آمار و ارقام عجیب از فرار مغزها در سال گذشته!

موپُن یکی از شرکت‌هایی است که در حوزه‌ی ارائه‌ی کد تخفیف‌های مختلف مثل کد تخفیف اسنپ اکسپرس موپُن، کد تخفیف دیجی‌کالا و سایر فروشگاه‌ها و مراکز آنلاین فعالیت می‌کند.

فرار مغزها عبارتی آشنا که سال‌هاست به گوشمان خورده‌است. هرساله شاهد آن هستیم که تعداد زیادی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‎های به‌نام کشور، افراد سرشناس و کارآفرینان، محققان و افراد تحصیل‌کرده و بسیاری از افراد دیگری که در حوزه‌های مختلف تجربه و مهارت دارند، از کشور خارج می‌شوند.
بعضی از این افراد به‌وسیله‌ی بورسیه تحصیلی به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند و بعضی افراد از طریق سرمایه‌گذاری و بعضی دیگر از طریق راه‌اندازی کسب‎وکار در کشور مقصد، به سایر کشورها مهاجرت می‌کنند. در ادامه به بررسی آمار و ارقام تعداد کسانی که از کشور رفته‌اند و بررسی سخنان سخنگوی کمیسیون آموزش خواهیم پرداخت.

سخنگوی کمیسیون آموزش در مورد فرار مغزها از کشور می­‌گوید!

رضا حاجی‌پور سخنگوی کمیسیون آموزش در مورد فرار مغزها از کشور می‌گوید. بارها و بارها فریاد زده‌ام که جوانان کشور را دریابید، اما کسی به حرف‌های من گوش نداده‌است. وی می‌گوید من بارها در جلسات و نشست‌هایی که در این مورد داشتیم گفته‌ام که باید برای جوانان و نخبه‌های این کشور کاری انجام دهیم تا از خروج آنان از کشور جلوگیری کنیم.

بسیاری از مسئولین متاسفانه بر این باورند که نخبه‌های کشور، از ایران خارج نمی‌شوند. یا اگر هم مهاجرتی از سوی نخبه‌ها، افراد تحصیل‌کرده و با سواد کشور صورت بگیرد تعدادشان بسیار محدود است و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

این در صورتی است که طبق آمار به دست آمده از سوی دانشگاه‌های معتبر و به نام کشور مثل دانشگاه تهران، دانشگاه امیر کبیر، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علم و صنعت. و بسیاری از دانشگاه‌های معتبر و به نام در شهرهای دیگر کشور، بسیاری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این مراکز که توانسته‌اند با معدل عالی مدرک خود را دریافت کنند، از کشور خارج شوند.

رضا حاجی‌پور سخنگوی کمیسیون آموزش می‌گوید در جلسات و نشست‌های متعدد که با مسئولان کشور داشته‌ایم بارها پیشنهاد داده‌ام که با دادن امکانات متنوع، شغل خوب به همراه درآمد عالی و خدمات و امکانات دیگر می‌توانیم مانع از خروج این دانشجویان و فارغ‌التحصیلان نخبه شویم. اما علی‌رغم صحبت‌های من اقدامی برای جلوگیری از نخبه‌ها و افراد تحصیل‌کرده و باسواد کشور صورت نگرفته‌است.

همه ما می‌دانیم که این جوانان سرمایه‌های کشور هستند. و اگر در کشور بمانند و از این علم و دانش و هوشی که دارند در راستای پیشرفت و به روز کردن کشور خودمان استفاده کنند، قطعا در مدت زمان کوتاهی شاهد رشد بی‌نظیر کشور در تمام حوزه‌های علمی و صنعتی در کشور خواهیم بود.

بهتر است مسئولین کشور تمام تلاش خود را بکنند تا برای این جوانان و سرمایه‌های کشور، امکانات و خدمات مناسب را تامین کنند. تا جوانان و نخبه‌های ایران بتوانند به بهترین شکل ممکن و با خاطری آسوده در راستای رشد و ارتقای سطح علمی، اقتصادی، صنعتی و سایر حوزه‌ها کشور را به بی‌نیازی از سایر کشورهای به روز و پیشرفته جهان برسانند.

آمار و ارقام فرار مغزها از کشور در سال­های اخیر

در ۱۰ سال گذشته نام ۱۱ کشور در لیست کشورهایی قرار گرفته‌است که بیشترین تعداد مهاجرت را داشته‌اند. و ایران در رتبه ششم قرار گرفته‌است. از دهه هفتاد روند مهاجرت بی‌بازگشت افراد به ویژه دانشجویان از ایران روند صعودی داشت. و افراد زیادی از کشور برای ادامه تحصیل که اغلب پس از دریافت مدرک کارشناسی و برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و مقاطع بالاتر از کشور خارج شده‌اند. که می‌توان گفت تقریبا تمام این مهاجرت‌ها بدون بازگشت بوده‌است.

با وجود این حجم زیاد فرار مغزها متاسفانه تا به الان علاوه بر هشدارهای افرادی مثل سخنگوی کمیسیون آموزش کشور، اقدامات و برنامه‌ی دقیقی برای نگه‌داشتن و جذب این افراد صورت نگرفته‌است و ما شاهد کاهش این آمار نیستیم.

