پروتز چشم بدون تخلیه چگونه است؟

در این مطلب قصد داریم تا بیشتر در خصوص پروتز چشم مصنوعی بدون عمل تخلیه چشم صحبت کنیم و ببینیم که مزایا استفاده از آن چیست. بنابراین اگر شما یا یکی از اطرافیانتان ملزم به استفاده از این پروتز ها هستید حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

پروتز چشم

افرادی که به هر دلیلی بینایی خود را از دست می دهند با مشکلات و چالش های متنوعی روبرو می شوند. برخی از این مشکلات اجتماعی می باشند و برخی دیگر فردی، به طور مثال اختلال در دیدن اشیا یک مشکل فردی است، اما این فرد جایگاهش در اجتماع تغییر می کند و این موضوع یک آسیب اجتماعی است. اما امروزه این امکان وجود دارد که با عمل پروتز چشم بدون تخلیه به این مشکلات کمک کرد.

اما یک موضوع مهم که در مورد پروتز چشم باید به آن توجه داشته باشید مربوط به نحوه عملکرد آن ها می باشد. یعنی از نظر جهت عملکرد، لنز و این پروتز ها شباهت بسیاری به یکدیگر دارند.

به این صورت که همانند لنز بر روی چشم قرار می گیرند، البته پروتز هایی که بدون عمل تخلیه چشم استفاده می شوند، یک لایه نازک از جنس آکرلیک بر روی آن ها قرار دارد. این پروتز ها به راحتی بر روی چشم قرار می گیرند و یکی از مزیت های مهمی که در خصوص آن ها وجود دارد قابلیت ساخت رنگ متناسب با رنگ خود چشم است. به کمک این مزیت پروتز چشم شما حالتی طبیعی به خود می گیرد و اطرافیان شما به سختی می توانند تشخیص بدهند که شما از پروتز استفاده می کنید.

در این مطلب قصد داریم تا بیشتر در خصوص پروتز چشم مصنوعی بدون عمل تخلیه چشم صحبت کنیم و ببینیم که مزایا استفاده از آن چیست. بنابراین اگر شما یا یکی از اطرافیانتان ملزم به استفاده از این پروتز ها هستید حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

مزایا پروتز چشم بدون تخلیه چیست؟
عمل تخلیه چشم

اگر شما می خواهید از پروتز های چشم بدون عمل تخلیه استفاده کنید، مهم است که با مزایا استفاده از آن آشنا باشید و پس از آن در صورت تمایل اقدام به استفاده از پروتز چشم نمایید. برخی از مهم ترین مزایا استفاده از پروتز چشم عبارت است از:

تقارن به صورت حرفه ای انجام می شود

یکی از مهم ترین مزایا انجام این کار تقارن حرفه ای است که در پلک ها ایجاد می شود، یعنی کسانی که پروتز های چشم را بدون عمل تخلیه چشم انجام می دهند این فرصت را دارند که یک پوشش چذاب و حرفه ای بر روی چشم خود داشته باشند.

البته جالب است این نکته را هم در نظر داشته باشید که با انجام پروتز چشم بدون تخلیه، جدا از تقارنی که در پلک ها ایجاد می شود امکان درمان افتادگی آن ها نیز وجود دارد.

متقارن جلوه دادن چشم ها

علاوه بر تقارنی که در پلک ها ایجاد می شود، به کمک استفاده از پروتز چشم بدون عمل تخیله، یک تقارن مناسب در اندازه چشم ها ایجاد می شود. یعنی افرادی که این پروتز ها را بر روی چشم غیر بینای خود قرار می دهند پس از مدتی شاهد متقارن شدن اندازه دو چشم می شوند و این مورد یک مزیت مهم می باشد.

تحریک کننده نیست

اما یکی دیگر از مزایا مهم پروتز چشم بدون تخلیه این می باشد که به هیچ عنوان چشم را تحریک نمی کند و حساسیتی ایجاد نمی شود. بنابراین افرادی که حساس هستند به راحتی می توانند به سراغ آن بروند، زیرا پس از نصب پروتز چشم ها تحریک نمی شود و شما احساس خوب و راحتی خواهید داشت.

تایم جراحی کوتاه

اگر شما به عمل تخلیه چشم احتیاج داشته باشید لازم است که بین یک الی دو ساعت در اتاق عمل باشید و تحت عمل تخلیه چشم قرار می گیرید، می دانید که تمامی جراحی ها عوارض مخصوص به خود را دارند که ممکن است پس از عمل با آن ها روبرو شوید، اما در جراحی بدون تخلیه چشم این زمان و عوارض آن تا حد زیادی کاهش میابد.

