قرارداد مدیر داخلی (همه نکات!) چه شرایط قانونی دارد؟

شرایط اعتبار نمونه قرارداد استخدام مدیر داخلی چه شرایطی هستند؟ روش تنظیم این قرارداد چگونه است؟

هر شرکت یا سازمانی برای انجام یک سری از کار‌ها و فعالیت‌ها به مدیر داخلی نیاز دارد. مدیر داخلی در ارتباط مستقیم با مدیریت است و جزئیات مجموعه را به مدیریت گزارش می‌دهد. ما در این مقاله قصد داریم نمونه قرارداد مدیر داخلی را بررسی کنیم. این قرارداد یکی از انواع قرارداد کار (روی لینک بزنید) است. باید بدانیم مدیر داخلی چه کسی است و چه وظیفه‌ای دارد؟ این قرارداد چه ماهیتی دارد و چه مقرراتی حاکم بر این توافق است؟ شرایط اعتبار نمونه قرارداد استخدام مدیر داخلی چه شرایطی هستند؟ روش تنظیم این قرارداد چگونه است؟ در ادامه مطلب، این موارد را بررسی می‌کنیم.

یک مقدمه مختصر!

مدیر داخلی از سمت‌ها‌ی شغلی مهم در حوزه مدیریت است. شخصی که در یک سازمان یا شرکت به عنوان مدیر داخلی با تنظیم نمونه قرارداد استخدام مدیر داخلی مشغول به کار می‌شود وظیفه کنترل عمومی سازمان یا شرکت را به عهده دارد و باید در این خصوص دارای دانش، تخصص، مهارت و تجربه لازم باشد.

سمت مدیر داخلی یکی از اساسی‌تر‌ین سمت‌ها‌ی شغلی در هر سازمان است، زیرا مدیر داخلی وظیفه هماهنگی مقامات ارشد سازمان با کارکنان را به عهده دارد و باید از تمام مسائل محیط کار آگاه باشد و این موارد را به مدیریت گزارش دهد. مدیر داخلی باید تلاش کند مشکلات موجود در محیط کار را به نحوی مطلوب حل و فصل کند. بنابراین، زمان تنظیم نمونه قرارداد مدیر داخلی دقت کنید شخصی را برای این سمت انتخاب کنید که شخصیتی انعطاف پذیر، سازگار، کوشا و پیگیر داشته باشد تا بتواند مشکلات موجود در محیط کار را با همکاری کارکنان سازمان و کوشش خود به بهترین روش ممکن حل و فصل کند.

بررسی ماهیت نمونه قرارداد مدیر داخلی

این قرارداد یک نوع قرارداد کار موقت (روی لینک بزنید) است. نمونه قرارداد استخدام مدیر داخلی بیانگر رابطه استخدامی میان مدیریت داخلی با مدیر عامل سازمان به صورت قرارداد اداره کار است. این قرارداد از لحاظ حقوقی یک قرارداد مُعَوَض است، زیرا یک نیروی انسانی توسط سازمان جهت تصدی سمت مدیریت داخلی استخدام می‌شود و ایشان در مقابل انجام این کار، دستمزد دریافت می‌کند. باید بدانید نمونه قرارداد مدیر داخلی شرکت یک قرارداد رضایی است یعنی توافق طرفین، قصد و رضایت آن‌ها برای اعتبار این قرارداد کفایت می‌کند.

قوانین و مقررات حاکم بر نمونه قرارداد مدیر داخلی

زمانی که شخصی می‌پذیرد که در ازای دریافت مبلغ معینی، مدیریت داخلی یک سازمان را به عهده بگیرد، یعنی وظایف سازمانی تعیین شده را برای دستیابی به اهداف آن انجام دهد، یک رابطه کاری شکل می‌گیرد. این رابطه کاری، یکی از انواع ارتباط کارگر و کارفرمایی است. ماده ۱ قانون کار، تمام ارگان‌ها، سازمان‌ها و به طور کلی، تمام اشخاصی را که از این نوع رابطه کاری استفاده می‌کنند مشمول مقررات این قانون و به علاوه ملزم به اطاعت از این قانون کرده است. به علاوه، طبق ماده ۲ همین قانون، هر شخصی که در مقابل انجام کار معین از کارفرما دستمزد دریافت کند، کارگر محسوب می‌شود.

قانون تامین اجتماعی نیز به نمونه قرارداد مدیر داخلی نظارت دارد. طبق این قانون هر شخصی که به عنوان نیروی انسانی در هر سازمانی مشغول به خدمت و فعالیت است، باید نزد تامین اجتماعی بیمه شود.

شرایط صحت و اعتبار نمونه قرارداد مدیر داخلی

نمونه قرارداد مدیر داخلی شرکت یک توافق دو جانبه میان مدیر داخلی و سازمان است. این قرارداد با استناد به ماده ۱۹۰ قانون مدنی باید دارای شرایطی باشد تا قانون آن را معتبر بداند و در صورت لزوم با استناد به متن نمونه قرارداد مدیر داخلی شرکت ، از طرفین حمایت کند.

