توری فلزی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

انواع توری فلزی در صنایع مختلف کاربرد دارد، برخی از این توری‌ها بیش از چند کاربرد دارند که در توضیحات به آن اشاره می‌کنیم.

توری های فلزی با توجه به شکل ظاهری، نحوه تولید و ساخت، کاربرد و موارد استفاده و جنس سیم و مفتول و ورقی که از آن ساخته شده‌اند به انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند و در بازار با اسامی متنوع خرید و فروش می‌شوند.
در این مطلب قصد داریم به این موضوع بپردازیم که توری فلزی چیست، انواع آن کدامند و در بازار به چه اسم‌هایی شناخته می‌شوند و در نهایت کاربرد و موارد استفاده هر یک از توری‌های فلزی را ذکر کنیم.

توری فلزی چیست؟

به هر نوع توری که در ساخت و تولید آن از سیم و مفتول فلزی و ورق‌های آهنی استفاده می‌شود توری فلزی گویند.
آهن و فولاد رایج‌ترین فلزاتی هستند که در تولید توری فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی منظور از فلز لزوماً فقط آهن و فولاد نیست. فلزاتی همچون آلومینیوم، روی، مس و بسیاری موارد دیگر هستند که در تولید توری فلزی چه به‌صورت مستقیم و چه به‌صورت روکش بر روی سایر فلزات نقش دارند.

انواع توری فلزی بر اساس سایز،ضخامت و شکل ظاهری

توری‌های فلزی برای کاربردهای مختلفی طراحی می‌شوند و با توجه به موارد استفاده‌ای که دارند با شکل و ظاهری متفاوت از هم ساخته می‌شوند. توری فلزی که در فونداسیون یا دیوار بتنی استفاده می‌شود از نظر ضخامت مفتول متفاوت از توری‌ مورد استفاده در قفس پرنده خواهد بود. از این نظر توری‌های را به دو دسته توری فلزی نازک و ریزبافت و توری فلزی ضخیم و درشت بافت تقسیم می‌کنند.

توری فلزی نازک و ریزبافت

محصولاتی که با عنوان توری فلزی نازک و ریزبافت شناخته می‌شوند را می‌توان بر اساس نوع بافت، اندازه چشمه، سایز کلی و همچنین ضخامت سیم مفتول به کار برده شده در ساخت توری، به چهارده محصول متفاوت تقسیم‌بندی کرد. این محصولات به شرح زیر هستند.

انواع توری فلزی

توری مش، مش جوشی، توری فنس، توری حصاری، توری گابیون، توری فرنگی، توری پرسی، توری مرغی، توری سرندی، توری پلیسه، توری لوزی، توری زنجیری، توری رابیتس، نام محصولاتی است که در سایزهای نازک و ریز نیز تولید می‌شوند.

توری ضخیم و درشت بافت فلزی

توری‌های درشت بافت و ضخیم نیز همان اسامی هستند که در قسمت ریزبافت ذکر شد. به عنوان مثال توری مش جوشی هم به صورت ریزبافت ساخته می‌شود و هم به صورت درشت بافت، منتها کاربرد آنها متفاوت از هم است.
تفاوت در ضخامت ورق و سیم مفتول و اندازه چشمه و موارد کاربرد آنهاست.

انواع توری فلزی بر اساس نحوه تولید

نحوه تولید و ساخت توری فلزی به چهار روش رایج می‌باشد: توری فلزی جوشی، توری بافتی، صفحه و ورق‌های پانچ و سوراخ شده و ورق منبسط شده یا اکسپندد متال.
در ادامه مطلب به اسامی و کاربردهای اصلی هر یک از این توری های فلزی خواهیم پرداخت.

توری جوشی فلزی

توری مش جوشی، صفحه و رول‌های فلزی توری هستند که از جوش دادن میلگرد یا مفتول‌های آهنی به صورت تار و پود طولی عرضی ساخته می‌شوند.
در ایران این نوع توری با اسامی توری مش،توری جوشی، شبکه میلگرد پیش جوش و یا مش جوشی شناخته می‌شود. این محصول بنا به کاربردش به صورت ریزبافت و درشت بافت ساخته می‌شود.

خرید توری فلزی
در تولید مش ریز بافت سبک از مفتول سیاه یا گالوانیزه نازک استفاده می‌شود و محصول نهایی به صورت رول شده به بازار عرضه می‌شود.
در تولید مش سنگین و درشت از میلگرد‌های ضخیم آجدار و یا ساده فولادی استفاده می‌شود و محصول نهایی به‌صورت ورق شبکه فلزی پیش جوش به فروش می‌رسد.

