مقایسه انواع تیرآهن هاش با یکدیگر

تیرآهن هاش سبک و سنگین هر دو از مقاومت بالایی برخوردارند اما هر کدام از آن‎ها کاربردهای خاص خود را خواهند داشت و در سازه‎های گوناگونی مورد استفاده قرار می‎گیرند.

تیرآهن‎، یکی از مهم‎ترین اجزای ساختمان‎‏هاست که می‎تواند استحکام یک سازه را تضمین کند. تیرآهن‎ها از ۲ بال و یک جان تشکیل شده‎اند و یکی از مهم‎ترین آن‎ها تیرآهن هاش است که به خاطر شباهتش به حرف انگلیسی H این‌گونه نام‌گذاری شده.

از یک منظر تیرآهن هاش را می‎توان به سه نوع سبک، سنگین و خیلی سنگین تقسیم کنید که هر کدام ویژگی‎های خاص خود را داشته و برای مصارف گوناگونی مورد استفاده قرار می‎گیرند. در این نوشته قصد داریم تا مقایسه انواع هاش را در اختیار شما قرار داده و در نهایت در مورد نحوه اطلاع و دریافت قیمت هاش صحبت کنیم. پیشنهاد می‎کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

انواع تیرآهن هاش

انواع تیرآهن هاش

منظور از تیرآهن هاش چیست؟

به هر تیرآهنی که بال‎های آن نسبت به تیرآهن‎های دیگر پهن‎تر باشد، هاش گفته می‌شود. این شکل از تیرآهن‎ها اصولا وزن بیشتری داشته و مقاومت آن‎ها بسیار بالاست. انواع و اقسام فشار، خم، کشش و تابیدگی نمی‎تواند تاثیری روی آن داشته باشد. برای ساخت ستون، تیر و پل از تیرآهن هاش استفاده می‏شود.

تیرآهن هاش چگونه ساخته می‎شود؟

تیرآهن هاش هم مانند سایر محصولات فولادی که مشابه آن هستند، با روش نورد گرم تولید می‏شوند. یعنی شمش‎ها به کوره وارد شده و دما تا ۱۱۰۰ درجه می‌رسد. سپس با استفاده از غلتک و ابزارهای دیگر، به شکل هاش درآورده می‏شود.

مقایسه انواع هاش

همان طور که گفتیم، مهم‎ترین تفاوت بین انواع مختلف هاش در سنگینی آن‎هاست. همین تفاوت‎ها سبب می‏شود تا مصارف گوناگونی برای آن در نظر گرفته شود. به همین خاطر مهم است که با این تفاوت‎ها آشنا شوید؛ چرا که استفاده‎ نادرست می‎تواند منجر به ایجاد خسارت‎های زیادی شود. در اینجا تفاوت‎های آن‎ها را به شکلی دقیق با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

مقایسه انواع هاش از لحاظ سنگینی و اندازه

ضخامت و طول زیاد هاش سنگین (همان طور که از نام آن نیز پیداست) سبب می‎‏شود تا جرم بسیار بیشتری نسبت به هاش سبک داشته باشد. هاش سبک اصولا تا ۳۰ متر طول دارد و ارتفاع بال‎ها بیشتر از طول آن است. همچنین بال از جان ضخیم‎تر است. در مقایسه انواع هاش باید گفت که هاش سبک اصولا ابعاد کوچکتر و بدنه‎ نازک‎تری دارد و همین مسئله سبب می‏شود تا جرم آن هم کمتر باشد.

این در حالی است که هاش سنگین می‎تواند تا ۱۰۰ متر طول داشته باشد. استانداردها تعیین کرده است که طول و ارتفاع جان‎ها با یکدیگر برابر بوده و ضخامت جان و بال هم تقریبا مشابه هم است. تمام این مسائل روی هم باعث می‌شود تا وزن هاش سنگین بالا برود.

مقایسه انواع هاش

مقایسه انواع هاش

مقایسه استحکام هاش سبک و سنگین

از مهم‎ترین نکاتی که باید بدانید این است که در مقایسه انواع هاش، استحکام آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به این خاطر که تفاوت آن دو در این زمینه سبب می‏شود تا کارایی و کاربردهای مختلفی داشته باشد.

هاش سبک بهترین گزینه برای برداشتن فشار از روی سازه و انتقال وزن روی ستون‎هاست اما نمی‎تواند نیروهای کششی عظیم همچون وزن یک برج را تحمل کند. یادتان باشد که هاش سبک ضخامت چندانی نداشته و در نتیجه توانایی تحمل اوزان زیاد را هم نخواهد داشت.

