رژیم کتوژنیک خوب یا بد– راهنمای مزایا و معایب آن

کتوز به دلیل محدودیت های شدید در دریافت کربوهیدرات و کاهش در دسترس بودن گلوکز (قند)، منبع انرژی اولیه برای سلول ها اتفاق می افتد. موثرترین استراتژی برای القای کتوز، خوردن رژیم کتوژنیک است.

رژیم کتوژنیک یا کتو برنامه ای است که بر روی غذاهای کم کربوهیدرات و غذاهای پرچرب تمرکز دارد. این منجر به کاهش وزن می شود، زیرا چنین رژیمی بدن شما را در حالت کتوز قرار می دهد و باعث می شود چربی بسوزاند تا از آن به عنوان انرژی استفاده شود.

رژیم کتوژنیک، اگر به درستی انجام شود، علائم آلزایمر را تسکین می دهد و بهزیستی کلی را بهبود می بخشد. در حالی که کتو به طور گسترده به دلیل نتایج سریع خود در کاهش وزن شناخته شده است، لازم است بدانید که آیا این یک برنامه خوب برای شما است یا خیر.

رژیم کتوژنیک: مقدمه

کتوز به دلیل محدودیت های شدید در دریافت کربوهیدرات و کاهش در دسترس بودن گلوکز (قند)، منبع انرژی اولیه برای سلول ها اتفاق می افتد. موثرترین استراتژی برای القای کتوز، خوردن رژیم کتوژنیک است.

این شامل محدود کردن مصرف کربوهیدرات به ۲۰ تا ۵۰ گرم در روز و مصرف غذاهای غنی از چربی مانند گوشت، ماهی، آجیل و روغن های سالم است. علاوه بر این، کنترل مصرف پروتئین بسیار مهم است.

مزایای رژیم کتوژنیک

کاهش وزن

 این احتمال وجود دارد که رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن مفیدتر از رژیم کم چرب باشد. ساختار کم کربوهیدرات و چربی زیاد رژیم کتوژنیک باعث می شود متابولیسم بدن تغییر کند.

هنگامی که کربوهیدرات ها حفظ می شوند، بدن آب از دست می دهد و در نتیجه وزن کلی بدن به طور موقت کاهش می یابد. علاوه بر این، رژیم‌های کتوژنیک منجر به مصرف پروتئین بالاتری می‌شوند که چندین مزیت کاهش وزن را ارائه می‌دهد. بدن پروتئین و چربی را برای انرژی به کربوهیدرات تبدیل می کند. با این روش می توانید روزانه کالری زیادی بسوزانید.

سیری را افزایش می دهد

مطالعات متعدد  نشان می دهد که رژیم کتو با افزایش سیری یا احساس سیری به کاهش وزن افراد کمک می کند. چربی یک درشت مغذی است که مدتی طول می کشد تا هضم شود، به همین دلیل است که رژیم کتو معمولاً احساس سیری می کند. با اتخاذ یک رژیم کتوژنیک، مردم تمام کربوهیدرات های فرآوری شده و شیرینی ها را از رژیم غذایی خود حذف می کنند.

باعث می شود بدن به جای کربوهیدرات از کتون ها برای آزادسازی انرژی استفاده کند. در نتیجه، سطح قند خون را تثبیت می کند و افراد برای مدت طولانی تری احساس سیری می کنند. آدیپونکتین هورمونی است که مسئول تنظیم گلوکز است.

روش رژیم کتو برای افزایش غذاهای غنی از چربی می تواند به از بین بردن هوس و احساس گرسنگی کمک کند. با این حال، یک رژیم غذایی با کربوهیدرات بالا باعث افزایش عملکرد و انرژی بهتر، به ویژه در بین ورزشکاران می شود.

بهبود عملکرد مغز

مغز مناطق خاصی دارد که فقط قادر به سوزاندن گلوکز هستند. بنابراین، نیاز به تامین منظم گلوکز دارد. در صورت عدم مصرف کربوهیدرات کافی، کبد با استفاده از پروتئین گلوکز تولید می کند.

با این حال، بخش قابل توجهی از مغز می تواند کتون های تولید شده در طول روزه داری یا زمانی که مصرف گلوکز حداقل است را بسوزاند.  این مکانیسم به درمان صرع در میان کودکانی که سال ها به دارو پاسخ نمی دهند کمک می کند.

حفظ عضلات

طبق  مطالعات انجام شده ، ورزشکاران به رژیم‌های کتوژنیک پاسخ می‌دهند و به طور موثرتری چربی می‌سوزانند. در مقایسه با کربوهیدرات‌های بالا و معادل‌های کم‌چربی آن‌ها، سطح گلیکوژن عضلانی و بازسازی بافت در ورزشکاران کتو قابل مقایسه با کسانی است که رژیم غذایی با کربوهیدرات بالاتر مصرف می‌کنند.

