برنامه ریزی به روش بولت ژورنال، آموزش ۰ تا ۱۰۰ کاربردی

همه ما همیشه با استرس ناشی از عقب افتادن برنامه‌ها، بینظمی در ملاقات‌های کاری و شلوغی روزها در حال جدال هستیم. اما خوشبختانه با استفاده از روش برنامه ریزی به روش بولت ژورنال، قادر به تغییر عادت‌ها و ایجاد نظم پایدار در زندگی‌ خواهیم بود.

اگر به تازگی با برنامه ریزی به روش بولت ژورنال آشنا شده‌اید و علاقه دارید که اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید سایت مناسبی را انتخاب کرده‌اید، زیرا ما قصد داریم هر آنچه را که برای شروع برنامه ریزی بولت ژورنال نیاز دارید، به طور کامل و قدم به قدم توضیح دهیم.
اگر شما هم با شلوغی روزها، استرس ناشی از عقب افتادن برنامه‌ها و بینظمی در ملاقات‌های کاری دست و پنجه نرم می‌کنید، با استفاده از این روش برنامه ریزی قادر به تغییر عادت‌ها و ایجاد نظم پایدار در زندگی‌تان خواهید بود.

برنامه ریزی به سبک بولت ژورنال

بولت ژورنال چیست و دقیقا چه کاربردی دارد؟

برنامه ریزی به سبک بولت ژورنال در دفترهای خاصی با همین عنوان انجام می‌شود که مشخصه اصلی‌شان صفحه‌هایی نقطه گذاری شده با فضای خالیست که به شما کمک می‌کند تا ستون‌ها یا بخش‌های مورد نظر برای برنامه ریزی را به راحتی در آن وارد کنید. به زبان ساده‌تر، بولت ژورنال یک سیستم ساده و در عین حال بسیار کاربردیست که توانایی مدیریت زمان را در شما تقویت خواهد کرد. در کنار این ویژگی، می‌توانید بر جنبه‌های دیگر شخصیتی‌تان نیز تمرکز کرده و در طول زمان به فرد بهتر و منظم‌تری تبدیل شوید.

در زمینه تاثیرات برنامه ریزی بولت ژورنال کتاب‌های زیادی نگارش شده که یکی از پرفروش‌ترین آن‌ها دفتر بولت ژورنال رایدر کارول است. در این مرجع، روش‌های اصولی برای بررسی روند پیشرفت و برنامه ریزی توضیح داده شده که به افراد کمک می‌کند تا از این روش نهایت استفاده را ببرند. طبق خلاصه کتاب برنامه ریزی به روش بولت ژورنال، این سیستم ویژه برای افراد سراسر جهان کارآمد بوده و علاوه بر کمک به مدیریت زمان و انجام کارهای بیشتر، کمک می‌کند تا کارهای درست و ضروری‌تر را انجام دهید. بنابراین با وجود این دفتر خیال‌تان از بابت رسیدگی به کارها کاملا راحت خواهد بود.

برنامه ریزی به روش بولت ژورنال

برنامه ریزی و ژورنال نویسی را از کجا شروع کنیم؟

پیش از آموزش برنامه ریزی به روش بولت ژورنال ممکن است فکر کنید که ژورنال نویسی کار پیچیده‌ایست که نمی‌توانید روی آن تمرکز کنید. اما در حقیقت اصلا اینطور نیست و از آنجایی که در این روش خودتان تنها برنامه ریز اصلی هستید، چیزی برای نگرانی یا ترسیدن وجود نخواهد داشت.

برای شروع برنامه ریزی به روش بولت ژورنال بد نیست که با الهام گرفتن از ایده‌های دیگران کارتان را آغاز کنید. این موضوع به معنی کپی کردن نیست، بلکه دیدن نمونه دفتر بولت ژورنال به شما کمک می‌کند تا ببینید دقیقا چه چیزهایی نیاز دارید و چگونه می‌توانید یک برنامه موثر برای خودتان طراحی کنید. به خاطر داشته باشید که هدف اصلی ما پایبندی به برنامه و استفاده روزانه از آن است، بنابراین باید آن را طوری طراحی کنید که انگیزه کافی برای ادامه دادن در مسیر را در خودتان تقویت کنید.

برنامه ریزی بولت ژورنال

راهنمای کامل برنامه ریزی به روش بولت ژورنال

بدون شک برنامه ریزی بولت ژورنال نیز مانند هر کار دیگری به قواعد و اصول خاصی نیاز دارد که برای گرفتن نتیجه باید به تمامی آن‌ها توجه کنید. در ادامه مهم‌ترین تکنیک‌های لازم برای یک شروع پرقدرت به شما آموزش داده شده است.

تقسیم بندی

اولین قدم در برنامه ریزی به سبک بولت ژورنال آن است که بتوانید دفترتان را با توجه به عادت‌ها، اهداف و اولویت ها به شکل صحیحی تقسیم بندی کنید. برای اینکار ابتدا تعدادی خودکار، مارکر، مدادرنگی یا هرچیزی که ترجیح می‌دهید را بردارید تا به کمک آن‌ها صفحه های بولت ژورنال را طراحی کنید.

