صفر تا صد المنت تنش زدایی

المنت تنش زدایی برای از بین بردن تنش‌های باقیمانده فرآیند جوشکاری و کاهش پتانسیل ترک خوردگی سطوح بکار می‌رود که شامل گرم کردن سطح تا دمای معین و سپس خنک کردن تدریجی آن است.

یکی از روش‌های تنش زدایی استفاده از المنت تنش زدایی یا پیش گرم است. در این روش بر روی سطوح جوشکاری یک کمربند از المنت‌های تنش زدایی سرامیکی که به یکدیگر متصل هستند، قرار داده می‌شود و از این طریق سطوح جوشکاری تا دمای معینی  گرم می‌شود.

المنت‌های تنش زدایی از نیکل و کروم با نسبت ۸۰/۲۰ ساخته شده و با قطعات سرامیکی (اکسید آلومینیوم) روکش می شوند. در انتهای المنت‌های تنش زدایی یک دم سرد از جنس نیکل ۲۱۲ تعبیه شده است که اجازه می‌دهد اپراتور در هنگام کار ایمنی بیشتری داشته باشد.

المنت تنش زدایی برای از بین بردن تنش‌های باقیمانده فرآیند جوشکاری و کاهش پتانسیل ترک خوردگی سطوح بکار می‌رود که شامل گرم کردن سطح تا دمای معین و سپس خنک کردن تدریجی آن است. همچنین از المنت‌های تنش زدایی، به عنوان روشی برای کنترل درجه سختی و افزایش مقاومت مواد استفاده می‌شود.

تنش زدایی

در جوشکاری، با استفاده از دمای بالا، فلزات و مواد ترموپلاستیک با هم ترکیب می‌شوند. جوشکاری همیشه یک روند موفق نیست و با مشکلاتی مانندایجاد تنش‌های ناخوشایند در محصول نهایی همراه است که منجر به ایجاد زیان و پسماند می‌شود. در این موارد، از دو روش پیش گرمی (PH) و درمان حرارتی پس از جوش (PHWT) استفاده می‌شود تا فرآیند جوشکاری به طور موثر و با خیال راحت انجام شود.

Post Weld Heat Treatment

پس از جوشکاری برخی از سطوح، برای کاهش خطر ترکهای ناشی از تنش، می بایست ابتدا منطقه جوش تا دمای حدود ۷۰۰ درجه سانتی گراد، داغ شود که این امر امروزه با دو روش المنتی و القایی انجام می‌پذیرد.

در روش المنتی تعداد زیادی المنت تنش زدایی روی سطح بسته شده و یک عایق حرارتی روی آنها قرار می‌گیرد. سپس با اعمال ولتاژ بالا، دمای محل موردنظر بالا می‌رود. با کنترل ولتاژ می‌توان حرارت بوجود آمده در سیم پیچ را کنترل کرد و سیکل لازم جهت تنش زدایی را اعمال نمود.

PRE HEATING (PH)

پیش گرم کردن، تفاوت دما بین قوس جوش و سطح را به حداقل می‌رساندو باعث کاهش تنش می‌شود.

بدون پیش گرم کردن واریانس درجه حرارت زیاد بین قوس جوش مذاب و سطح نسبتا سرد مورد جوشکاری می‌تواند منجر به ایجاد تنش‌های داخلی شود.

کاربرد المنت تنش زدایی

اگر تنش و حرارت ناشی از جوشکاری به دستگاه‌های صنعتی منتقل شود باعث ایجاد آسیب به دستگاه‌ها و افزایش خوردگی و ترک در آنها می شود. این المنت‌ها روی سطوح جوشکاری به هم متصل می‌شوند و تا یک دمای معین آن را گرم می‌کنند.

از المنت‌های تنش زدایی برای انواع فرآیندهای گرمایشی مانند پیش گرم کردن، خنک سازی، انجماد، نرمال کردن، همگن سازی و بازسازی مخازن و لوله های تحت فشار و… استفاده می‌شود.

انواع المنت تنش زدایی

·       سرامیک

سرامیک ماده محبوب مورد استفاده در المنت‌های گرمایشی به دلیل راندمان بالای آن است. سرامیک یک هادی بسیار کارآمد است که به سرعت گرم می شود در نتیجه نیاز به انرژی کمتری دارد. همچنین سرامیک می‌تواند حرارت زیادی را از یک سطح کوچک تولید کند، بنابراین اندازه المنت‌های گرمایشی سرامیکی می‌توانند بسیار کوچک باشند.

·       PTC

مواد PTC (اغلب تیتانات باریم و کامپوزیت های تیتانات سرب) به خاطر ضریب مقاومت حرارتی مثبت که دارند، به این نام  نامگذاری شده اند. ضریب حساسیت مثبت، به این معنی است که مقاومت آنها در برابر حرارت بالاتر است. در حالی که المنت‌های سرامیکی اغلب دارای ضریب گرمایشی منفی هستند.

·       آلیاژ نیکل کروم

اکثر المنت‌های گرمایشی از نیکل-کروم ۸۰/ ۲۰ (۸۰٪ نیکل، ۲۰٪ کروم) در فرم نوار ساخته شده اند.

·       آلیاژ Fe-Cr-Al

آلیاژهای آهن-آلومینیوم-کروم نوعی آلیاژ فرومغناطیسی هستند که خواص مقاومت گرمایی شبیه به آلیاژهای کروم نیکل دارند که آنها را برای کاربردهای گرمایشی و الکتریکی مناسب می سازد.

·       کاربید- سیلیکون

المنت‌های گرمایشی کاربید سیلیکون، دمای عملیاتی را نسبت به المنت‌های فلزی تا اندازه زیادتری افزایش می‌دهند. این نوع المنت‌ها، امروزه در عملیات حرارتی فلزات، ذوب شیشه و فلزات غیر آهنی، تولید سرامیک و غیره استفاده می شوند.

ولتاژ المنت تنش زدایی

المنت‌های تنش زدایی بسیار انعطاف پذیر بوده و در ولتاژ ۸۰ ولت یا کمتر با جریان AC یا DC قابل استفاده هستند.

مزایای المنت تنش زدایی

قابلیت طراحی در اشکال و ظرفیت‌های حرارتی متفاوت

قابلیت تحمل دمای بالاتر از۱۰۰۰ درجه سانتی

افزایش امنیت اپراتور به دلیل وجود دم سرد از جنس نیکل ۲۱۲

انعطاف پذیری بسیار بالا

نتیجه گیری:

ایجاد تنش در جوشکاری، به دلیل گرم و سرد شدن موضوعی و غیر یکنواخت است. یکی از روش‌های تنش زدایی، استفاده از المنت‌های تنش زدایی است. در این روش بر روی سطوح جوشکاری کمربندی از المنت‌های حرارتی سرامیکی وصل شده و سطح تا دمای مشخصی گرم می‌شود.

Share