سالم برای افراد دیابتی و پیش دیابتی

یک بیمار دیابتی یا کمبود انسولین دارد یا انسولین ناکارآمدی دارد، که استفاده از کربوهیدرات‌ها را برای بدن سخت‌تر می‌کند که سطح قند خون را به اندازه کافی افزایش می‌دهد. رژیم کتوژنیک می تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند.

افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ باید مصرف کربوهیدرات خود را محدود کنند زیرا کربوهیدرات ها به قند تبدیل می شوند و در مقادیر زیاد می توانند باعث افزایش قند خون شوند. افزایش قند خون ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که فردی رژیم غذایی پر کربوهیدرات داشته باشد، به خصوص اگر مبتلا به پیش دیابت باشد. اصل اساسی رژیم کتو به حداقل رساندن مصرف کربوهیدرات برای جلوگیری از افزایش ناگهانی گلوکز خون است.

معایب رژیم کتوژنیک

کمبود مواد مغذی

رژیم کتو منجر به کمبود مواد مغذی مانند منیزیم، آهن، کلسیم و پتاسیم می شود. مصرف مکمل های مولتی ویتامین یکی از روش های پیشگیری از کمبود ریزمغذی ها است. با این حال، مکمل ها فاقد فیبر در غذاهای کامل مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات هستند.

آنفولانزای کتو

آنفولانزای کتو در هفته اول پس از شروع رژیم کتو رخ می دهد. به مجموعه ای از عوارض جانبی مرتبط با کتو اشاره دارد. اکثر مردم ضعف، یبوست، سردرد و حالت تهوع را تجربه می کنند، شرایطی که به دلیل تغییر ناگهانی عادات غذایی ایجاد می شود. تغییرات جزئی سبک زندگی می تواند آن را حل کند.

هنگامی که رژیم کتو دارید، نوشیدن آب بیشتر و مصرف الکترولیت ضروری است.

باعث یبوست می شود

بدلیل کاهش مصرف فیبر یبوست رخ می دهد.

تداوم آن دشوار است

محدودیت های غذایی در رژیم کتو به این معنی است که حفظ آن دشوار است. رژیم کتو در کاهش وزن در یک دوره کوتاه بسیار موثر است.

خطر بیماری قلبی

محتوای چربی بالای رژیم کتو، که ذاتی آن است، می تواند بر سلامت قلب تأثیر منفی بگذارد. علاوه بر این، سطح چربی خون در دو ماه اول افرادی که از رژیم کتو پیروی می کنند افزایش می یابد.

اختلال در خوردن

خطر اختلال در الگوهای غذایی برای کسانی که رژیم کتو دارند رایج است. علاوه بر این، ماهیت محدود کننده رژیم کتو می تواند در لذت غذا خوردن اختلال ایجاد کند و آن را شدید و چالش برانگیز کند.

سایر عوارض جانبی احتمالی

رژیم کتوژنیک به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر است. با این حال، با تطبیق بدن با رژیم غذایی جدید، عوارض جانبی ممکن است رخ دهد. آنفولانزای کتو یکی از این عوارض جانبی است و اغلب فقط چند روز طول می کشد. آنفولانزای کتو می تواند شامل استفراغ، اسهال و  یبوست باشد .

یکی از تهدیدات بالقوه رژیم کتوژنیک کم آبی بدن است. بنابراین نوشیدن مایعات زیاد به خصوص آب ضروری است. قبل از شروع رژیم کتوژنیک، به پزشک خود مراجعه کنید تا مشخص شود آیا رژیم کتو ایمن و مناسب است یا خیر.

حفظ رژیم کتوژنیک می تواند چالش برانگیز باشد. این ممکن است بهترین انتخاب برای افزایش دهنده توده عضلانی جدی یا ورزشکاران حرفه ای نباشد. علاوه بر این، با توجه به اهمیت گوشت، تخم مرغ و ماهی در این رژیم غذایی، گیاهخواران و وگان ها می توانند آسیب ببینند.

بسیاری از مردم نمی دانند که بدن برای عملکرد صحیح به مقداری قند نیاز دارد. اگر کربوهیدرات ها را حذف کنید، گلوکز نمی تواند وارد جریان خون شود و باعث می شود احساس کمبود انرژی و ناتوانی در تمرکز کنید.

نتیجه

مزایای سلامتی قابل توجه رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک در سراسر جهان به خوبی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است.

رژیم کتوژنیک می تواند به کاهش وزن و بهبود سلامت کلی کمک کند وقتی تحت نظارت متخصص دنبال شود.

منبع:

رژیم آنلاین تخصصی دکتر روشن ضمیر: آردایت rdiet.ir

Share