اول اینکه، باید موضوع قرارداد معین و مشخص باشد. بنابراین، در تنظیم قرارداد به این نکته توجه کنید که موضوع قرارداد معین و فاقد هر گونه ابهام باشد.

مورد دوم اینکه، باید طرفین با قصد و رضایت خود نسبت به تنظیم نمونه قرارداد مدیر داخلی اقدام کنند و هیچ اجباری در این خصوص وجود نداشته باشد.

مورد سوم اینکه، طرفین باید اهلیت یعنی صلاحیت قانونی لازم برای تنظیم نمونه قرارداد مدیریت داخلی را داشته باشد و هیچ محدودیت یا ممنوعیت قانونی در این خصوص نداشته باشند.

بررسی روش تنظیم نمونه قرارداد مدیر داخلی

در این قسمت، روش تنظیم نمونه قرارداد مدیریت داخلی را مورد بررسی قرار می‌دهیم و نکات لازم را بیان می‌کنیم. شما می‌توانید در مورد این قرارداد، مشاوره حقوقی تلفنی (روی لینک بزنید) بگیرید. مجموعه حقوقی رکلا به عنوان مرجع تخصصی قراردادها است و تمام تمرکز خود را بر موضوع قراردادها گذاشته است.

شما همچنین می‌توانید واژه «رکلا» را در گوگل جستجو کنید و وارد وب سایت این مجموعه شوید.

ذکر طرفین قرارداد و مشخصات آن‌ها

باید در بخش اول قرارداد، مشخصات کارفرما و مدیر عامل بیان شود. بنابراین، باید نام شرکت یا سازمان، شماره ثبت، شناسه ملی، کد اقتصادی، آدرس و نام نماینده و مشخصات ایشان، شامل نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، شماره شناسنامه، آدرس و شماره تماس در یک طرف نمونه قرارداد مدیریت داخلی و در طرف دیگر آن، مشخصات مدیر داخلی بیان شود.

موضوع نمونه قرارداد مدیر داخلی

باید در بخش دوم این قرارداد موضوع توافق یعنی شرح وظایف مدیر به طور دقیق و معین بیان شود و ابهامی در این خصوص برای طرفین وجود نداشته باشد. در صورتی که موضوع نمونه قرارداد مدیریت داخلی مجهول و نا‌مشخص باشد، قرارداد باطل و فاقد اعتبار است.

ذکر مدت قرارداد، ساعات کاری و محل انجام کار

باید در این قسمت از قرارداد، مدت توافق طرفین مشخص و در متن قرارداد ذکر شود. این مدت توافقی است و می‌تواند متفاوت باشد. حتما تاریخ آغاز و خاتمه این قرارداد نیز مشخص شود.

باید در نمونه قرارداد استخدام مدیر داخلی ساعات کاری مدیر داخلی در طول روز، هفته یا ماه بیان شود. تعیین این ساعت و شروع و پایان آن نیز با توافق طرفین است.

بیان مبلغ قرارداد و روش پرداخت

در این قرارداد باید دستمزد مدیر داخلی مشخص باشد. تعیین این مبلغ و روش پرداخت آن نیز با توافق طرفین است. روش پرداخت می‌تواند به صورت هفتگی، ماهیانه یا به هر ترتیبی باشد که طرفین لازم بدانند.

شرایط و تعهدات طرفین و تعیین ضمانت اجرا

باید طرفین قبل از تنظیم توافق، شرایط و تعهداتی را که برای تنظیم آن لازم است تعیین کنند و در متن قرارداد بنویسند. برای مثال، ممکن است شرط محرمانگی و حفظ اسرار سازمانی در قرارداد ذکر شود. طرفین همچنین می‌توانند برای تضمین قرارداد و الزام طرف مقابل به انجام تعهدات از اسنادی مانند چک یا سفته به عنوان ضمانت اجرای این توافق استفاده کنند.

موارد فسخ یا خاتمه قرارداد و تعیین مرجع حل اختلاف

باید شرایطی که موجب فسخ قرارداد یا خاتمه آن می‌شود مشخص باشد. تعیین این شرایط نیز با توافق طرفین است. گاهی نیز امکان دارد توافق به یکی از دلایل قانونی قابل فسخ یا باطل باشد. به علاوه بهتر است که در این قرارداد تعیین شود در صورت بروز هر اختلافی چه مرجعی صلاحیت رسیدگی به آن و حل و فصل اختلاف را دارد.

بیان تعداد نسخه‌های قرارداد

باید تعداد نسخه‌های قرارداد در قسمت آخر توافق تعیین شود و تمام موارد این توافق در انتهای متن قرارداد به تایید و امضای طرفین برسد.

منبع: قرارداد مدیر داخلی (همه نکات!) چه شرایط قانونی دارد؟

Share