توری فلزی بافته شده

توری بافتی همانطور که از نامش پیداست، از بافته شدن سیم و مفتول های فلزی ساخته می‌شود. جنس و ضخامت مفتول و البته شکل چشمه توری بافتی بسیار متنوع است. برخی از انواع توری‌های فلزی بافتی عبارتند از:

فنس فلزی

توری گابیون

توری مرغی

توری فرنگی

توری پرسی

توری سرندی

توری حصاری

توری سنگی

انواع توری فلزی را مشاهده کردید، برای خرید این محصولات از بهترین منابع با ما همراه باشید.

خرید آهن آلات

انواع توری فلزی را به شما معرفی کردیم، در این قسمت می‌خواهیم نحوه خرید این محصولات را از صنایع فولاد توفیقی به شما آموزش دهیم، برای خرید هر کدام از این محصولات کافیست وارد این صفحه شوید و سپس بر روی محصول مورد نظر کلیک کنید تا شماره تماس کارشناسان مشاهده کنید از این طریق می‌توانید سفارش خود را ثبت کنید.

توری فلزی پانچ و سوراخ شده

این نوع توری فلزی از سوراخ کردن ورق‌های فلزی ساخته می شوند. فلزات مورد استفاده در تولید توری پانچی بیشتر آهن و فولاد هستند ولی ورق آلومینیوم و سایر فلزات نیز در بعضی موارد مورد استفاده واقع می‌گردند.


انواع ورق آهنی همچون ورق استیل، روغنی و گالوانیزه در ضخامت هایی که از ۱ میلیمتر به بالا متغیر است با دستگاه cnc سوراخ می‌شوند. اندازه سوراخ و فاصله آنها نسبت به یکدیگر با توجه به نیاز بازار صورت می‌گیرد.
توری فلزی پانچ شده از نظر ظاهری و ظرافت، بسیار چشم‌نوازتر از توری های بافتی یا مش جوشی هستند.

توری منبسط شده یا اکسپندد متال

توری اکسپندد منبسط شده نوعی توری مشبک فلزی است که از انبساط ورق‌های فلزی به دست می‌آید. مزایای استفاده از توری فلزی کشیده شده عمدتاً در تهویه و فیلتراسیونی است که آنها فراهم می کنند.

روش تولید ورق توری اکسپندد متال

ایجاد طرح مشبک توری شکل با یک ورق فلزی جامد یا کلاف شروع می شود که به دستگاه وارد می شود. این دستگاه منبسط کننده با یک ابزار نصب شده از قبل برنامه ریزی شده است که با انبساط فلز با شکاف های تحت فشار، الگو را ایجاد می کند. توری لوزی و توری رابیتس دو نمونه از ورق‌های تولید شده به روش انبساطی و اکسپندد هستند.

کاربرد توری‌های فلزی

پس از آنکه در بالا برخی از نمونه های توری فلزی را نام بردیم در اینجا به کاربردهای اصلی برخی از آنها خواهیم پرداخت:

کاربرد فنس

این نوع توری برای فنس کشی در اطراف باغات و زمین های کشاورزی، حصارکشی موقت محوطه‌های ساختمانی و کارگاهی کاربرد دارد

کاربرد توری مش جوشی

از توری مش بیشتر در صنعت ساختمان، مسلح کردن فونداسیون های بتنی، مسلح کردن و ایجاد مقاومت در دیوارهای ساختمان استفاده می‌شود.

قیمت مش

کاربرد توری پرسی

از توری پرسی فلزی که از نوع توری های بافته شده است در ساخت غربال‌های فلزی و فیلترهای فلزی استفاده می‌شود.

کاربرد توری حصاری

توری حصاری نام دیگر توری فنس است و کاربرد آن نیز همان کاربرد فنس فلزی است که در بالا ذکر شد.

کاربرد توری گابیون

توری گابیون نیز از انواع توری فلزی بافتنی است که چشمه های آن برخلاف چشمه های مربعی توری پرسی و فنس که به صورت شش ضلعی بافته شده و کاربرد اصلی آن در ایجاد قفس‌های توری حاوی سنگ و شن و ماسه است که برای بستر سازی کف رودخانه، ساخت دیواره‌های سنگی در جاده‌های کوهستانی برای جلوگیری از ریزش سنگ و در ساخت پل‌ها است.

کاربرد توری راویز

توری راویز یکی از انواع ورق های مشبک فلزی منبسط شده است که به مانند توری لوزی در راویزکاری یا رابیتس بندی سقف ساختمان، دیوارها، اوپن آشپزخانه و نماکاری و دکوراسیون کاربرد دارد.

کاربرد توری مرغی

توری فلزی مرغی به مانند توری سنگی گابیون و توری فرنگی به صورت شش ضلعی بافته می‌شود و از آن در ایجاد قفس پرندگان و مرغ‌ها و در عایق بندی سقف و دیوار با پشم شیشه استفاده می‌شود.

https://fouladtofighi.com/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D9%84%D8%B2%DB%8C/

Share