ایجاد فهرست

برای آنکه یک دید کلی از دفتر و بخش‌های مختلف آن داشته باشید، به یک فهرست منظم و دقیق نیاز دارید. بنابراین صفحه اول بولت ژورنال را به فهرست اختصاص دهید تا به راحتی برای ثبت هر هدف و گزارش، صفحات مربوطه را پیدا کنید.

آینده نگاری یا future log

این صفحه مربوط به تمام رویدادهایی هست که انتظار دارید در آینده انجام شده یا اتفاق بیوفتد. آینده نگاری از بخش‌های مهم هر دفتر برنامه ریزیست که هنگام تنظیم اهداف مختلف چشم انداز خوبی از مسیر پیش‌روی‌تان نشان می‌دهد.

روش برنامه ریزی بولت ژورنال

گزارش‌های ماهانه و هفتگی

برای برنامه ریزی به روش بولت ژورنال می‌توانید صفحاتی با توجه به ماه‌ها و هفته‌های پیش رو تنظیم کنید تا با علامت زدن تاریخ‌های مهم یا وارد کردن وظایف اصلی از فراموش شدن و پشت سر انداختن‌شان جلوگیری کنید. برای تنظیم این بخش‌ها قانون خاصی وجود ندارد، بنابراین از همان جایی که هستید شروع کنید و مطابق علاقه‌تان پیش بروید.


صفحات برنامه ریزی روزانه

قسمت اصلی در بولت ژورنال شما مربوط به برنامه ریزی‌های روزانه است که باید در آن بخش‌های مختلفی مانند وظایف روزانه یا همانTo_Do List  ها، یادداشت‌ها، قرارهای ملاقات و خرج و مخارج را وارد کنید. این صفحات باید به صورت روزانه پر شوند، بنابراین بهتر است که برای پایبندی به برنامه دفترتان را کنار تخت خواب بگذارید تا اولین چیزی باشد که در شروع می‌بینید.


طراحی نشانگرها

برای آنکه بتوانید از این روش نهایت استفاده را ببرید، نشانک‌های کوچکی طراحی کنید که به کمک‌شان وضعیت هر کار یا وظیفه را مشخص کنید. به عنوان نمونه مربع‌ها یا مثلث‌های تو خالی کنار هر کار یا قرار ملاقات بگذارید تا پس از انجام‌شان آن‌ها را تیک زده یا رنگ کنید.


اضافه کردن بخش‌های جانبی

در روش برنامه ریزی بولت ژورنال هیچ محدودیتی ندارید! یعنی به راحتی می‌توانید بخش‌های مختلفی با توجه به خواسته‌تان به برنامه اضافه کنید. توجه کنید که تمامی این موارد باید با توجه به مسیر و هدف نهایی شما انتخاب و طراحی شوند. به عنوان نمونه اگر عادت بدی دارید که باید ترکش کنید و یا برعکس، قصد دارید که عادت جدید و مثبتی در زندگی‌تان ایجاد کنید، می‌توانید از ردیاب‌ها یا همانtracker ها کمک بگیرید. همچنین بخش‌های جذاب دیگری مانند فیلم‌ها و کتاب‌هایی که دوست دارید بخوانید، اهداف ورزشی، رژیم‌های غذایی و … نیز از مواردی هستند که می‌توانید به برنامه اضافه کنید. به هر حال فراموش نکنید که در این مسیر همه چیز به شما بستگی دارد!


قدم نهایی

حالا که تمام بخش‌های مورد نظر را طراحی کرده‌اید، به عنوان قدم نهایی و اصلی، نوبت به یک راز مهم می‌رسد که آن هم چیزی نیست جز پایبندی و استمرار! فراموش نکنید تا زمانی که به برنامه‌تان پایبند نباشید، نمی‌توانید انتظار تغییر عجیبی در زندگی و شخصیت‌تان داشته باشید. بنابراین برای شروع به دنبال اول هفته یا ابتدای سال و ماه نباشید و از همین الان شروع کنید تا با بهره‌وری و انگیزه بالا به سمت اهداف‌تان حرکت کنید.

آموزش برنامه ریزی به روش بولت ژورنال

جمع بندی

اگر تا اینجای مطلب همراه ما بوده باشید، حتما با نحوه استفاده از بولت ژورنال آشنا شده اید. از آنجایی که این آیتم‌ها به صورت روزانه مورد استفاده هستند، باید کیفیت بالایی داشته و به صورت اصولی طراحی شده باشند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که برای موفقیت و خرید بولت ژورنال‌های جذاب به منابع معتبر با طیف وسیعی از انتخاب ها مراجعه کنید. یکی از این انتخاب های فوق العاده، برند ناچو با تولیدات محبوبشان است که با فروش بولت ژورنال‌های زیبا و خاص به شما کمک می‌کند تا برنامه ریزی به روش بولت ژورنال را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. آدرس سایت ناچو www.nachoartgroup.com است.
در نهایت امیدواریم که تمامی نکات گفته شده در این مطلب شما را برای برنامه ریزی در این روش و حرکت به سمت اهداف‌تان راهنمایی کرده باشد.

منابع

https://sarahmaker .com/bullet-journal-setup-guide/

https://www.amazon .com/Bullet-Journal-Method-Present-Design/dp/0525533338

Share