ایرانیان و فرار مغزها

نمی‌توان گفت آمار دقیقی از افرادی که به صورت همیشگی از کشور خارج شدند وجود دارد، اما به‌طور حدودی می‌توان گفت تا به الان حدود ۵ میلیون نفر از ایرانیان ساکن کشورهای دیگر در جهان هستند. سالانه حدود ۶۰ هزار نفر از ایران مهاجرت می‌کنند و به کشور برنمی‌گردند که طبق آمار به دست‌آمده از مجلس، وزارت آموزش و پرورش، سازمان سنجش و سایر ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه، از این ۶۰ هزار نفر، ۷۰ الی ۸۰ درصد آن رتبه‌های برتر کنکور، المپیادی‌ها و مدال‌آوران کشور در حوزه‌های علمی متنوع هستند.

عوامل متعددی روی رشد صعودی مهاجرت افراد و به اصطلاح فرار مغزها تاثیر دارد. و نمی‌توان به چند دلیل اکتفا کرد اما در کل و به صورت تخصصی و علمی می‌توان گفت وجود دافعه در کشور مبدأ و جاذبه از سمت کشور مقصد مهم‌ترین عامل برای مهاجرت افراد می‌باشد. به عبارت دیگر زمانی که افراد حس کنند درآمد، امکانات و خدماتی که در کشور خود دریافت می‌کنند با سطح علم و دانش و تخصص آنان هم‌خوانی ندارد، اما در کشوری دیگر به استعدادها و توانایی‌هایشان اهمیت می‌دهند و درآمد و زندگی خوبی خواهند داشت، به مهاجرت فکر می‌کنند.

موپُن؛ کسب­و کاری موفق

یکی از راه‌هایی که در جذب جوانان و جلوگیری از خروح آنان از کشور بسیار کارآمد و موثر است، ایجاد کسب و کارهای مناسب با درآمد عالی و همچنین متناسب با سطح علم و دانش و تخصص افراد می‌باشد. این‌کار افراد ماهر و متخصص را ترغیب می‌کند تا در کشور خودشان بمانند و از دانش و سواد خود در راستای ارتقا و پیشرفت کشورشان تلاش کنند.

موپُن یکی از شرکت‌هایی است که در راستای ارائه‌ی کدهای تخفیف و اشتراک کوپن‌های تخفیف فروشگاه‌های آنلاین مختلف مثل دیجی کالا، اسنپ‌فود، باسلام و… فعالیت می‌کند و شما با مراجعه به صفحه‌ی این مجموعه و انتخاب فروشگاه آنلاین موردنظرتان می‌توانید از کدهای تخفیف آن فروشگاه مطلع شوید.

برای مثال می‌توانید به صفحه‌ی اسنپ فود در سایت موپُن مراجعه کنید و با جست‌وجو در کد تخفیف اسنپ فود موجود در این سایت، مناسب‌ترین کد را انتخاب و در هنگام نهایی شدن سفارشتان در اسنپ فود با واردکردن این کد تخفیف بگیرید.

با مراجعه به سایت موپُن و انتخاب گزینه‌ی استخدام، می‌توانید گزینه‌های استخدامی این مجموعه را مشاهده کنید و با توجه به تخصص و مهارت خود، در رزومه‌ی خود را برای این مجموعه ارسال کنید. با استخدام شدن در این شرکت، مطمئن هستید که در بهترین، امن‌ترین و آرام‌ترین محیط کاری و متناسب با مهارت خود، شروع به کار کرده‌اید و در کنار دریافت حقوق و پاداش متناسب با سطح سواد و دانش شما، از فعالیت خود در این مجموعه لذت خواهید برد.

کسب و کار موفق موپُن

این شرکت که فعالیتش از سال ۱۳۹۶ آغازشده است. با توجه به یک ایده نوین و تلاش مدیران و پرسنلش توانسته‌است به کسب و کار موفق و درآمدزایی در ایران تبدیل شود. اگر تازه ایده‌های دیگر هم امکان رشد را در ایران داشته‌باشند، قادر خواهند بود مانند این مجموعه در کشور خودشان به درآمدزایی و موفقیت برسند.

در ایران شغل‌های زیادی قابلیت اجرا و تولید دارند و حتی اگر زیرساخت‌ها خیلی عالی نباشد، با تلاش و ایده پردازی‌های خلاقانه می‌توان مانند صاحبان و مدیران موپُن به موفقیت رسید.

جمع‎­بندی

با توجه به آمار بالای افرادی که از کشور مهاجرت می‌کنند، ایجاد شغل مناسب، امکانات و خدمات متناسب و در شأن افراد تحصیل‌کرده می‌توان به کاهش این آمار کمک کرد. موپُن یکی از شرکت‌هایی است که در حوزه‌ی ارائه‌ی کد تخفیف‌های مختلف مثل کد تخفیف اسنپ اکسپرس موپُن، کد تخفیف دیجی‌کالا و سایر فروشگاه‌ها و مراکز آنلاین فعالیت می‌کند و قادربوده در جذب جوانان کاربلد و ماهر و کاهش آمار مهاجرت آفراد سهمی هرچند کوچک داشته‌باشد.

Share