با توجه به چهار مزایا اشاره شده می توان بیان کرد که اگر مجبور به انجام این کار باشید چندان هم بد نیست و مزایا خاص خود را دارد.

مراقبت از پروتز چشم بدون تخلیه
چشم مصنوعی

نحوه مراقبت از این نوع قرار گیری پروتز چشم همانند سایر مدل ها می باشد، زمانی پزشک متخصص این عمل را برای شما انجام می دهد به خوبی در خصوص سایر رفتار هایی که باید به جهت مراقبت از پروتز خود انجام دهید توضیحات لازم به شما ارائه داده می شود.

به این صورت که یک برنامه فردی به جهت قرار دادن پروتز چشم سفارشی برای تطبیق با پروتز جدیدشان و همچنین یک برنامه درمانی تخصصی که برای سلامت آینده هر بیمار طراحی شده است، تحت نظر قرار می گیرند.

این برنامه برخی از آموزش ها را به دنبال دارد که شامل نحوه قرار دادن و برداشتن پروتز چشم، چگونگی نگهداری روزانه و برخی موارد دیگر می باشد. بنابراین حتما در خصوص نحوه نگهداری پروتز چشم از پزشک خود سوال بپرسید و به توصیه سایر افراد گوش ندهید.

برای ساخت پروتز چشم بدون عمل تخلیه از چه موادی استفاده می شود؟

امروزه یکی از جدید ترین ماده هایی که برای ساخت پروتز های بدون عمل تخلیه استفاده می شود ماده ای به نام پلی متیل متا کریلات است، این ماده به دلیل سارگاری بالایی که با بافت بدن انسان دارد، جزو بهترین مواد برای ساخت پروتز چشم مصنوعی می باشد.

پروتز هایی که با این مواد ساخته می شوند، علاوه بر این که هیچ نوع عارضه و مشکلی برای فرد ایجاد نمی کنند، یک ظاهر بسیار طبیعی و زیبا را به شما میدهند که کاملا همانند چشم طبیعی می باشد. قابلیت شبیه سازی پلی متیل متا کریلات به چشم طبیعی یکی از مهم ترین مزیت هایی است که می توان برای این ماده برشمرد.

نصب پروتز چشم بدون تخلیه
مراقبت از پروتز چشم بدون تخلیه

برای استفاده از پروتز چشم بدون تخلیه احتیاجی به جراحی نمی باشد، فقط لازم است که چند قرار ملاقات با پزشک داشته باشید تا بتوانید یک پروتز راحت، منطبق و متحرک برای بیمار شناسایی شود.

به جهت استفاده از پروتز های چشم بدون تخلیه معمولا از فرایند قالب گیری سفارشی برای ایجاد یک پوسته مصنوعی مناسب و راحت از نظر آناتومیک استفاده می شود. اکثر پروتز های چشم بدون تخلیه حرکت عالی را برای چشم حفظ می کنند و یک ظاهر شگفت انگیز همانند چشم طبیعی به شما ارائه می دهند.

قیمت پروتز چشم بدون تخلیه چقدر است؟

در خصوص قیمت چشم مصنوعی باید بیان کنیم که هزینه پروتز چشمی یک عدد ثابت نمی باشد و با توجه به پارامتر های مختلف قابل تغییر است. برخی از مهم ترین پارامتر ها شامل موارد زیر می باشد:

  • کیفیت و مرغوبیت ماده استفاده شده در ساخت پروتز در میزان هزینه آن اهمیت بسیاری دارد.
  • میزان تجربه و مهارت پزشکی که بر روی ساخت پروتز کار می کند.
  • مورد دیگری که در میزان قیمت پروتز اثرگذار است، مرکز کلینیک ارتوپدی است که مراجعه می کنید.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با پروتز چشم بدون عمل تخلیه آشنا کنیم، همان طور که مطالعه کردید مزایا استفاده از این نوع از پروتز ها بسیار است. تنها نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که برای ساخت پروتز ها به کلینیک های حرفه ای و معتبر مراجعه کنید تا روند کار شما به خوبی طی شود.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم سوالات شما را به خوبی پاسخ دهیم.

منبع: کلینیک ارتوپد فنی فراز

Share