این در حالی است که هاش سنگین دقیقا در نقطه‎ مقابل قرار دارد. از آنجایی که ضخامت بدنه‎ آن زیاد است، وزن بیشتری داشته و نتیجه این می‏شود که تحمل آن در برابر وزن‎های بسیار خصوصا نیروهای کششی بسیار زیاد خواهد شد.

مقایسه انواع هاش از لحاظ کاربرد

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کرد این است که هاش سنگین و سبک هر یک با توجه به ویژگی‎های فیزیکی که دارند، کاربردهای متفاوتی خواهند داشت و اگر برای مثال هنگامی که نیاز است از هاش سنگین استفاده شود، به اشتباه از هاش سبک بهره برده شود، خسارت‎های جبران‎ناپذیری ایجاد می‌شود.

در ادامه‎ مقایسه انواع هاش باید بگوییم که اصولا از هاش سبک به خاطر وزن کم و تحمل پایینی که دارد، در بخش‎های بالایی یک سازه استفاده می‏شود تا فشار وارده به پایه‎ها کاهش یابد.  لازم به ذکر است که هاش سبک در صنعت کامیون‌سازی نیز مورد استفاده قرار می‎گیرد. به این خاطر که در این صنایع، سبک بودن آهن از مقاوم بودن آن مهم‎تر است.

در مقابل، از هاش سنگین به عنوان ستون‎های اصلی سازه استفاده می‌شود و علت این انتخاب وزن بالا، ضخامت کافی و استحکام آن است. هاش سنگین می‎تواند به عنوان ستون‎های اصلی ساختمان‎های بزرگ و پل‎هایی پرتردد مورد استفاده قرار گیرد.

مقایسه‎ روش تولید هاش سبک و سنگین

همان طور که پیشتر بیان کردیم، مقاطع فولادی با استفاده از رویکرد نورد گرم تولید می‏شوند. برای این کار ابتدا شمش‎های آهن وارد کوره شده و دما تا ۱۱۰۰ درجه‎ سانتی‎گراد افزایش می‌یابد. سپس با استفاده از غلطک‎هایی شکل‌دهی به مواد مذاب شروع شده و محصول نهایی تولید می‏شود.

یکی از مزیت‎های تولید هاش سبک این است که به خاطر ابعاد و وزن کم سرعت تولید آن بسیار بالاست و می‎توان در مدت زمان بسیار کوتاه تعداد زیادی از آن را تولید کرد. یکی از دلایل دیگری که منجر به افزایش سرعت هاش سبک می‎شود این است که ضخامت کم نیاز به زمان کمی برای استحکام دارد و همین مسئله سرعت را تا حد زیادی افزایش می‎دهد. اصولا برای ساخت هاش سبک تنها از یک دست رول عادی استفاده می‏شود.

در ادامه‎ مقایسه انواع هاش باید بگوییم که تولید هاش سنگین نیاز به نوردهای چند جهته دارد. برخی از تولیدکننده‎ها دو بال را به جان تیرآهن جوش می‎دهند. به صورت کلی می‎توان گفت که فرایند تولید هاش سنگین بسیار طولانی‎تر از هاش سبک است و علت اصلی آن هم نیاز به استحکام بالاست. استحکام بالا، مواد مذاب بیشتری می‎طلبد تا ضخامت بیشتری را تولید کند و به همین ترتیب زمان مورد نیاز برای تولید نیز به شدت افزایش می‎یابد.

تیرآهن هاش

تیرآهن هاش

قیمت انواع هاش را از کجا به دست آوریم؟

تیرآهن هاش، یکی از مهم‎ترین متریالی است که در ساخت سازه‎های گوناگون، چه کوچک و چه بزرگ مورد استفاده قرار می‎گیرد. از آنجایی که قیمت این محصول با قیمت دلار بالا و پایین می‎شود، به همین خاطر لازم است که حتما از یک منبع درست و مطمئن قیمت انواع هاش را پیگیری کرده و در ذهن داشته باشید. شما می‎توانید برای دریافت قیمت هاش در تهران روی همین لینک کلیک کرده و آخرین قیمت را مشاهده نمایید.

سخن پایانی

ما در این مطلب تلاش کردیم تا مقایسه انواع هاش را انجام داده و در نهایت یک منبع معتبر برای دریافت قیمت هاش معرفی کردیم. در نهایت لازم است بگوییم که تیرآهن هاش سبک و سنگین هر دو از مقاومت بالایی برخوردارند اما هر کدام از آن‎ها کاربردهای خاص خود را خواهند داشت و در سازه‎های گوناگونی مورد استفاده قرار می‎گیرند که در این نوشته به آن‎ها اشاره کردیم.

Share