مدیرکل میراث فرهنگی خبر داد؛

از برگزاری نمایشگاه لمس تاریخ تا تشکیل پرونده برای ثبت جهانی میدان شهرداری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از برگزاری ۲۰۰ برنامه در هفته موزه و میراث فرهنگی در گیلان خبر داد و گفت: به مناسبت روز موزه تمام موزه‌های گیلان فردا رایگان است

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در جمع اصحاب رسانه با گرامیداشت روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی گفت: هفته میراث فرهنگی و گردشگری از ۲۸ اردیبهشت ماه با شعار “موزه‌ها، پایداری و حال خوب” آغاز می شود و بر مبنای آن، «میراث فرهنگی؛ هویت ملی، نشاط اجتماعی» به عنوان پیام ملی هفته میراث فرهنگی انتخاب شده است.

جهانی در ادامه با بیان اینکه به مناسبت روز موزه تمام موزه‌های گیلان فردا رایگان است، گفت: برای این هفته ۲۰۰ برنامه برگزار خواهد شد که عمده‌ترین این برنامه‌ها برگزاری جشنواره‌های مختلف در نقاط مختلف گیلان در این هفته خواهد بود.

وی در ادامه به تشکیل پرونده برای ثبت جهانی میدان شهرداری اشاره کرد و گفت: میدان شهرداری و ساختمان‌های تاریخی آن به عنوان مرکز تاریخی معرفی و پرونده آن در حال آماده شدن است که به عنوان ثبت جهانی در جلسه یونسکو که شهریور امسال در ریاض برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از برگزاری نمایشگاه لمس تاریخ در این استان خبر داد گفت: با همکاری موزه ایران باستان ۳۴ قلم شیء مربوط فرهنگ و تاریخ تمدن کشور است در این نمایشگاه معرض دید علاقه مندان قرار می‌گیرد.

جهانی یادآور شد: همچنین شبی با موزه از دیگر برنامه‌های میراث فرهنگی گیلان برای این هفته است که به معرفی مکاتب فرهنگی و تاریخی گیلان پرداخت خواهد شد.

وی از راه اندازی سیار موزه‌ها در گیلان خبر داد و افزود: این طرح در شهرستان‌هایی که موزه ندارند اجرا می‌شود تا علاقه مندان بتوانند بازدید از موزه و دیدن آثار باستانی را تجربه کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: ۵۳ بنای تاریخی استان به موزه تبدیل می‌شوند زیرا بناهای تاریخی قابلیت موزه شدن دارند و این کار در گیلان پیگیری و اجرا می‌شود.

جهانی از تبدیل ۱۰۰ بنای تاریخی به فرصت سرمایه‌گذاری در گیلان خبر داد و اضافه کرد: اطلاعات این فرصت‌های سرمایه‌گذاری در قالب کتاب در اختیار علاقه مندان و سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه ۲۲۱ بنای ثبتی تاریخی در اختیار دستگاه‌ها قرار دارد، گفت: طبق قانون دستگاه‌ها موظف هستند این بناها را تبدیل به موزه کنند.

وی از راه اندازی بزرگترین موزه مطالعاتی باستان‌شناسی شمال کشور در رودبار خبر داد و افزود: آثار و یافته‌های دوره پارینه سنگی در این موزه نگه داری می‌شود که ۷۰ درصد کار این موزه انجام شده است.

Share