلار از کشورهای متعدد دنیا کالا وارد کند که این رقم در سال ژانویه سال ۲۰۲۲، کاهش یافت و دلیل اصلی آن جنگ با اوکراین و تحریم‌های غربی بود. این مقدار با ۴۰.۱ درصد افزایش به کمترین میزان رسید که با توجه به ۶ ماه اخیر، ۲۴.۷۵ میلیارد دلار گزارش شده است.
همچنین چندین شرکت جهانی و بزرگ از تکنولوژی گرفته تا خودرو و دیگر موارد را برای روسیه به حالت تعلیق درآورند. به‌جز این تحریم‌ها کشورهای غربی و همچنین عضو اتحادیه اروپا نیز به روسیه فشارهای زیادی متحمل کردند، بدین ترتیب روسیه و روسیه که با تحریم‌های مشابه‌ای از امریکا و غرب روبرو هستند، با پیوندهای اقتصادی راههای را جستجو می‌کنند که از تحریم عبور کنند و مهم‌ترین این راه‌ها گشایش زیرساخت‌های تجاری و بهره گیری از پتانسیل‌های بالقوه اقتصادی یکدیگر است، این پیوندها قطعا هزینه تحریم بر این کشورها را کاهش خواهد داد، از این رو خوشبختانه واردات و صادرات ایران با اوراسیا به خصوص با فدراسیون روسیه از ابتدای سال جاری همچنان روند افزایشی داشته است.
.

Share